PRoto.pl: Jakie zauważasz trendy w branży kreatywnej?
Vasjen Katro, Graphics and UI/UX Designer, prelegent na Imagination Day 2019: Nie jestem typem człowieka, który zawsze jest czujny i śledzi najnowsze trendy. Oczywiście chciałbym wiedzieć, na co jest teraz hype – tak jak w przypadku abstrakcyjnej typografii i gradientu, co jest obecnie trendem, który naprawdę doceniam. Niejednokrotnie wyczuwam coś przez skórę, ale wcale nie chcę w tym kierunku podążać. Inspiracje czerpię ze starych książek i czasopism, z ich stylu retro polegającego na projektowaniu od podstaw, pewnego rodzaju autentyczności i różnorodności.
PRoto.pl: Jaki projekt jest dla Ciebie największym osiągnięciem? Co było najtrudniejsze podczas pracy nad nim?
V.K.: Moim największym wyzwaniem była praca w Adobe Remix w zeszłym roku. Wymaganiem projektu było stworzenie statycznego obrazu dla Adobe Remix, ale jeszcze bardziej podkręciłem sobie to wyzwanie, idąc nieco dalej i próbując stworzyć krótką animację z obrazu statycznego. To było wymagające doświadczenie, ponieważ polegało na zebraniu wszystkich moich umiejętności w jednym dużym projekcie. Korzystałem z programów Adobe Photoshop, Illustrator, After Effect, Cinema 4D, Premiere, ale połączyłem także moją pracę z częściami fizycznymi, takimi jak farba akrylowa i robienie ujęć przez pryzmat odbijający światło z dużego ekranu. Połączenie wszystkich tych narzędzi ponownie było najtrudniejszym wyzwaniem, biorąc pod uwagę krótki czas, w jakim musiałem ukończyć pracę.
PRoto.pl: Jaka była Twoja droga od producenta płyt z muzyką elektroniczną do UX Designera? Czy uważasz, że nie ma rzeczy, której nie można się nauczyć?
V.K.: Moja przygoda z muzyką elektroniczną rozpoczęła się, gdy byłem dość młody i eksperymentowałem z własną twórczością. Potem pojawiła się potrzeba zrobienia okładki albumu, czego również się nauczyłem. Więc tak naprawdę najpierw zacząłem od fotografii, a potem przeszedłem do manipulacji tą materią. Po pewnym czasie otrzymywałem bezpośrednie prośby o projektowanie dla innych artystów i właśnie wtedy zacząłem myśleć o tym, że muszę stworzyć własne portfolio. Samo uczenie się kodowania spowodowało we mnie głód studiowania tej drogi jeszcze głębiej – i tak skończyłem studia na kierunku informatyka i multimedia.
Po tym, jak poczułem się bardziej kompetentny, zacząłem szczegółowo opracowywać UI i UX. Moja metoda polega na próbie uczenia się różnych mediów, dzięki czemu mogę kombinować, aby połączyć wszystko w jeden kawałek. Jestem absolutnie ciekawy i otwarty na nowe rzeczy. Nudziłbym się, pozostając w jednej linii, nie poruszając się raz w górę, a raz w dół.
PRoto.pl: Twój projekt „Baugasm” (Katro przez rok codziennie projektował plakaty na Instagram – przyp. red.) na pewno był ogromnym wyzwaniem, czy możesz podzielić się z nami jego kulisami? Jak zrodził się pomysł na jego realizację?
V.K.: Moja podróż z projektowaniem rozpoczęła się w 2011 roku, kiedy codziennie przez dwa miesiące tworzyłem coś nowego. Zacząłem od tworu, który powołałem do życia pod nazwą 60Designs. Nie miałem odpowiedniego feedbacku, więc brakowało mi dobrej motywacji i w końcu porzuciłem ten projekt. Potem pojawił się Instagram i utknąłem tam, tak jak wielu z nas, prawda? Publikowałem na swoim profilu prywatne zdjęcia, więc utworzyłem kolejne konto, aby nie psuć estetyki. Dzisiaj jest to dom moich codziennych projektów o nazwie „Baugasm”. W końcu otrzymałem właściwe uznanie i świetne opinie od profesjonalistów, a także od młodych projektantów. To dało mi odpowiedni impuls, aby nie zawieść, kiedy wpadłem na pomysł mojego wyzwania, polegającego na projektowaniu każdego dnia innego plakatu – mija już trzeci rok, a ja nadal to robię!
PRoto.pl: W jaki sposób codziennie znajdowałeś w sobie kreatywne pomysły? Jak radziłeś sobie z momentami kryzysowymi?
V.K.: Chodzi o to, że próbuję eksperymentować z różnymi mediami, w których pole eksploracji jest nieograniczone. Nie tylko w wersji cyfrowej, ale także bawiąc się fizycznymi rzemiosłami – na przykład malowanie farbą akrylową, a następnie przejście do oprogramowania 3D – dzięki takim kombinacjom zawsze zapewnisz sobie estetyczny i niepowtarzalny produkt. Aby uzyskać inspirację, szczególnie kiedy czuję, że utknąłem i odrętwiałem, najlepszy jest powrót do starych książek, starych artykułów redakcyjnych z różnych źródeł, przeszukanie całego internetu.
PRoto.pl: Skąd osoby początkujące w branży kreatywnej mogą się uczyć? Skąd mogą czerpać inspirację?
V.K.: Niestety nie mogę udzielić konkretnej odpowiedzi. Sugeruję poszukiwanie sensu czy przesłania, które chcesz wyrazić i znaleźć na to różne sposoby, aby być estetycznie dopasowanym do swojej osobowości i stylu. Studiuj jak najwięcej mediów, aby uzyskać świetny produkt końcowy. Nigdy nie zadowalaj się minimalnością, odkrywaj więcej.
PRoto.pl: O czym będziesz opowiadał podczas konferencji Imagination Day 9?
V.K.: Będę w zasadzie mówił o projekcie „Baugasm” w całym jego znaczeniu, o tym, jak się zaczął i jak rozwija się przez lata. Dobre i złe czasy, wszystkie rzeczy, których się nauczyłem – tym się z Wami podzielę. Przygotujcie się na opowiadanie historii!
Vasjen Katro (aka Baugasm) – albański artysta, grafik i UI/UX Designer. W przeszłości był producentem muzyki elektronicznej – gdy okazało się, że okładka jego płyty nie spełnia oczekiwań, zaprezentował ją sam. Później, gdy potrzebował strony internetowej, nauczył się kodowania. Jest twórcą projektu „Baugasm” – w 2016 roku postanowił przez rok codziennie projektować plakaty, które zamieszczał na Instagramie. Współpracował z Adobe Illustrator 2018 Splash Screen i klientami międzynarodowymi takimi jak Coca-Cola, Converse, Apple, Facebook, The Engine (MIT) i Mac Cosmetics.
PRoto.pl jest patronem medialnym konferencji Imagination Day.