Sytuacja na rynku pracy w branży PR w 2019 roku nie była optymistyczna. Liczba ofert pracy dla PR-owców w ciągu minionych 12 miesięcy roku była najmniejsza od 11 lat – wynika z danych PRoto.pl. W minionym roku pojawiły się zaledwie 982 oferty pracy skierowane do pracowników branży public relations. To o 165 ogłoszeń mniej niż w 2018 roku i o 418 mniej niż w roku 2017.
Szukasz pracownika? Dodaj ogłoszenie na PRoto.pl!
Agencje PR opublikowały 601 ogłoszeń (61 proc.). Firmy i instytucje zamieściły z kolei 378 ofert pracy (38 proc.). Zaledwie 3 ogłoszenia w całym 2019 roku pochodziły od pośredników.
Najwięcej ofert pracy pojawiło się w kwietniu – było ich 96. Najgorszym czasem na szukanie pracy w branży PR był z kolei grudzień – w tym miesiącu opublikowano tylko 49 ogłoszeń. Co więcej, w całym ostatnim kwartale ubiegłego roku pojawiło się tylko 205 ofert pracy – w październiku 81, w listopadzie 75. Już od kilku lat widoczna jest tendencja spadkowa pod względem liczby ofert pracy opublikowanych w końcówce roku.
Agencje w 2019 roku – podobnie jak w poprzednich latach – najczęściej chciały zatrudniać konsultantów lub asystentów, do których kierowały 37 proc. ofert. Niemal równie często szukały też jednak specjalistów – 35 proc. ogłoszeń. Najrzadziej na zatrudnienie w agencjach mogli liczyć dyrektorzy i managerowie – do nich skierowane było zaledwie 10 proc. ofert. 18 proc. ogłoszeń pochodzących od agencji stanowiły rekrutacje praktykantów i stażystów.
Firmy i instytucje najczęściej szukały specjalistów, do których kierowały 70 proc. ofert. Najrzadziej szukały z kolei konsultantów i asystentów – jedynie 8 proc. ogłoszeń dotyczyło rekrutacji na tego typu stanowiska.
Jeśli weźmiemy jednak pod uwagę łączną liczbę ogłoszeń, pracodawcy najrzadziej pracodawcy kierowali oferty do managerów i dyrektorów – było ich 104.
Agencje zazwyczaj nie informowały, dla klientów z jakich branż mają pracować nowo zatrudnione osoby. Wśród firm i instytucji najwięcej ogłoszeń dotyczyło pracy w sektorach: IT i nowe technologie, medycyna i farmacja, NGO i przemysł. Sporo ofert pochodziło też od urzędów, samorządów bądź instytucji.
Niezmiennie najwięcej ofert pracy – ponad 80 proc. – pochodziło z województwa mazowieckiego, z czego większość dotyczyła pracy w Warszawie. Językiem obcym, którego znajomości najczęściej oczekują pracodawcy, niezmiennie jest angielski. Serwis PRoto.pl był źródłem 78 proc. analizowanych ogłoszeń.
Małgorzata Baran