piątek, 22 listopada, 2024
Strona głównaPublikacjeJak zagrać o dobry sportowy PR?

Jak zagrać o dobry sportowy PR?

PRoto.pl: Jak Pan ocenia marketing sportowy w polskim wydaniu? Czy firmy, sportowcy, kluby docenili jego moc, czy jeszcze wiele jest w tej sprawie do zrobienia?
Piotr Matecki, organizator Forum Sportu i Biznesu SPORTBIZ: Marketing sportowy na polskim rynku ma dużo większy potencjał. Poziom świadomości osób zarządzających organizacjami sportowymi, sponsorów sportu, a także samych sportowców cały czas się podnosi, rozwijają się projekty edukacyjne, ale nadal jest sporo barier, które uniemożliwiają kreowanie produktów sportowych.

Polska to idealny przykład przechodzenia ze skrajności w skrajność. Jesteśmy w stanie zorganizować największe imprezy sportowe na świecie, wykreować całe dyscypliny jak choćby piłkę siatkową, tworzyć profesjonalne programy sponsorskie, ale także dowiedzieć się, że w niektórych dyscyplinach sportowych nie istnieje pojęcie marketingu, że struktury organizacyjne i kompetencje zarządzających przyczyniają się niemal do upadku wielu olimpijskich dyscyplin, że środki publiczne nie są wykorzystywane w odpowiedni sposób. Bez wątpienia zarówno zmiana sposobu komunikacji, jak i rozwój nowych technologii oraz sposób życia mają wpływ na zachowania konsumentów, dlatego narzędzia marketingowe ewaluują i trzeba podążać za trendami, a w tym pomóc mają takie wydarzenia jak Forum Sportu i Biznesu SPORTBIZ.

Duże imprezy oraz dobre wyniki polskich sportowców nakręcają zainteresowanie sportem i pomagają budować pozytywny wizerunek, który w długim okresie ma szansę przełożyć się również na wymierne efekty biznesowe. Wymaga to jednak wiedzy, umiejętności i doświadczenia. Cały czas jest jeszcze bardzo dużo do zrobienia. Co bardzo istotne, polski sport w dużej mierze jest uzależniony od finansowania publicznego, a prywatni inwestorzy w dalszym ciągu obawiają się zaangażowania na większą skalę. To sprawia, że trudno jest zapewnić stabilne warunki do dalszego rozwoju.

PRoto.pl: Jakie cele postawił Pan sobie, organizując Forum Sportu i Biznesu SPORTBIZ? Jaka idea przyświeca imprezie?
P.M.: Głównym celem Forum Sportu i Biznesu SPORTBIZ jest budowa rynku sportowego i jego profesjonalizacja. Forum jest następcą Dni Marketingu Sportowego, które organizowaliśmy przez 14 lat. Od samego początku wychodziliśmy z założenia, że branża jest zbyt mała, aby mówić o konkurowaniu, niezdrowej rywalizacji czy obrażaniu się. Należy połączyć siły, aby sport stał się jeszcze silniejszym sektorem gospodarki, bo jeśli odrzucilibyśmy środki publiczne i pochodzące ze spółek z udziałem Skarbu Państwa, to nie wyglądałoby to zbyt dobrze. Staramy się edukować branżę sportową, budować świadomość sponsoringu sportowego i podkreślać znaczenie wiedzy oraz umiejętności w procesach zarządzania w sporcie.

Koncepcja Forum sprawia, że każdy gracz rynku sportowego znajdzie coś dla siebie. Skupiamy się przede wszystkim na budowaniu relacji pomiędzy światem sportu i biznesu, integracji środowiska i pokazaniu korzyści, jakie wynikają z zaangażowania w sport, a tego nie da załatwić się online, dlatego stawiamy jeszcze bardziej na networking. Jednym z głównych problemów w polskim sporcie cały czas są ograniczone środki finansowe, zwłaszcza w mniej popularnych dyscyplinach. Naszym celem jest wpłynięcie w wymierny sposób na podejście do zarządzania sportem, sponsoringu i postrzegania całej branży sportowej, a przede wszystkim na wyznaczanie trendów i przenoszenie odpowiednich koncepcji z innych krajów.

PRoto.pl: Do kogo skierowane jest Forum?
P.M.: Grupa docelowa Forum Sportu i Biznesu SPORTBIZ jest szeroka, począwszy od  organizacji sportowych i sponsorów, po lokalne kluby, które chcą się rozwijać i zdobywać nową wiedzę. Oprócz tego nie zapominamy o jednostkach samorządowych oraz wszelkiego rodzaju organizacjach pozarządowych, które mają niebagatelny wpływ na rozwój lokalnego sportu. Nie zabraknie przedstawicieli mediów, agencji marketingowych, PR czy domów mediowych. Warto wspomnieć o wystawcach, wśród których pojawią się producenci sprzętu i mody sportowej, podmioty zajmujące się promocją zdrowia i fitness oraz oferujące produkty pokrewne. Pojawią się także uczestnicy rynku IT i reprezentanci e-sportu i e-handlu.

Wszyscy uczestnicy poprzez udział w naszym wydarzeniu mogą nie tylko zdobyć wiedzę i umiejętności, lecz także nawiązać kontakty biznesowe z całą branżą. Bloki tematyczne i podział na warsztaty zostały dobrane w taki sposób, aby każdy uczestnik, w zależności od doświadczenia i wiedzy, mógł elastycznie wybierać interesującą go tematykę. Warsztaty odbędą się w pięciu blokach tematycznych dotyczących PR-u i marketingu, sponsoringu, nowych trendów w sporcie, w tym: e-sportu oraz budowania wizerunku na podstawie osiąganych sukcesów. Zaplanowaliśmy także blok dedykowany jednostkom samorządowym.

PRoto.pl: Co interesującego wydarzy się podczas Forum?
P.M.: Na Forum Sportu i Biznesu SPORTBIZ składa się 5 głównych elementów – przede wszystkim jest to konferencja i warsztaty, podczas których uczestnicy będą mogli zdobyć wiedzę i umiejętności od najwyższej klasy ekspertów. Pierwszego dnia będziemy mieli przyjemność gościć pięciu uznanych zagranicznych specjalistów, którzy przedstawią najnowsze trendy w światowym marketingu sportowym. Również pierwszego dnia odbędzie finał II edycji Sports StartUp Project, czyli jedynego w Polsce konkursu dla projektów startupowych w sporcie.

Wieczorem natomiast odbędzie się uroczysta Gala Sportu i Biznesu, podczas której już po raz 13. wręczone zostaną Nagrody Biznesu Sportowego, prestiżowe branżowe wyróżnienia. Drugiego dnia stawiamy na rozwijanie umiejętności – na uczestników Forum będą czekały praktyczne, interaktywne warsztaty odbywające się w pięciu blokach tematycznych, prowadzone przez ekspertów i specjalistów z bogatym doświadczeniem w marketingu, PR-ze, sponsoringu, czy zarządzaniu sportem.

Na zakończenie Forum odbędzie się specjalna debata, która podsumuje ostatnie 15 lat rozwoju sportu, z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Sportu i Turystyki, czołowych organizacji sportowych i sponsorów sportu. Równocześnie przez cały okres trwania wydarzenia, będą odbywały się targi branżowe SPORTBIZ EXPO, podczas których uczestnicy będą mogli zaprezentować swoją ofertę i nawiązać kontakty oraz relacje biznesowe.

PRoto.pl: Które z wydarzeń szczególnie poleca Pan PR-owcom i osobom zajmującym się komunikacją?
P.M.: Myślę, że dla branży PR szczególnie interesujący będzie blok warsztatowy „PR i marketing w sporcie”. W trakcie warsztatów pojawią się zagadnienia związane z najnowszymi trendami i kierunkami rozwoju rynku – content marketing, real-time marketing, a także zarządzanie zintegrowaną komunikacją marketingową w sporcie. Temat PR-u i komunikacji będzie pojawiał się również pierwszego dnia, szczególnie przy okazji prelekcji Dannego Menkena z Eleven Sports Network, który opowie, w jaki sposób budować i komunikować nową markę na stabilnym rynku, jakim dotychczas był rynek praw telewizyjnych w Europie.

PRoto.pl: Udało się Państwu zaprosić wielu ciekawych gości z zagranicy, m.in. przedstawicielkę Premier League. O czym eksperci opowiedzą podczas Forum? Jakie nadzieje Pan z nimi wiąże?
P.M.: Myślę, że doświadczenie wszystkich naszych gości specjalnych jest bogate i trudno wskazać jednoznaczną gwiazdę. Na pewno bardzo ciekawą osobą jest wspomniana Cathy Long, która w Premier League pracuje na stanowisku Head of Supporter Services i podczas Forum opowie, w jaki sposób rozwijać wyjątkowe doświadczenia, jakimi są mecze brytyjskiej Premier League. Jestem przekonany, że z dużym zainteresowaniem spotka się również prelekcja Kenny’ego Agera z agencji WePlay dotycząca kreatywności w sponsoringu sportowym. Agencja ta odpowiadała za realizację projektu sponsoringowego pomiędzy Chelsea Londyn i Yokohama Tires. Projekt ten był jednym z najdroższych w historii piłki nożnej. Wśród gości specjalnych jest również wspomniany już Danny Menken, a także Richard Ayers, założyciel agencji digitalowej Seven League, która obsługuje takie marki jak UEFA, UFC, Arsenal Londyn, Juventus Turyn czy FC Barcelona.

PRoto.pl: Podczas Forum odbędzie się panel poświęcony nowym trendom w marketingu sportowym. Jednym z tematów będzie zagadnienie e-sportu. Proszę przybliżyć nam ten temat – skąd rosnąca popularność sportu elektronicznego?
P.M.: Pojawiające się od kilkunastu lat rozwiązania technologiczne kształtują kondycję oraz rozwój branży i samego sportu, w związku z czym nie mogliśmy pozwolić sobie na pominięcie tej tematyki podczas Forum. Sport elektroniczny to jedna z dziedzin, która w niezwykle szybkim czasie skupiła miliony graczy na całym świecie. Wzrost popularności e-sportu to przede wszystkim kwestia rozwoju i dostępu do narzędzi umożliwiających samą grę oraz ciągłe udoskonalanie gier. Nie bez znaczenia jest także pojawiający się z ostatnim czasie streaming, dzięki któremu ogromne ilości graczy na całym świecie mogą oglądać rozgrywki. Pula nagród w organizowanych obecnie turniejach sięga milionów dolarów, a najlepsi zawodnicy stają się gwiazdami. Wartość e-sportu w samej Polsce to kilkadziesiąt milionów, a organizowane wydarzenia przyciągają tysiące zainteresowanych – przede wszystkim odbywający się w Katowicach turniej Intel Extreme Masters, który jest jednym z największych tego typu wydarzeń na świecie. O organizacji tego przedsięwzięcia oraz o rozwoju e-sportu w Polsce opowie podczas Forum Adrian Kostrzębski, PR Manager w ESL Polska.

Rozmawiała Joanna Jałowiec

Piotr Metecki

Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Ukończył studia podyplomowe: Menedżer Sportu oraz Menedżer Imprez Sportowych w Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu. Prezes zarządu firm PR9 oraz SportWin. Pomysłodawca i organizator Dni Marketingu Sportowego oraz Gali Sportu i Biznesu. Przez 7 lat odpowiadał za rozwój marketingu klubu piłkarskiego Lech Poznań. Odbył staże w klubach: FC Barcelona, Eintracht Frankfurt, Hamburger SV. Współpracuje z European Sponsorship Association (ESA) – organizacją wspierającą relacje sponsorskie w Europie. Uczestniczył w realizacji projektów szkoleniowych i naukowych, wśród których można wymienić m.in.: „Ogólnopolski Program Kształcenia Kadr Sportowych”, „Europejską Akademię Sportu”, „Partnerstwo na rzecz rozwoju. Sportowcy na Rynku Pracy”. W latach 2009 – 2010 prorektor ds. oferty edukacyjnej i promocji Wyższej Szkoły Zarządzania i Coachingu we Wrocławiu. Współtwórca strategii rozwoju województwa dolnośląskiego do 2020 r. w obszarze „Promocja Dolnego Śląska poprzez sport”. Wydawca i redaktor dziewięciu książek o tematyce marketingu i zarządzania w sporcie oraz branżowego raportu „Sponsoring sportowy w Polsce”. Zarządza projektem sieci szkółek piłkarskich, m.in. Akademią Piłkarską Reissa, Akademią Piłkarską Stal Gorzów. Tworzy dla miast strategie rozwoju sportu oraz obiektów, a dla firm analizy, raporty oraz strategie sponsoringowe.

PRoto.pl jest patronem medialnym wydarzenia.


Joanna Jałowiec. Redaktor naczelna PRoto.pl. Wydawca z 12-letnim doświadczeniem. Specjalizuje się w wywiadach. Zawodowo interesują ją media społecznościowe, CSR, nowe technologie, kryzysy wizerunkowe, tematy społeczne i zmiany w szeroko pojętej branży komunikacyjnej. Jurorka konkursów branżowych (Raporty społeczne 2016 i PRCH Retail Awards 2016). Co miesiąc komentuje dla Newserii zmiany w mediach społecznościowych.
    

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj