niedziela, 5 stycznia, 2025
Strona głównaRaporty„Rzeczpospolita” ponownie najbardziej opiniotwórczym medium. Raport IMM

„Rzeczpospolita” ponownie najbardziej opiniotwórczym medium. Raport IMM

Najbardziej opiniotwórczym medium listopada 2024 roku okazała się „Rzeczpospolita” z wynikiem ponad 3,5 tys. cytowań. Tuż za nią plasuje się TVN24, osiągając ponad 3 tys. wzmianek w mediach. Podium zamyka „Gazeta Wyborcza”, na którą w ubiegłym miesiącu powoływano się 2,9 tys. razy – informuje Instytut Monitorowania Mediów, autor raportu „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce”.

W listopadowym w zestawieniu TOP 15 najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce największy udział – wynoszący aż 40 proc. – zyskała prasa („Rzeczpospolita”, „Gazeta Wyborcza”, „Fakt”, „Newsweek”, „Super Express”). Udziałem wynoszącym 27 proc. może pochwalić się telewizja (TVN24, Polsat News, TVP Sport, TVP Info). 20 proc. udziału przypadło mediom internetowym (Onet, Wirtualna Polska, Interia). Najmniejszy udział – 13 proc. – miały stacje radiowe (RMF FM, Radio Zet).

Podium rankingu „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce”

Najczęściej cytowanym medium listopada została „Rzeczpospolita”, która za sprawą 3,5 tys. wzmianek utrzymała pozycję lidera rankingu IMM. W ubiegłym miesiącu dziennik opisywał sprawę rezygnacji ze stanowiska dyrektorki PISF, Karoliny Rozwód. Decyzja ta miała być wymuszona „bezprawną groźbą”, co Karolina Rozwód opisała w piśmie do minister kultury i dziedzictwa narodowego Hanny Wróblewskiej, jednocześnie wycofując swoją dymisję.

Drugie miejsce na podium należy do TVN24 z wynikiem ponad 3 tys. cytowań i awansem o 3 pozycje w zestawieniu. Najwięcej wzmianek wygenerował wywiad Moniki Olejnik z Radosławem Sikorskim, w programie „Kropka nad i”, o jego możliwej kandydaturze na urząd prezydenta RP. Szeroko komentowane było szokujące pytanie prowadzącej o żydowskie pochodzenie potencjalnej pierwszej damy – Anne Applebaum.

Podium zamyka „Gazeta Wyborcza” z 2,9 tys. wzmiankami w mediach. W listopadzie dziennikowi wywiadu udzieliła minister klimatu i środowiska Paulina Henning-Kloska, która zapowiedziała stopniowe wygaszanie mrożenia cen energii i podkreślała, że rząd stosował tego typu interwencje cenowe ze względu na kryzys energetyczny.

 „Newsweek” z awansem o kilkanaście pozycji

Imponujący awans w rankingu ogólnym odnotował „Newsweek”, który wspiął się aż o 17 pozycji w zestawieniu IMM i wygenerował 1,7 tys. cytowań. W listopadzie tygodnik podał, że jednym ze studentów owianej złą sławą uczelni Collegium Humanum był Marszałek Sejmu Szymon Hołownia. Do sprawy szybko odniósł się sam zainteresowany, dementując, że kiedykolwiek podjął studia na tej uczelni, choć przyznał, że złożył wniosek o przyjęcie na studia.

Do TOP 10 tytułów prasowych dołącza „Tygodnik Powszechny”

Do podium listopadowego rankingu tytułów prasowych – za „Rzeczpospolitą” i „Gazetą Wyborczą” – dołączył „Fakt”. Tabloid awansował o jedną pozycję i osiągnął wynik 2 tys. cytowań. W ubiegłym miesiącu dziennikarze gazety udokumentowali „rajd” Antoniego Macierewicza, który jako kierowca podczas jednej podroży po Warszawie, złamał szereg przepisów drogowych. Na ich podstawie funkcjonariusze z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji wszczęli czynności wyjaśniające w sprawie o wykroczenie.

Znaczny awans – o 8 pozycji – osiągnął „Tygodnik Powszechny”. Gazeta plasuje się na 10. pozycji w listopadowym zestawieniu IMM z wynikiem 354 wzmianek. Redakcje powoływały się na słowa tygodnika również w kontekście wypowiedzi Moniki Olejnik o żydowskim pochodzeniu żony Radosława Sikorskiego. To w artykule „Tygodnika Powszechnego” zasugerowano, że pochodzenie potencjalnej pierwszej damy mogłoby stanowić problem dla polityków Koalicji Obywatelskiej.

Kontrowersyjne wydanie „Kropki nad i” oraz wolna Wigilia popularnymi tematami w telewizji

Liderem listopadowego zestawienia TOP 10 stacji telewizyjnych został TVN24, utrzymując swoją pozycję z poprzedniego miesiąca. Na drugim miejscu – również kolejny miesiąc z rzędu – plasuje się Polsat News, generując 2,3 tys. cytowań. Na antenie stacji Agnieszka Dziemianowicz-Bąk skomentowała wypowiedź ministra finansów Andrzeja Domańskiego na temat wolnej Wigilii. Minister podkreślał duży koszt dla budżetu państwa wynikający z dodatkowego dnia wolnego, natomiast ministra rodziny podkreśliła w wypowiedzi dla Polsat News swoje przekonanie, że wolna Wigilia stanie się faktem.

Trzecie miejsce w rankingu najbardziej opiniotwórczych stacji telewizyjnych listopada należy do TVP Sport. Stacja osiągnęła wynik 1,4 tys. cytowań i awansowała o jedną pozycję. W listopadzie sportowe media żyły wypowiedziami trenera reprezentacji dla TVP Sport na temat porażki naszych zawodników z Portugalią 1:5 w meczu Piłkarskiej Ligi Narodów i tym samym utratą szansy podopiecznych Michała Probierza na ćwierćfinał.

Awansem w zestawieniu stacji telewizyjnych może poszczycić się Eurosport, który wygenerował 616 cytowań w mediach. Przed kamerami Eurosportu wywiadu udzielił natomiast sportowiec Dawid Kubacki, który komentował wyniki Polaków w konkursie Pucharu Świata w skokach narciarskich.

Wśród stacji radiowych mocni liderzy na podium

W zestawieniu najbardziej opiniotwórczych stacji radiowych podium pozostaje bez zmian. Na pierwszym miejscu znalazło się RMF FM z wynikiem 2,1 tys. cytowań. W listopadzie media skupiły się m.in. na podanej przez dziennikarza Tomasza Skorego informacji o odrzuceniu przez PKW sprawozdania finansowego Prawa i Sprawiedliwości. W wyniku tej decyzji partia może stracić ponad 75 mln zł subwencji.

Radio ZET zajęło drugie miejsce w rankingu IMM, odnotowując 1,7 tys. wzmianek. To w tej stacji radiowej wywiadu udzielił minister finansów Andrzej Domański, podnosząc temat kosztów dla budżetu państwa związanych z wolną Wigilią.

Ostatnie miejsce na podium należy do Programu I Polskiego Radia z 706 wzmiankami w mediach. W ubiegłym miesiącu wywiadu dla radiowej Jedynki udzieliła minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska i komentowała w nim kontrowersyjną decyzję resortu o zawieszeniu programu „Czyste Powietrze”. Podkreśliła, że program wymaga „remontu”, ponieważ został źle przygotowany przez poprzednią władzę oraz, że przerwa ta może potrwać do końca marca.

Awansem o 3 pozycje może pochwalić się Radio Eska z wynikiem 240 wzmianek. Stacja opisywała sprawę wniosku o odwołanie ze stanowisk szefów komend policji wojewódzkich skierowanego do wojewodów w Krakowie, Rzeszowie i Kielcach. Awans aż o 4 pozycje – z wynikiem 171 cytatów w mediach – odnotowało Radio Poznań. W listopadzie redakcja podała informację o pilnej wyprowadzce dyplomatów z budynku Konsulatu Generalnego Federacji Rosyjskiej w Poznaniu. Decyzję przekazało polskie MSZ w związku działaniami zbrojnymi Rosji przeciwko Ukrainie oraz wojną hybrydową agresora z krajami zachodnimi.

Przetasowanie na podium wśród portali internetowych

Pierwsze miejsce w zestawieniu najbardziej opiniotwórczych portali internetowych listopada zajmuje Onet, który wygenerował niemal 2,8 tys. cytowań i awansował o jedną pozycję. W ubiegłym miesiącu w portalu został opublikowany wywiad z Radosławem Sikorskim na temat przyszłorocznych wyborów prezydenckich, ewentualnego startu w nich szefa MSZ oraz pierwszych decyzjach, jakie podjąłby po objęciu urzędu.

Drugie miejsce na podium należy do Wirtualnej Polski, która osiągnęła wynik niemal 2,7 tys. wzmianek. Redakcja m.in. opublikowała pierwszy sondaż przeprowadzony po ogłoszeniu przez Koalicję Obywatelską kandydatury prezydenta Warszawy Rafała Trzaskowskiego i szefa MSZ Radosława Sikorskiego w wewnętrznych prawyborach. Zgodnie z jego wynikami w pierwszej turze najlepszy wynik osiągnąłby Rafał Trzaskowski.

Podium zamyka Interia z blisko 1,5 tys. wzmiankami w mediach. Portal opisywał sprawę tajemniczego zaginięcia Izabeli P. na autostradzie A4. Kobieta odnalazła się 20 sierpnia, 11 dni po zaginięciu, a w listopadzie Interia podała, że zgodnie z informacją od Prokuratury Okręgowej w Jeleniej Górze śledztwo zostało zakończone.

Awans o dwie pozycje odnotował Kanał Sportowy z wynikiem 773 cytowań, w którym były reprezentant Polski Jacek Góralski wypowiadał się o potencjalnej propozycji Juventusu dla Kacpra Urbańskiego. Aż o 5 pozycji awansował także kanał Meczyki.pl, osiągając w listopadzie 521 wzmianek. Portal rozmawiał z prezesem PZPN Cezarym Kuleszą, który rozwiał plotki na temat zakończenia współpracy z selekcjonerem reprezentacji Polski Michałem Probierzem.

Tygodnik Powszechny w TOP 3 najczęściej cytowanych tygodników i dwutygodników

„Newsweek” z wynikiem 1,7 tys. wzmianek po raz kolejny zajmuje pierwsze miejsce w rankingu tygodników i dwutygodników. Drugie miejsce zajął dwutygodnik „Viva”, na który w ubiegłym miesiącu powołano się 506 razy. Jednym z popularniejszych materiałów był wywiad z Patrycją Markowską. Piosenkarka w rozmowie po raz pierwszy publicznie przyznała, że wyszła za mąż. Wybrankiem jej serca jest warszawski restaurator Tomasz. Spory awans odnotował „Tygodnik Powszechny”. Czasopismo wspięło się o cztery miejsca w rankingu i tym samym zajęło trzecie miejsce w grudniowym zestawieniu z liczbą 354 wzmianek.

W rankingu miesięczników i dwumiesięczników bez zmian

Na pierwszym miejscu niezmiennie pozostaje „Forbes”. W listopadzie magazyn odnotował 327 cytatów. Taki wynik zapewnił tytułowi m.in. wywiad z Robertem Lewandowskim. Napastnik Barcelony odniósł się m.in. do opinii, że jako piłkarz „skończył się” i powinien pomyśleć o emeryturze. Tytuł wicelidera ponownie należy do dwumiesięcznika „Press”, informacje którego inne media wzmiankowały 179 razy. Podium zamyka „Twój Styl” z liczbą 150 powołań.

Media o tematyce ekonomiczno-biznesowej utrzymują swoje pozycje

Na pierwszym miejscu rankingu najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych o tematyce ekonomiczno-biznesowej po raz kolejny znalazła się „Rzeczpospolita”. Dziennik w listopadzie odnotował blisko 3,6 tys. cytatów. Druga lokata przypadła „Dziennikowi Gazecie Prawnej”, który wzmiankowano ponad 1,6 tys. razy. Na łamach gazety pojawiło się podsumowanie zysków i strat największych firm i spółek w Polsce. Według informacji przekazanych przez DGP 13 z 24 firm pozostających pod kontrolą państwa notuje straty. Podium zamyka „Puls Biznesu” z liczbą 507 cytowań.

Wśród ekonomiczno-biznesowych portali prym wiedzie Money.pl, na informacje którego inne media powołały się 721 razy. Jednymi z treści, które zwróciły uwagę dziennikarzy, były materiały dotyczące wprowadzenia wolnej Wigilii. Money.pl na bieżąco informowało o zmianach i różnych propozycjach wnoszonych przez Lewicę. Drugie miejsce, z liczbą 604 cytowań, zajął Business Insider. Ostatnie miejsce podium w listopadowym rankingu należy do Bankiera. Portal odnotował 176 powołań.

Rynek Zdrowia utrzymuje pozycję lidera wśród mediów o tematyce zdrowotnej

W listopadzie Rynek Zdrowia zacytowano 136 razy. Taki wynik pozwolił tytułowi utrzymać pierwsze miejsce zestawienia mediów o tematyce zdrowotnej. W połowie ubiegłego miesiąca na łamach Rynku Zdrowia pojawił się materiał ujawniający najnowsze dane NFZ, z których wynika, że „w pierwszych ośmiu miesiącach tego roku przeprowadzono w sumie 425 legalnych aborcji, czyli niemal trzykrotnie więcej niż w całym 2022”. Na drugim miejscu podium znalazł się Medonet. Jako źródło informacji portal przytoczono 118 razy. Czołówkę zestawienia zamyka Puls Medycyny z liczbą 39 cytatów.

Spory awans Eurosportu w rankingu mediów sportowych

Pierwsze miejsce po raz kolejny zajmuje TVP Sport. Inne redakcje wspomniały stację ponad 1,4 tys. razy. Na drugiej pozycji podium z liczbą 773 cytatów ulokował się Kanał Sportowy. Trzecie miejsce, podobnie jak w październiku, zajmuje „Przegląd Sportowy”. Najstarszy dziennik sportowy Polski odnotował 771 wzmianek. Awansem o cztery pozycje może poszczycić się Eurosport.

„Gazeta Krakowska” awansuje na pierwsze miejsce zestawienia mediów regionalnych

Liderem listopadowego rankingu mediów regionalnych zostaje „Gazeta Krakowska”. Dziennik ze stolicy województwa małopolskiego odnotował 192 wzmianki. Osiągnięcie takiego wyniku umożliwił m.in. materiał informujący o ataku na stadion Wisły Kraków. Gazeta jako pierwsza poinformowała o tym, że stadion im. Henryka Reymana został ostrzelany metalowymi kulami. Do zdarzenia doszło w trakcie meczu Wisły z GKS-em Tychy. Z kolei na drugim miejscu z liczbą 171 cytatów znalazło się Radio Poznań. W TOP 3 najbardziej opiniotwórczych mediów regionalnych znalazło się również Radio Kraków, które wzmiankowano 156 razy.

Cyfrowy Polsat w TOP 3 najbardziej opiniotwórczych wydawnictw

Pierwsze miejsce w zestawieniu najbardziej opiniotwórczych wydawnictw po raz kolejny zajmuje grupa Ringier Axel Springer, której redakcje (Onet, Fakt, Newsweek, Przegląd Sportowy, Business Insider, Plejada, Forbes, Medonet, Noizz) były wzmiankowane przez inne media w sumie ponad 8,8 tys. razy. Drugie miejsce należy do Agory, która w listopadzie odnotowała blisko 6,3 tys. wzmianek (Gazeta Wyborcza, Radio ZET, TOK FM, Gazeta.pl, Sport.pl, Plotek.pl, Radio Plus). Na trzecie miejsce awansował Cyfrowy Polsat, do mediów którego (Polsat News, Interia, Polsat, Polsat Sport, Pomponik, TV4) inni dziennikarze odwoływali się ponad 5,8 tys. razy.

O badaniu

Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne redakcje przeprowadzono na podstawie 55 537 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów.

Badanie dotyczy okresu: 1-30 listopada 2024 roku.

Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” tworzony jest na podstawie analizy materiałów z monitoringu prasy, radia, telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiają się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 roku

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj