2018 rok był najgorszym okresem na szukanie pracy przez PR-owców od 2008 roku. W ciągu 12 miesięcy ukazało się łącznie 1147 ogłoszeń. To o 253 mniej niż w roku 2017.
Agencje opublikowały 746 ogłoszeń, firmy i instytucje – 396, a pośrednicy zaledwie 5.
Zobacz też: Aktualne oferty pracy na PRoto.pl
Miesiącem, w którym na PRoto.pl pojawiło się najwięcej ofert pracy był lipiec – 113 ogłoszeń. Niewiele mniej, bo po 112 opublikowano natomiast w lutym i w marcu. Zdecydowanie najgorszym czasem na szukanie pracy był grudzień, w którym pojawiło się jedynie 50 ofert. Tendencja spadkowa pod względem liczby ofert pracy opublikowanych w grudniu utrzymuje się od 2013 roku.
Czytaj też: IV kwartał najgorszym czasem na szukanie pracy przez PR-owców w 2018 roku
Zmieniły się natomiast częściowo tendencje co do profilu stanowisk, na jakie poszukiwano pracowników. Agencje wciąż najczęściej chciały zatrudniać konsultantów lub asystentów, do których kierowały 36,5 proc. ofert, ale niemal równie często szukały specjalistów – 33,5 proc. ogłoszeń. W ubiegłym roku dysproporcja ta była znacznie większa, wówczas 52 proc. ofert agencje skierowały do konsultantów lub asystentów, a 20 proc. do specjalistów.
Firmy i instytucje, podobnie jak w latach ubiegłych, najczęściej szukały specjalistów, do których zaadresowały 62 proc. ofert (rok temu 61 proc.).
Na trzecim miejscu wśród osób, do których agencje kierowały ogłoszenia, byli praktykanci i stażyści – 18,5 proc. ogłoszeń, a na czwartym managerowie i dyrektorzy – 11,5 proc.
Z kolei w firmach i instytucjach kolejność ta była nieco inna. 16 proc. ofert skierowano do managerów i dyrektorów, 12 proc. do konsultantów i asystentów, a najmniej, bo 10 proc., do praktykantów i stażystów.
Jeśli weźmiemy jednak pod uwagę łączną liczbę ogłoszeń, to najrzadziej pracodawcy kierowali oferty do managerów i dyrektorów – było ich 151. Co ciekawe, to jednak o 51 więcej niż w roku 2017.
Wśród agencji najaktywniejszymi pracodawcami 2018 roku były: Havas PR Warsaw, MSL, Public Dialog, Walk PR, Core PR i Hanami Communications.
Agencje zazwyczaj nie informowały, dla klientów z jakich branż mają pracować nowo zatrudnione osoby. Natomiast wśród firm i instytucji najwięcej pojawiło się ogłoszeń opublikowanych przez pracodawców z branży IT/nowe technologie. Za nimi znalazły się organizacje pozarządowe.
Podobnie jak w latach ubiegłych najwięcej ofert pracy – 84 proc. – pochodziło z województwa mazowieckiego. Zdecydowana większość z nich dotyczyła pracy w Warszawie. Na podium (choć już ze znacznie niższymi wynikami) znalazły się jeszcze województwa dolnośląskie i małopolskie.
Nie zmienia się również to, że językiem obcym, którego znajomości najczęściej oczekują pracodawcy, jest angielski. Jego obligatoryjna znajomość znalazła się jako jedno z wymagań w 81 proc. ogłoszeń w 2018 roku.
Serwis PRoto.pl był źródłem 84 proc. analizowanych ogłoszeń.
Paulina Piotrowska
2018 rok był zdecydowanie najgorszym czasem na poszukiwanie pracy przez PR-owców od 2008 roku. Proporcjonalnie zmniejszyła się zarówno liczba ofert publikowanych przez agencje public relations, jak i przez firmy i instytucje. Co ciekawe, częściowo zmienił się jednak profil stanowisk, na które poszukiwano pracowników. Firmy i instytucje podobnie jak w latach ubiegłych najwięcej ofert kierowały do specjalistów, ale w 2018 roku równie wiele ofert do tej grupy pracowników skierowały agencje PR, które jeszcze w roku poprzednim zdecydowaną większość swoich ogłoszeń adresowały do konsultantów i asystentów. Wydaje się więc, że na rynku pracownika, z jakim obecnie mamy do czynienia, największy wybór miejsc pracy mają osoby, które posiadają już kilkuletnie doświadczenie.