piątek, 9 maja, 2025
Strona głównaRaportyBiejat wyprzedziła Mentzena w socialach. Nowy raport o kandydatach na prezydenta

Biejat wyprzedziła Mentzena w socialach. Nowy raport o kandydatach na prezydenta

Najważniejsze informacje

  • Rafał Trzaskowski, tak jak w zeszłym tygodniu, był najbardziej medialnym kandydatem. Zasięg informacji na jego temat, podobnie jak innych kandydatów z pierwszej czwórki (Nawrocki, Hołownia, Mentzen), był jednak mniejszy niż przed tygodniem nawet o 200-300 mln kontaktów z przekazem.
  • Po raz pierwszy w raportach IMM i Demagoga inny polityk wyprzedził Sławomira Mentzena w mediach społecznościowych, choć tylko pod względem liczby wyświetleń postów. Najwięcej odsłon zdobyła popierana przez Lewicę Magdalena Biejat. 
  • Największe zasięgi w social mediach odnotowały treści związane Wielkanocą – życzenia Karola Nawrockiego oraz wpis ze święconką i córkami Sławomira Mentzena. 

Analitycy Instytutu Monitorowania Mediów oraz Demagoga do końca kampanii wyborczej będą przyglądać się obecności kandydatów na urząd prezydenta w mediach. Co tydzień publikowane będą dane na temat zasięgów, jakie uzyskały treści na ich temat oraz ich własne materiały wyborcze. Analizowane są zarówno media społecznościowe, jak i tradycyjne – prasa, radio i telewizja.

Spadki zasięgów po tygodniu debat przedwyborczych

Rafał Trzaskowski trzeci tydzień z rzędu (raporty za poprzednie dwa tygodnie: 1, 2) był najbardziej medialnym kandydatem na prezydenta. Według danych Instytutu Monitorowania Mediów informacje na temat prezydenta Warszawy wygenerowały zasięg na poziomie blisko 700 mln kontaktów z przekazem. To oznacza, że przeciętny Polak powyżej 15. roku życia miał styczność z informacjami o Trzaskowskim ok. 22 razy

Wykres Kandydaci w mediach 14-20 kwietnia IMM Demagog

Po rekordowym tygodniu, w którym odbyły się dwie debaty prezydenckie, nastąpił spadek zasięgów. W przypadku Rafała Trzaskowskiego był on nominalnie największy, bo wyniósł ponad 330 mln kontaktów.

Za plecami Trzaskowskiego – tak jak w poprzednio analizowanym tygodniu – ta sama kolejność. Na drugim miejscu znalazł się Karol Nawrocki (533 mln kontaktów), na trzecim – Szymon Hołownia (424 mln kontaktów). Poza podium uplasował się Sławomir Mentzen (405 mln kontaktów).

Piąta pozycja przypadła Magdalenie Biejat (313 mln kontaktów), której zasięgi, w odróżnieniu od pierwszych czterech kontrkandydatów, nieznacznie wzrosły. Niemal dwukrotny wzrost zasięgu zaliczył Grzegorz Braun (178 mln kontaktów), co pozwoliło mu wyprzedzić Adriana Zandberga oraz Marka Jakubiaka.

O czym mówiło się w kontekście kandydatów?

W kontekście Rafała Trzaskowskiego w mediach pojawiło się najwięcej treści na temat wątpliwości dotyczących organizacji debaty wyborczej w Końskich, 11 kwietnia. Zainteresowanie wzbudziło to, kto był odpowiedzialny za jej sfinansowanie.  

Opozycja podejrzewała, że TVP poniosło część kosztów debaty organizowanej przez komitet Rafała Trzaskowskiego. W swoim oświadczeniu telewizja wyjaśniła, że prawie wszystkie koszty związane z przygotowaniem debaty poniósł komitet kandydata. Jedynym kosztem poniesionym przez TVP było wynagrodzenie prowadzącej oraz wydawcy.

Chmura słów Kandydaci w mediach 14-20.04 IMM Demagog

Również w przypadku Karola Nawrockiego najpopularniejsze hasła dotyczyły debat („piątkowa debata”, „debata telewizji”). 

Zgoła odmienne sytuacja prezentuje się w przypadku Szymona Hołowni, ponieważ często komentowano jego postulat dotyczący zakazu smartfonów w szkołach. Marszałek Sejmu w programie wyborczym ma wpisany postulat „Smartfony precz ze szkół”. W ubiegłym tygodniu zorganizował konsultacje społeczne na ten temat. Na kanale YouTube Sejmu pojawiło się jego wystąpienie z tych konsultacji oraz godzinna konferencja.

Z kolei w przypadku Sławomira Mentzena najpopularniejszą frazą była „firma deweloperska”. 17 kwietnia dziennikarze RMF FM ujawnili, że na jego kampanię wyborczą (oraz kampanię Rafała Trzaskowskiego i Szymona Hołowni) datki wpłacili deweloperzy.

Biejat wyprzedziła Mentzena w mediach społecznościowych

Tydzień 14-20 kwietnia był w mediach społecznościowych słabszy dla Sławomira Mentzena. O ile w poprzednio analizowanych tygodniach informacje w mediach społecznościowych odpowiadały za ok. 60 proc. jego zasięgów, tak tym razem udział social mediów spadł do ok. 34 proc.

Mentzen gorzej radził sobie również na kanałach własnych. Mniejszą liczbę wyświetleń pod postami w mediach społecznościowych można wytłumaczyć spadkiem aktywności. Na TikToku polityk zamieścił tylko trzy nagrania. Dla porównania przed tygodniem było ich 10.

Kandydaci w mediach 14-20.04.2025 IMM Demagog

Po raz pierwszy w raportach IMM i Demagoga poseł Konfederacji nie znalazł się na pierwszym miejscu pod względem uzyskanych odsłon na TikToku, X i YouTubie. Mentzena wyprzedziła Magdalena Biejat

Najbardziej zasięgowe wpisy kandydatki popieranej przez Lewicę dotyczyły wydarzeń, które rozegrały się w związku z wtargnięciem Grzegorza Brauna do szpitala w Oleśnicy. 

Gdyby spojrzeć na liczbę interakcji, Mentzen wciąż pozostaje liderem. Z tym że w analizowanym tygodniu, w porównaniu do poprzednich, różnica między nim a resztą kandydatów była zdecydowanie mniejsza. 

W okresie 14-20 kwietnia Mentzen zdobył 835 tys. interakcji i o 100 tys. wyprzedził drugą Biejat. Tydzień wcześniej miał ponad 2 mln interakcji, czyli blisko 4 razy więcej niż drugi Trzaskowski.

Brak dezinformacji w najbardziej zasięgowych wpisach

Wśród najbardziej zasięgowych wpisów kandydatów w mediach własnych autorzy raportu nie odnotowali jawnych przypadków dezinformacji. W ubiegłym tygodniu w social mediach największą popularność zdobyły wpisy i filmy o wydźwięku pozytywnym.

Największy zasięg zdobyło nagranie na YouTubie z życzeniami świątecznymi Karola Nawrockiego. W podobnej tematyce do dużej liczby odbiorców dotarł wpis Sławomira Mentzena z córkami i wielkanocną święconką zamieszczony na portalu X. Zasięgowy był też film opublikowany przez polityka Konfederacji na TikToku, na którym relacjonował wizytę w OSP Świerklany.

Jak zauważa Monika Ezman, dyrektor Centrum Zarządzania Jakością i Działu Analiz w Instytucie Monitorowania Mediów: „To zauważalna zmiana w medialnym układzie kampanii – po raz pierwszy w naszych raportach kandydat Konfederacji do prezydenckiego fotela nie utrzymał pierwszego miejsca jeśli chodzi o obecność w social mediach. W zeszłym tygodniu Magdalena Biejat wyprzedziła Mentzena swoją aktywnością w sieci, a to oznacza, że jej przekaz zyskał największą uważność i najbardziej angażował odbiorców w dyskusję. Spośród poruszanych przez kandydatkę tematów zdecydowanie dominował ten związany z incydentem w szpitalu w Oleśnicy. Ten wątek wygenerował miliony wyświetleń oraz topowe liczby interakcji użytkowników – to dowodzi, że wciąż najsilniej oddziałują na odbiorców kontrowersyjne, emocjonalne wydarzenia i to głównie one wpływają na widoczność kandydatów w mediach społecznościowych”. 

„W analizowanym okresie dostrzegamy, że był to pracowity tydzień przede wszystkim dla sztabu Magdaleny Biejat. Kandydatka do prezydenckiego fotela zamieściła aż 149 postów w swoich kanałach społecznościowych, podczas gdy dotychczasowy lider komunikacji w social mediach w tym samym czasie opublikował tylko 79 wpisów” – dodaje.

Adam Maternik, zastępca szefa działu fact-checkingu politycznego w Stowarzyszeniu Demagog, podkreśla natomiast: „Może cieszyć fakt, że choć część kandydatów buduje swoje zasięgi na tematach wywołujących skrajne emocje, takich jak zdarzenia w szpitalu w Oleśnicy, to inni skutecznie zdobywają zasięgi także treściami programowymi. Takim przykładem jest Szymon Hołownia i poruszany przez niego temat smartfonów w szkołach. Niepokojące może być jedynie, że w trakcie kampanii wyborczej działania marszałka wokół jego wyborczego postulatu promują kanały Sejmu. Jak widać, trudno jest oddzielić działalność kampanijną kandydata od jego działalności wynikającej bezpośrednio z urzędowych obowiązków”.

Zdjęcie główne: facebook.com/magdalenabiejat

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj