czwartek, 26 grudnia, 2024
Strona głównaPublikacjeMotywacje polskich PR-owców - raport portalu PRoto.pl

Motywacje polskich PR-owców – raport portalu PRoto.pl

PR-owcy nie pracują dla pieniędzy. Ale pracę zmieniają właśnie z tego powodu

Kobiety chcą być samodzielne, a mężczyzn interesują media. PR-owcy deklarują także, że pozostaną w obecnym miejscu pracy na dłużej  – wynika z tegorocznego raportu o motywacjach w branży PR, przygotowanego przez portal PRoto.pl.

PR-owiec z przypadku

Dlaczego PR-owcy podejmują pracę właśnie w branży PR? Pierwsza piątka najczęściej wymienianych powodów pozostaje niezmienna od pierwszej edycji badania, czyli od 2007 roku.

kliknij w wykres, aby powiększyć

Najpopularniejsze z nich to zainteresowanie public relations i mediami, szansa na samodzielną i kreatywną pracę oraz medialność samej branży. Co innego motywuje jednak kobiety, a co innego mężczyzn.  Kobiety stanowiły 79 proc. osób, dla których głównym powodem podjęcia pracy w PR była samodzielność. Z drugiej strony mężczyźni wskazywali na zainteresowanie mediami.

kliknij w wykres, aby powiększyć

Jeśli przyjrzeć się wiekowi respondentów to okaże się, że młodsi biorą pod uwagę panującą modę. W grupie, która zaznaczyła taką odpowiedź osoby do 30 roku życia to 77 proc. Z drugiej strony największy (41 proc.) odsetek osób powyżej 30 roku życia pojawił się w grupie, dla której najważniejszy przy wyborze branży był przypadek.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

kliknij w wykres, aby powiększyć

Wśród głównych powodów podjęcia pracy w branży PR pracownicy agencji najczęściej wskazywali na medialność branży i zainteresowanie mediami. Z kolei największy odsetek osób z prywatnych firm pojawił się w grupie respondentów, dla których najbardziej istotna jest samodzielność. Na modę jako czynnik motywujący do pracy wskazywali młodsi respondenci. 

kliknij w wykres, aby powiększyć

Często zmieniałem pracę…

PR-owcy w tym roku okazali się mniej przywiązani do swoich pracodawców.  W porównaniu z zeszłym rokiem wzrósł odsetek respondentów, którzy zmieniali pracę podczas ostatnich 4-11 miesięcy.

kliknij w wykres, aby powiększyć

Kobiety pozostają dłużej w jednym miejscu pracy niż mężczyźni.

kliknij w wykres, aby powiększyć

Jeśli spojrzeć na wiek osób zmieniających pracę, możemy dostrzec prawidłowość: osoby młodsze częściej zmieniają pracę. W grupie PR-owców, które zmieniły pracę podczas ostatnich 3 miesięcy PR-owcy do 30. roku życia stanowią aż 86 proc.

kliknij w wykres, aby powiększyć


kliknij w wykres, aby powiększyć


kliknij w wykres, aby powiększyć

Dlaczego PR-owcy postanawiają zmienić pracodawcę? Bo nie widzą w swojej firmie przyszłości oraz nie są zadowoleni z zarobków. 

kliknij w wykres, aby powiększyć

Mężczyźni stanowią największy odsetek wśród osób potrzebujących zmiany, a kobiety – w grupie osób nie usatysfakcjonowanych z wykonywanej pracy oraz niedocenianych.

kliknij w wykres, aby powiększyć

Gdy spojrzeć na przedziały wiekowe – dla osób do 30. roku życia najważniejszą przyczyną zmiany pracodawcy są za niskie zarobki, dla osób starszych – potrzeba zmiany.

kliknij w wykres, aby powiększyć

Co natomiast przyciąga PR-owców do nowych pracodawców? Niezmiennie od 5 lat pracownicy branży wskazują na ciekawe wyzwania zawodowe i możliwość zdobycia doświadczenia.

kliknij w wykres, aby powiększyć

kliknij w wykres, aby powiększyć

O ile brak satysfakcjonującego wynagrodzenia jest jedną z głównych przyczyn porzucenia pracy, o tyle lepsze zarobki znalazły się dopiero na 5. miejscu najważniejszych przyczyn podjęcia nowej pracy. Najwięcej mężczyzn wskazało właśnie na ten powód oraz na jasną ścieżkę kariery zawodowej. Dla większości kobiet ważna jest natomiast możliwość nawiązania kontaktów.

kliknij w wykres, aby powiększyć

kliknij w wykres, aby powiększyć

Ciekawe wyzwania zawodowe i możliwość zdobycia doświadczenia były natomiast najczęściej podawane jako przyczyny pozostania w obecnej pracy.

kliknij w wykres, aby powiększyć

Co nie dziwi, wśród młodszych PR-owców najczęściej wskazywaną przyczyną pozostania w dotychczasowym miejscu pracy jest chęć zdobycia doświadczenia. Bardziej doświadczeni PR-owcy wskazują natomiast na formę zatrudnienia i lepsze zarobki.

kliknij w wykres, aby powiększyć

kliknij w wykres, aby powiększyć

kliknij w wykres, aby powiększyć

…ale tym razem zostanę na dłużej

Z roku na rok PR-owcy coraz częściej deklarują, że będą wiernymi pracownikami. W porównaniu z zeszłym rokiem wzrósł odsetek osób chcących pozostać w obecnej firmie 5 lat lub dłużej, zmalał natomiast odsetek osób, które chcą zmienić pracodawcę w okresie krótszym niż rok.

kliknij w wykres, aby powiększyć

kliknij w wykres, aby powiększyć

Mniej chętni do zmiany pracodawcy są bardziej doświadczeni PR-owcy. Wśród młodszych najwięcej planuje zmienić pracodawcę w nadchodzących dwóch latach.

kliknij w wykres, aby powiększyć

kliknij w wykres, aby powiększyć

Mimo częstszych roszad PR-owcy deklarują, że raczej pozostaną w branży.

kliknij w wykres, aby powiększyć

Co im zatem najbardziej w niej odpowiada?

kliknij w wykres, aby powiększyć

Najwięcej PR-owców wskazuje (niezmiennie od 2008 roku) na możliwość nawiązania ciekawych kontaktów i dużą samodzielność w pracy. Te aspekty były najczęściej wybierane przez kobiety. Mężczyźni stanowili natomiast największy odsetek w grupie, która wskazywała na cechy osobowości.

kliknij w wykres, aby powiększyć

kliknij w wykres, aby powiększyć

Co ciekawe, zarobki znalazły się na końcu listy, mimo to właśnie niezadowolenie z pensji jest jedną z najczęstszych przyczyn… zmiany pracodawcy.

Gdzie są pieniądze?

Zarobki, a dokładnie brak przełożenia wyników w pracy na wysokość pensji, są także najczęściej wskazywanym minusem pracy w branży. Tak samo jak w 2010 roku na drugim miejscu znalazł się lekceważący stosunek klientów.

kliknij w wykres, aby powiększyć

Dla kobiet największym problemem jest pensja, która nie odzwierciedla poniesionego wysiłku. Mężczyźni stanowili natomiast największy odsetek wśród osób, którym doskwiera zły wizerunek całej branży.

kliknij w wykres, aby powiększyć

Dla młodszych PR-owców głównym problemem jest brak przełożenia pracy na zarobki oraz lekceważenie ze strony klientów, dla starszych – niski profesjonalizm branży.

kliknij w wykres, aby powiększyć

Zdaniem właścicieli i osób na kierowniczych stanowiskach w agencjach PR-owcy zmieniają pracę dla lepszych zarobków oraz z potrzeby zmiany.

kliknij w wykres, aby powiększyć

Najczęściej wskazywanymi sposobami na zatrzymanie pracowników w firmach nie jest jednak podniesienie zarobków, ale tworzenie dobrej atmosfery w pracy i stawianie atrakcyjnych wyzwań zawodowych.

kliknij w wykres, aby powiększyć

Odpowiedzi kadry kierowniczej potwierdzają także prawidłowość, którą można było zauważyć na podstawie odpowiedzi pracowników, deklarujących chęć dłuższego pozostania w obecnej firmie. 32 proc. właścicieli i osób na kierowniczych stanowiskach raczej nie, a 10 proc. zdecydowanie nie zauważyło w tym roku wzmożonej rotacji pracowników.

kliknij w wykres, aby powiększyć

Dla większości PR-owców ważna jest kwestia równego traktowania obu płci w pracy. Takiego zdania jest zdecydowana większość kobiet… i tylko jedna piąta mężczyzn. Dla 41 proc. z nich kwestia ta nie ma znaczenia.

kliknij w wykres, aby powiększyć

kliknij w wykres, aby powiększyć

W przypadku pytania o równe traktowanie osób z odmienną orientacją seksualną wyniki były podobne.

kliknij w wykres, aby powiększyć

kliknij w wykres, aby powiększyć

Informacja o badaniu

Internetową ankietę PRoto.pl przeprowadziło na przełomie września i października. Anonimowo wzięło w niej udział 495 PR-owców. 45 proc. z nich zatrudnionych jest w agencjach PR, 32 proc. w działach PR prywatnych firm. 7 proc. respondentów pracuje w firmach państwowych, a 6 proc. w instytucjach. 50 proc. ankietowanych zajmuje stanowisko specjalisty, 13 proc. kierownika zespołu. 9 proc. ankietowanych to właściciele firm, 8 proc. to dyrektorzy działów, tyle samo ankietowanych to konsultanci. Respondenci pochodzą głównie z województwa mazowieckiego (55 proc.).

kliknij w wykres, aby powiększyć

kliknij w wykres, aby powiększyć

kliknij w wykres, aby powiększyć

kliknij w wykres, aby powiększyć

kliknij w wykres, aby powiększyć

kliknij w wykres, aby powiększyć

kliknij w wykres, aby powiększyć


ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj