poniedziałek, 23 grudnia, 2024
Strona głównaPublikacjeWykorzystanie monitoringu mediów przez specjalistów ds. komunikacji

Wykorzystanie monitoringu mediów przez specjalistów ds. komunikacji

Portal PRoto pomiędzy 6 a 23 stycznia 2009 r. przeprowadził badanie na temat wykorzystania monitoringu mediów przez firmy na polskim rynku. To już druga edycja projektu, pierwsza miała miejsce na początku 2007 roku.

Badanie miało formę anonimowej ankiety online. Nadesłano 341 ankiet, na podstawie których został opracowany raport, który opisuje podejście przedsiębiorstw do monitorowania mediów i ich wiedzę na ten temat.

84 proc. biorących udział w badaniu zadeklarowało, że monitoruje media. Spośród 16% respondentów, którzy zadeklarowali, że nie korzystają z monitoringu mediów ponad połowa (52%) przyznała, że jest to usługa zbyt droga. 15% stwierdziło, że nikt nie wymaga od nich monitorowania mediów, a 8% uznało, że to czynność zbyt czasochłonna.

Kolejność dwóch pierwszych powodów jest taka sama jak w pierwszej edycji badania, warto jednak zwrócić uwagę na wzrost wiedzy na temat monitoringu. W pierwszej edycji badania 7% respondentów przyznało, że nie wiedziało o istnieniu takiego narzędzia, w tej edycji odpowiedź te wskazało jedynie 2% ankietowanych.

Wykres 1.

Wykres 2.

Głównym celem korzystania z monitoringu mediów dla 26% respondentów jest badanie wizerunku firmy (w przypadku tego pytania respondenci mogli wskazać więcej niż jedną odpowiedź). 21% biorących udział w tej edycji przyznało, że media monitoruje przede wszystkim po to, aby stwierdzić, czy dziennikarze wykorzystali otrzymaną informację prasową. Kolejność odpowiedzi nie uległa zmianie od ubiegłej edycji badania.

Warto zwrócić uwagę, że choć jedynie dla 6% respondentów monitoring mediów jest narzędziem wykorzystywanym do usprawnienia działań komunikacji kryzysowej, to jednak liczba wskazujących tę opcję wzrosła o 5 pkt. procentowych w porównaniu z pierwszą edycją badania.

Wykres 3.


Aż 84% respondentów korzysta z monitoringu mediów regularnie. Odpowiedzi na regularność monitorowania mediów w tej, jak i w ubiegłej edycji badania ukształtowały się w ten sam sposób.

Wykres 4.

70% respondentów przekazy mediowe analizuje samodzielnie, dla 22% analizę wykonują firmy monitorujące media, a 7% korzysta w tym zakresie z usług agencji PR. 1% respondentów przyznało, że analizy przekazów mediowych dokonuje w inny sposób.

Wykres 5.

Chociaż prasa zajmuje pierwsze miejsce wśród mediów, które są monitorowane (31%), to uwagę zwraca wysokie drugie miejsce Internetu (28%), który wyprzedził o ponad 10% telewizję.

Wykres 6.

Decydując się na skorzystanie z usług firm monitorujących media, prawie 30% respondentów zwraca uwagę na jakość oferowanego serwisu i obsługi (na podstawie otrzymywanego monitoringu próbnego). Co ciekawe, cena wśród najważniejszych czynników decydujących o wyborze firmy zajęła dopiero trzecie miejsce (19%). Warto też zwrócić uwagę na niską pozycję reputacji firmy, która znaczenie ma jedynie dla 8% respondentów. Czynnik ten był także rzadko wskazywany w pierwszej edycji badania.

Wykres 7.

Jedynie niespełna 20% respondentów korzysta z innych usług oferowanych przez firmy monitorujące media. Najczęściej wskazywano tu raporty wizerunkowe (26%) oraz bazę kontaktów do dziennikarzy (23%).

Wykres 8.

Wykres 9.

W ankiecie poproszono także o podanie firmy monitorującej media, z której usług korzystają respondenci. W wykresie 10 przedstawiono wyniki podsumowujące wszystkie wskazania poszczególnych firm, bez rozróżnienia, czy respondenci korzystają z jednej, czy z kilku firm w tym samym czasie.

Wykres 10.

83% respondentów stwierdziło, że firma, która obecnie wykonuje dla nich monitoring mediów spełnia ich oczekiwania. Spośród konkretnych parametrów usługi respondenci najwyżej ocenili formę przekazywania wyników (46% – bardzo dobrze, 35% – dobrze,) oraz szybkość reagowania na uwagi klienta (50% – bardzo dobrze, 26% – dobrze,).

Wykres 11.

Wykres 12.

Wykres 13.

Wykres 14.

Znamy już nazwiska osób, które wygrały darmowy, 30-dniowy dostęp do bazy MediaContact na dowolnie wybrany temat, gromadzącej kontakty do ponad 7 tysięcy dziennikarzy.
Zwycięzcami są: Marek Chojnowski z TVN-u, Maciej Kazimierski z PKO BP, Anna Buczek z Armatury Kraków, Joanna Łukasiewicz z firmy GROHE oraz Bożena Dubicka z firmy ENERGA. Więcej informacji prześlemy wygranym pocztą elektroniczną. Gratulujemy!

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj