W 2013 powtórzył się scenariusz z 2012 roku – najmniej ofert przypadło na dwa ostatnie miesiące roku, przy czym najsłabiej wypadł grudzień. Ostatni miesiąc zeszłego roku przyniósł tylko 68 ofert. Po raz ostatni mniej ofert pojawiło się w listopadzie 2006 roku.
Od dwóch lat branża PR nie jest w stanie zbliżyć się do rekordu z 2011 roku, gdy pojawiło się 1879 ofert. W minionym roku było ich aż o 26 proc. mniej. Niewielkim pocieszeniem dla szukających pracy w branży, może być fakt, że agencje opublikowały tylko o 7 proc. ogłoszeń mniej niż w 2012. Największy spadek aktywności na rynku pracy dotyczył firm i pośredników.
W porównaniu do 2012 roku udział ofert dla praktykantów i stażystów w ogólnej liczbie ogłoszeń wzrósł o 6 pp. Dokładnie o tyle samo spadł odsetek ogłoszeń dla managerów i dyrektorów. Jeszcze w 2010 roku stanowiły one 27 proc. ogółu (481 ogłoszeń), w 2011- 26 proc. (393 oferty), w 2012 – 10 proc. (176 ofert), a w 2013 – już jedynie 4 proc. (61 ogłoszeń). W grudniu 2013 roku nie pojawiła się ani jedna oferta dla osób z takimi kwalifikacjami. W porównaniu do 2012 roku nie zmienił się natomiast odsetek ofert dla konsultantów i asystentów oraz specjalistów.
Swoją aktywność na rynku pracy dla PR-owców najbardziej ograniczyły firmy (ich udział w ogólnej liczbie ofert zmalał z 38 do 31 proc.). Natomiast od 2009 roku wzrasta udział ofert agencji w ogólnej liczbie ogłoszeń. W 2010 było to 39 proc., w 2010 – 44 proc. a w 2012 – 53 proc. W ubiegłym roku odsetek ten wyniósł już 64 proc.
Łączna liczba ofert pochodzących z agencji w porównaniu do 2012 roku zmalała o 65 (7 proc.). Dużo większy spadek dotyczy ofert firm (o 209 mniej, spadek o 33 proc.) i pośredników (o 43 oferty mniej, spadek o 40 proc.).
W 2013 roku największym rynkiem pracy dla PR-owców była Warszawa, z której pochodziło 939 ofert (z całego Mazowsza 960). Tak samo jak w 2012 roku drugie miejsce zajęło województwo dolnośląskie, choć od tego czasu wzrosła różnica między dwoma regionami (na Dolnym Śląsku pojawiło się aż o 88 proc. mniej ofert niż w stolicy). Warto zwrócić uwagę na brak jakiejkolwiek oferty z województwa opolskiego.
W 2013 roku pracodawcy zdecydowanie preferowali pracowników znających język angielski. Wzmianka o tym języku pojawiła się w 70 proc. ofert. Niektórzy pracodawcy mieli jednak bardziej wyszukane wymagania. W zeszłym roku pojawiło się m.in. ogłoszenie dla osoby znającej angielski i do wyboru: niemiecki, holenderski, czeski lub francuski.
W ubiegłym roku najwięcej miejsc pracy dla PR-owców czekało, tak samo jak w 2012 roku, w branży doradczo/szkoleniowej. W 2013 roku firmy z tej branży opublikowały 56 ofert. Trzecie miejsce zajęły organizacje pozarządowe, poszukujące PR-owców 37 razy. Na poniższym wykresie wszystkie ogłoszenia agencji, tak samo jak w 2012 roku, zostały zaliczone do kategorii „media i marketing”.
W 2013 roku na PRoto.pl opublikowano ponad trzy czwarte wszystkich ofert dla PRowców. Drugie najistotniejsze źródło informacji to serwis Pracuj.pl, w którym pojawiło się 200 ofert, co stanowiło 14 proc. ogółu ogłoszeń.