Z sytuacji na rynku pracy w 2012 roku mogli cieszyć się konsultanci wraz z asystentami oraz specjaliści. Tylko oni mieli do wyboru więcej ogłoszeń niż w 2011 roku, mimo ogólnego spadku liczby ofert.
Kliknij, aby powiększyć
Po rekordowym 2011, kiedy to ukazało się najwięcej ofert w historii raportu, agencje i firmy ograniczyły swoją aktywność na rynku pracy. W ubiegłym roku pojawiło się ich dokładnie 1700, czyli o 179 ofert mniej niż w roku 2011 i o 131 mniej niż w 2010.
Niezależnie od spadku całkowitej liczby ogłoszeń, wzrosła liczba ofert dla konsultantów i asystentów. W zeszłym roku stanowiły one 29 proc. ogółu ogłoszeń (486 ofert) wobec 22 proc. w 2011 roku (410 ofert). Znacznie rzadziej niż w 2011 roku szukano PR-owców na stanowiska managerskie i dyrektorskie. W 2011 roku poszukiwano 393 managerów i dyrektorów (21 proc. ogółu ofert z tego okresu), a w 2012 już tylko 176 (10 proc. łącznej liczby ogłoszeń). Nieznacznie wzrosła natomiast liczba ogłoszeń dla specjalistów – w 2011 poszukiwano ich 502 razy (27 proc. rocznej liczby ofert), a w ubiegłym roku 511 razy (30 proc.).
Z roku na rok maleje liczba ogłoszeń publikowanych przez pośredników. W 2012 roku zamieścili oni 108 ofert. Dla porównania w 2008 roku było ich 247 a w zeszłym roku – 166. Już trzeci rok z rzędu maleje także liczba ogłoszeń publikowanych przez firmy. W 2010 było ich 818, w 2011 – 715. W 2012 PRoto.pl odnotowało ich 636. Udział ofert firm w całkowitej rocznej liczbie ogłoszeń spadł od 2010 roku z 45 do 38 proc.
W stosunku do 2011 toku wzrósł popyt agencji na konsultantów. Z ogólnej liczby 956 ogłoszeń agencyjnych 377 (39 proc.) dotyczyło tego typu stanowisk.. Rok wcześniej dla konsultantów było przeznaczonych 67 ofert mniej.. Za to praktykanci mieli w 2012 do wyboru jedynie o 2 oferty więcej niż konsultanci (379, czyli 40 proc. wszystkich ogłoszeń agencji), wobec 393 w 2011 (31 proc. wszystkich ofert agencji).
W 2012 roku najłatwiej było znaleźć pracę w Warszawie. W całym województwie mazowieckim pojawiło się 1115 ogłoszeń. To ponad 6 razy więcej niż w województwie dolnośląskim, które, – tak samo jak w 2011 – okazało się drugim pod względem wielkości rynkiem pracy dla PR-owców w Polsce. Największe ośrodki branży PR oferowały mniej miejsc pracy niż w 2011 roku. Na ich tle warto zwrócić uwagę na województwo pomorskie. Pojawiło się tam o 18 proc. więcej ogłoszeń w porównaniu z 2011 rokiem.
Pracodawcy w 2012 roku zdecydowanie preferowali pracowników znających język angielski. Był on wymagany w 69 proc. ogłoszeń. Mimo tak dużej popularności angielskiego zdarzały się jednak ogłoszenia z językami takimi jak węgierski, litewski czy słoweński. W jednym z ogłoszeń pracodawca w ogóle nie wymagał znajomości języka obcego.
W porównaniu do 2011 roku wśród pracodawców wzrosła rola firm z branży doradczej i szkoleniowej, która to w 2012 roku poszukiwała PR-owców 77 razy i zajęła 2 miejsce wśród najczęściej poszukujących pracowników ds. komunikacji. Tak samo jak w 2011 roku 3 miejsce przypadło branży finansowo-ubezpieczeniowej. Wśród 10 najpopularniejszych branż pojawiły się także organizacje pozarządowe, branża motoryzacyjna oraz energetyczna, natomiast w porównaniu do 2011 roku zabrakło branży budowlanej, handlowej i hotelarskiej/turystycznej. Największy spadek liczby ogłoszeń dotyczył dwóch pierwszych. W 2011 roku firmy z branży budowlanej zamieściły 23 ogłoszenia (rok później jedynie 6) a z branży handlowej 23 (w 2012 tylko 3).
W 2012 nieznacznie wzrosła przewaga PRoto.pl nad innymi źródłami ogłoszeń dla PR-owców. W 2011 roku z naszego serwisu pochodziło 64 proc. ofert, w zeszłym – 65 proc. Poza PRoto.pl głównym źródłem ofert były portale Pracuj.pl i Infopraca.pl. Łącznie z tych trzech serwisów pochodziło 91 proc. wszystkich ogłoszeń uwzględnionych w tym raporcie.