PRoto.pl: Jaka jest geneza akcji PracujęBoLubię?
Dr Barbara Zych, organizatorka kampanii: Dotarły do nas badania, mówiące, że ponad 60 proc. Polaków nie lubi swojej pracy. Problem nie dotyczy tylko naszego podejścia do wykonywanych obowiązków, ale i rzutuje na całe życie, przecież to w pracy spędzamy większość dnia 🙂 Człowiek zestresowany, myślący o swojej pracy nawet w weekend to człowiek nieszczęśliwy, a to nie wróży nic dobrego ani dla naszego zdrowia, ani dla kontaktów z najbliższymi. Co więcej, okazuje się, że poziom naszego zadowolenia w pracy przekłada się też na to, jakimi pracownikami jesteśmy. Badania pokazują, że szczęśliwi pracownicy są o 43 proc. bardziej produktywni i biorą zwolnienia zdrowotne aż o 36 proc. rzadziej. Oprócz tego okazuje się, że szczęśliwi żyją dłużej!
To wszystko zmobilizowało nas do stworzenia #Pracujebolubie, czyli miejsca, w którym każdy lubiący swoją pracę, będzie mógł powiedzieć o tym głośno i zainspirować innych. Gdzie każdy będzie mógł sam odpowiedzieć sobie na pytanie „Czy ja #Pracujebolubie?”, korzystając z naszego specjalnie przygotowanego barometru, i gdzie każdy będzie mógł dostać dawkę mobilizacji – niekoniecznie do zmiany swojej pracy, czasami wystarczy po prostu zmiana podejścia do swojej obecnej.
PRoto.pl: Czy Polacy są zadowoleni ze swojej pracy? Czy nie zwycięża na tym obszarze nasze typowo polskie “narzekactwo”?
B.Z.: Tu informacje mamy sprzeczne, współpracując z TVN, w sondzie Filipa Chajzera praktycznie każdy zapytany powiedział z uśmiechem na ustach, że lubi swoją pracę. Badania jednak pokazują co innego. I tu dużą rolę faktycznie może odgrywać nasza „cecha narodowa”, czyli narzekanie. Ciężko jest nas zadowolić, latem jest za ciepło, zimą za zimno – tak samo jest w pracy – zawsze może być lepiej, sensowniej etc. Chociaż narzekamy często, to nie jest nam z tym do twarzy i pomału widać już zmęczenie ciągłym smutkiem i zabieganiem. Chcemy zmiany i coraz częściej się na nią otwieramy, dlatego podobają nam się akcje takie jak #Pracujebolubie i jesteśmy nią zainteresowani!
PRoto.pl: W jaki sposób do akcji mogą włączyć się pracodawcy? Czy Państwa zdaniem za mało pokazują się od pozytywnej strony?
B.Z.: Każdy pracodawca może się do nas zgłosić i udowodnić, że jego pracownicy #PracująBoLubią! Takiego pracodawcę poddajemy pod specjalny audyt przygotowany przez naszych specjalistów. Firmy, które go przejdą, otrzymują odznaczenie „I love my job”, które jest wyznacznikiem jakości miejsca pracy. Dla kandydatów odwiedzających serwis www.pracujebolubie.pl jest to sygnał, że dany pracodawca dba o zadowolenie swoich pracowników i warto się nim zainteresować. Chcemy, by było o takich miejscach głośno i żeby pracownicy czuli, że to nie jest takie trudne, aby wstać w poniedziałek rano z łóżka z uśmiechem na ustach. Po prostu chcemy, aby i pracodawca i pracownik cieszyli się wzajemną sympatią.
PRoto.pl: Co by Państwo poradzili osobom, które widzą w swojej pracy mało pozytywów? Czy negatywną postawę można w ogóle zmienić czy też akcja ma na celu prezentację postaw osób już przekonanych?
B.Z.: Akcja jest skierowana do absolutnie wszystkich. Potrzebujesz pomocy? Jesteś nieszczęśliwy w pracy? Nienawidzisz poniedziałków? A w naszym barometrze wyszła Ci niesatysfakcjonująca liczba punktów? Na wszystko można zaradzić. Do współpracy zaprosiliśmy ponad 40 Bohaterów, czyli osób, które niekoniecznie od razu były zadowolone i pracowały z uśmiechem. Marcin Prokop, Łukasz Jakóbiak, Tamara Gonzalez, Joanna Kulig – oni też mieli ciężkie momenty. Ważne jest jednak, aby w odpowiednim momencie zacząć działać i mieć odwagę na zmiany. Niektórzy postawili wszystko na jedną kartę, rezygnując z dotychczasowych prac oddali się swojej pasji i teraz na niej zarabiają – tak jak np. Anna Jackowska. Inni nie poddawali się i dążyli do jakiegoś celu, który w końcu osiągneli i też są zadowoleni. Każdy musi znaleźć przepis na siebie, my możemy tylko zainspirować, nakierować i dać przysłowiowego kopa, którym jest pokazanie, że można! I wcale to nie jest takie trudne!
PRoto.pl: Czemu służy Barometr Szczęścia?
B.Z.: Badamy się często np. u lekarza, rozwiązujemy różne testy – chcemy po prostu wiedzieć, co się z nami dzieje. Dlaczego więc nie sprawdzić własnego poziomu zadowolenia? Barometr na www.pracujebolubie.pl to test, przygotowany na podstawie badań naukowych z całego świata, który dzięki 20 prostym wskaźnikom, odpowie nam, jak bardzo jesteśmy szczęśliwi w pracy.
Każdy z użytkowników dostaje swój wynik w porównaniu ze średnią populacyjną. Co można zrobić z wynikiem? Albo nas zadowoli i tylko przekonamy się że #Pracujebolubie, albo zmobilizuje nas do zmiany, np. zasięgnięcia inspiracji. A i tego nie brakuje na naszej stronie, bo w specjalnej zakładce „Inspiracje” możemy przeczytać artykuły od naszych ekspertów, w dziedzinie kształtowania swojej kariery. Czasami po prostu potrzebujemy zwrócić uwagę na inne aspekty naszej pracy, a czasami wystarczy zmienić nasze CV w odpowiedni sposób, aby z uśmiechem na ustach podbijać świat w idealnej dla nas pracy.
PRoto.pl: Jaki efekt chcą Państwo osiągnąć? Czy przewidują Państwo rozwój akcji w przyszłości czy to zamknięty projekt?
B.Z.: Idealnym efektem byłoby wejść do metra o poranku, najlepiej w poniedziałek i zamiast smutnych twarzy zobaczyć same uśmiechy. Banalne? Niekoniecznie, bo już widzimy promyczki nadziei i efekty naszej pracy. Ostatnio mieliśmy ciekawą akcję, gdzie ekipa #Pracujebolubie w różowych koszulkach i z uśmiechami na twarzy, razem z TVN-em przybijała „Piątki w poniedziałek” w warszawskim metrze. Efekt był niesamowity, bo odkryliśmy, że tak niewiele trzeba, abyśmy mieli lepsze humory i lepiej pracowali. Obserwując przechodniów widzieliśmy, że jeszcze długo po przybiciu piątki z nami spacerowali z zadowoloną miną. Jesteśmy przekonani, że niektórzy nawet pochwalili się w swojej pracy tym co ich spotkało rano, kto wie, być może wywołując kolejne uśmiechy, na kolejnych twarzach.
Chcemy zwrócić uwagę, chcemy edukować w zakresie kształtowania pozytywnego podejścia do kariery, chcemy nauczyć wszystkich, że można pracować i to lubić!
Na tym nie kończymy, cały czas jesteśmy otwarci na inspirujące historie i na fajnych pracodawców. Przygotowujemy się już do kolejnych edycji, o których będziemy na pewno informować na naszej stronie www.pracujebolubie.pl i na Facebooku. Zapraszamy wszystkich zadowolonych do pokazania swoich historii!
Rozmawiała Joanna Jałowiec
Dr Barbara Zych. CEO Employer Branding Institute, adiunkt w Szkole Biznesu Politechniki Warszawskiej. Autorka wielu narzędzi wspierających rozwój organizacji, publikacji książkowych i artykułów o tematyce zarządzania ludźmi. Jej ostatnia zawodowa pasja to tropienie źródeł szczęścia i sensu w pracy.
PRoto.pl jest patronem medialnym akcji.
Joanna Jałowiec
Redaktor naczelna PRoto.pl. Wydawca z 12-letnim doświadczeniem. Specjalizuje się w wywiadach. Zawodowo interesują ją media społecznościowe, CSR, nowe technologie, kryzysy wizerunkowe, tematy społeczne i zmiany w szeroko pojętej branży komunikacyjnej. Jurorka konkursów branżowych (Raporty społeczne 2016 i PRCH Retail Awards 2016). Co miesiąc komentuje dla Newserii zmiany w mediach społecznościowych.