Wstęp
Wortal PRoto pomiędzy 11 a 18 stycznia 2007 r. przeprowadził badanie na temat monitoringu mediów. Nadesłano 465 ankiet, na podstawie których został opracowany raport. Opisuje on podejście przedsiębiorstw do monitorowania mediów i ich wiedzę na ten temat.
Czy korzystają?
85 proc. biorących udział w badaniu zadeklarowało, że monitoruje media. Respondenci, którzy odpowiedzieli przecząco na pytanie o korzystanie z monitoringu mediów, jako przyczyny podawali najczęściej jego cenę (34 proc.). Kolejną odpowiedzią na pytanie o przyczyny było stwierdzenie: „nikt tego nie wymagał” (22 proc.). Prawie taką samą liczbę wskazań otrzymały odpowiedzi: „nie wiedziałem dotąd, że taka usługa istnieje” (7 proc.) oraz „obawa przed wynikami” (6 proc.).
Wykres 1.
Wykres 2.
Monitorują, ponieważ…
Ci spośród respondentów, którzy zadeklarowali korzystanie z monitoringu, jako główne cele tej działalności podawali: badanie wizerunku firmy (39 proc.), badanie, czy główne przesłanie informacji prasowej zostało wykorzystane przez dziennikarzy (24 proc.). Wskazywano także na usprawnienie planowanych działań komunikacyjnych (13 proc.) oraz badanie wizerunku konkurencji (7 proc.) i potwierdzenie potrzeby działań PR (7 proc.).
Wykres 3.
Jak monitorują?
84 proc. respondentów monitoruje media regularnie, natomiast 13 proc. – tylko na potrzeby konkretnych projektów.
Wykres 4.
Dla 67 proc. respondentów media monitorują firmy profesjonalnie zajmujące się tą dziedziną. 29 proc. biorących udział w badaniu robi to we własnym zakresie, a 4 proc. korzysta w tym zakresie z usług agencji PR.
Wykres 5.
Otrzymane w wyniku monitoringu mediów przekazy 74 proc. respondentów analizuje samodzielnie. Z usług firm monitorujących media w tym wypadku korzysta 18 proc. biorących udział w badaniu. Dla 6 proc. respondentów przekazy mediowe analizuje agencja PR.
Wykres 6.
Medium monitorowanym przez respondentów najczęściej jest prasa (429 wskazań). Na drugim miejscu znalazł się Internet (325 wskazań), a ma trzecim – telewizja (237 wskazań). Radio zostało wskazane 202 razy, a agencje informacyjne – 130.
Wykres 7.
Co ma znaczenie przy wyborze firmy?
Jako odpowiedź na pytanie o najważniejsze czynniki odrywające rolę przy wyborze firmy monitorującej, najczęściej (315 razy) wskazywano jakość serwisu i obsługi (na podstawie monitoringu próbnego lub wcześniejszych doświadczeń). Duże znaczenie dla respondentów ma także zakres monitorowanych mediów (209 wskazań). Na trzecim miejscu wymieniano cenę (203 wskazania), a następnie indywidualne podejście do potrzeb klienta, które wskazano 139 razy. Najrzadziej wskazywano na reputację firmy oferującej monitoring (95 wskazań).
Wykres 8.
Ocena otrzymywanego monitoringu mediów 87 proc. respondentów deklaruje zadowolenie z firmy monitorującej media, a 13 proc. jest odmiennego zdania.
Wykres 9.
Jakość przesyłanych wyników monitoringu 160 respondentów oceniło jako dobrą, a 117 – jako bardzo dobrą. 50 osób biorących udział w badaniu przyznało temu parametrowi ocenę dostateczną, a 13 – słabą. Szybkość i terminowość 105 respondentów oceniło bardzo dobrze, a 154 – dobrze. Ocenę dostateczną ten element usługi otrzymał od 61 respondentów. Najlepiej przez biorących udział w badaniu została oceniona forma przekazywania wyników monitoringu (182 wskazania – bardzo dobrze, 115 – dobrze). Reagowanie przez firmy dostarczające monitoring na prośby i sugestie klienta przez respondentów zostało ocenione: bardzo dobrze – 148 wskazań, dobrze – 127, dostatecznie – 40, a słabo – 12. Dokładność i staranność wyszukiwania materiałów przez firmy monitorujące przez 54 respondentów została oceniona bardzo dobrze, a przez 191 – dobrze.
Wykres 10.
Kto wziął udział w badaniu?
56 proc. respondentów odpowiadających na ankietę to pracownicy firm, natomiast 29 proc. zawodowo jest związana z agencjami PR.
Wykres 11.
Podsumowanie
Celem przeprowadzonego przez PRoto badania było znalezienie odpowiedzi na pytanie, czy firmy monitorują media, a jeśli tak, to w jaki sposób. Dzięki dużej próbie, na podstawie której został opracowany raport (465 ankiet) autorzy badania otrzymali wiarygodne informacje na temat celów, jakie firmy chcą osiągnąć poprzez monitoring (najczęściej wymieniano: badanie wizerunku firmy i badanie, czy główne przesłanie informacji prasowej zostało wykorzystane przez dziennikarzy). Badanie wykazało też, jakie media są najczęściej monitorowane (prasa na pierwszym miejscu z 429 wskazaniami, ale Internet, który wskazało 325 respondentów, zajął już drugą pozycję). Raport wskazuje, które elementy usług oferowanych przez firmy monitorujące media są oceniane przez ich klientów bardzo dobrze, a które słabiej. Interesujące okazały się też wyniki na temat głównych czynników decydujących o wyborze firmy monitorującej. Jako determinantę wskazywano najczęściej jakość serwisu i obsługi ocenianą na podstawie monitoringu próbnego lub wcześniejszych doświadczeń. Przyszłe edycje badania pozwolą śledzić zmiany i określić tendencje w zakresie monitoringu mediów.