sobota, 9 listopada, 2024
Strona głównaPublikacjeDNA marki: Uniwersytet SWPS. PR robią sami studenci

DNA marki: Uniwersytet SWPS. PR robią sami studenci

PRoto.pl: Mogłabym Pana zapytać o DNA niejednej marki, ponieważ jest Pan twórcą kilku. Czy coś je ze sobą łączy poza Pana osobą?

Piotr Voelkel, współzałożyciel Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej (obecnie SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny): Pierwszą firmę otworzyłem 35 lat temu. Przez te wszystkie lata przeszedłem różne etapy rozwoju osobistego. Zmieniały się także oczekiwania rynku i świadomość pracowników,  ambicje i możliwości ich realizacji. Zawsze jednak myślałem o nowych firmach i produktach z perspektywy potrzeb klientów. Starałem się być pożyteczny i dostarczać uczciwy, możliwie wysokiej jakości produkt. Meble Vox od początku swojego istnienia produkowały dobre, trwałe meble, które wyróżniały się estetyką, wprowadzały na nasz rynek najnowsze europejskie trendy. Dziś też staramy się przyglądać potencjalnym odbiorcom i projektować dla nich meble, które realizują ich potrzeby,  a czasem nawet skryte marzenia. W Uniwersytecie SWPS tworzymy nowe kierunki studiów na podstawie analizy potrzeb rynku, by nasi absolwenci byli poszukiwani i mieli dobre propozycje pracy. Jesteśmy w czołówce uczelni, których absolwenci szybko znajdują zatrudnienie i mają wysokie wynagrodzenie. Wspólną cechą naszych uczelni i firm jest „bycie pożytecznym i potrzebnym”.

Uniwersytet SWPS

PRoto.pl: Jest Pan współzałożycielem, ale nie był Pan obecny przy powstawaniu SWPS. Czy mógłby Pan jednak przybliżyć jej początki?

P.V.: Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej (obecnie SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny) powstała z inicjatywy trzech profesorów Instytutu Psychologii PAN, tj. Andrzeja Eliasza, Janusza Reykowskiego i Zbigniewa Pietrasińskiego. Celem założycieli było utworzenie uczelni niepublicznej, która będzie charakteryzowała się wysokim poziomem dydaktyki i badań oraz dbałością o studenta. Wielkie znaczenie przywiązywano do rozwoju intelektualnego i osobowościowego studentów, a źródłem energii była pasja zebranej kadry naukowej i dydaktycznej. Bardzo szybko jakość uczelni została potwierdzona przyznaniem uprawnień doktorskich i habilitacyjnych oraz wyróżnień, jak np. oceny wyróżniające Polskiej Komisji Akredytacyjnej. Już w 2002 roku SWPS została przyjęta w poczet członków Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich.

PRoto.pl: Jaka jest tożsamość marki SWPS, czyli z czym powinna się kojarzyć?

P.V.: Uniwersytet SWPS powinien się kojarzyć z najwyższą jakością. Dotyczy to wszystkich obszarów naszej aktywności: dydaktyki – nastawionej na studenta, który od pierwszych chwil czuje, że jest w centrum naszych zainteresowań, a jego przyszła kariera jest strategicznym celem uczelni, nauki – którą prowadzimy na światowym poziomie i z ogromnymi sukcesami (nasz wydział we Wrocławiu ma najwyższą w kraju ocenę i kategorię A+, w dziedzinie psychologii jesteśmy niekwestionowaną polską czołówką) oraz opieki i dbałości o dobro studenta w czasie całej jego drogi przez kolejne etapy nauki od pierwszego roku, po studia doktoranckie i podyplomowe.

Nasze główne hasła to otwartość, odwaga, odpowiedzialność, a teraz chcemy jeszcze dopisać pożyteczność, bo zależy nam na tym, żeby wyniki badań naukowych służyły poprawie społeczeństwa, biznesu, Polski.

School of Form

PRoto.pl: Czytając wywiad z Panem w książce „Rekiny biznesu”, zwróciłam uwagę na zdanie „ważne dla rozwoju firmy jest wykorzystywanie wiedzy humanistów”. Dlaczego?

P.V.: Polski biznes w ostatnich 25 latach w większości odniósł sukcesy dzięki sprawności operacyjnej, zaradności, dobrej jakości, wdrażaniu sprawnie nowych technologii. Dzięki temu otrzymujemy wiele zleceń od zachodnich koncernów, rośnie eksport. Długo nie powstawały własne, niespotykane produkty, w efekcie mamy mało polskich marek. Dla ich tworzenia trzeba projektować unikalne, oryginalne produkty, które mogą dać szansę na stworzenie własnej wyjątkowej marki. Takie projekty powstają w oparciu o doskonałą wiedzę o potrzebach odbiorcy, a tej wiedzy o człowieku mogą dostarczyć tylko humaniści, antropolodzy i psycholodzy. Dlatego w każdym dobrym zespole projektowym są specjaliści od ludzkich potrzeb i marzeń. Jeżeli chcemy mieć własne marki, musimy przejść od pytania „jak to zrobić” do „po co i dla kogo chcemy to zrobić”.

PRoto.pl: Jak ocenia Pan wizerunek polskich uczelni na tle zagranicznych?

P.V.: Oceniam tylko nasze uczelnie tzn. Uniwersytet SWPS i Collegium Da Vinci.

Pierwsza jest uczelnią akademicką o silnym zapleczu naukowym z dużym potencjałem badawczym i na tle innych podobnych małych uniwersytetów europejskich wypada dobrze, mamy wiele obszarów współpracy z partnerami w Europie i USA. School of Form, nasza szkoła kształcąca projektantów, jest przez wielu fachowców ze świata uznana za bardzo dobry, nowatorski i skuteczny projekt. Wiele naszych rozwiązań jest wykorzystywanych w innych szkołach designu. Pomysłodawczyni i mentorka  SOF, Lidewij Edelkoort od roku jest także dziekanem w Parsons School of Design w Nowym Jorku.

Collegium da Vinci jest uczelnią dla przyszłych fachowców. Stawia na współpracę z dużymi firmami, z których najlepsi pracownicy, ucząc u nas, wnoszą do szkoły kompetencje praktyczne. W efekcie studenci nie tylko wiedzą, ale też umieją. Współpracujemy z uniwersytetem w Bredzie i wspólnie z nimi w ramach studiów Urban Managment kształcimy w języku angielskim przyszłych prezydentów miast.

Salon Wnętrza VOX

PRoto.pl: Czym uczelnie przyciągają studentów? W jakim stopniu ma tutaj znaczenie renoma placówki?

P.V.: Studentów  przyciąga jakość nauczania, stawianie na praktyczność, otwarcie na ich potrzeby. Chcą dostać gruntowną wiedzę i przydatne w nowoczesnym świecie umiejętności, by po studiach mieć ciekawą, dobrze płatną pracę. Nie działają już na pewno pusta reklama i promocje. Przyszli studenci przede wszystkim oceniają i dokonują wyboru na podstawie recenzji aktualnych studentów i naszych absolwentów. Chętnie sprawdzają osobiście, biorąc udział  w  drzwiach  otwartych, kiedy to mogą posłuchać wykładów i zobaczyć, gdzie będą studiować i czegoś się nauczą.

PRoto.pl: W okresie przedrekrutacyjnym działania promocyjne są wzmożone. A po nim?

P.V.: Promujemy się przede wszystkim przez wysoką jakość, a to wymaga nieustannej pracy. Nasi studenci stale nas obserwują i oceniają, a swoje poglądy pokazują w internecie.  

PRoto.pl: O Panu można mówić również w kontekście marki osobistej. Jest Pan twarzą swoich marek, opowiada o nich w mediach. Czy uważa Pan, że dzisiaj to konieczne?

P.V.: Dawniej unikałem mediów i nie było mnie widać. Uważałem, że taka skromność jest OK i nie zgadzałem się na wywiady i opowiadanie o swoich firmach i planach biznesowych. Swego czasu dobry przyjaciel pokazał mi drugą stronę medalu, mówiąc, że taka moja postawa jest komentowana jako przejaw tego, że mam coś do ukrycia. Dziś wiem, że trzeba mieć umiar i nie przesadzać z obecnością w mediach, ale też nie należy się ukrywać, bo próżnię wypełniają plotki i chore domysły.

Rozmawiała Anna Kozińska

Piotr Voelkel – przedsiębiorca, inżynier z wykształcenia, znawca sztuki i promotor polskiego designu, mecenas wielu projektów kulturalnych i edukacyjnych. Współwłaściciel Grupy Kapitałowej Vox – firm z branży wykończenia i aranżacji wnętrz. Założyciel  School of Form – pierwszej w Polsce międzynarodowej uczelni wyższej projektowania. Program studiów oparty jest na autorskim programie Lidewij Edelkoort. Współzałożyciel Uniwersytetu SWPS oraz Collegium Da Vinci. Współtwórca Concordia Design – centrum designu i kreatywności w Poznaniu. Założyciel  Fundacji Vox-Artis Promocji Polskiej Sztuki Współczesnej i Designu. Prezes Wielkopolskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, którego kolekcja współtworzy stałą ekspozycję sztuki współczesnej w poznańskim Muzeum Narodowym. Wszystkie swoje aktywności łączy pod wspólną  ideą rozwoju zgodnego z potrzebami człowieka HUMAN TOUCH.

Anna Kozińska – dziennikarka PRoto.pl. Pisze o kobietach w branży PR, kampaniach społecznych, edukacji czy biznesowych aspektach PR-u. Magister polonistyki na Uniwersytecie Warszawskim


DNA marki…

…to nowa rubryka w portalu PRoto.pl autorstwa Anny Kozińskiej. Wchodzimy w świat biznesu i sprawdzamy, jak powstaje sukces, również ten wizerunkowy. Co miesiąc właściciele firm, twórcy zarówno znanych, jak i niszowych marek, opowiedzą o swoich sposobach na skuteczną komunikację marki, pomysłach na promocję i codziennej pracy.
 

 

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj