Redakcja PRoto: Był Pan odpowiedzialny za strategie komunikacji w Wielkiej Brytanii potem w Azji. Czy, pana zdaniem, w Polsce przykłada się podobną wagę do komunikacji, co na Zachodzie?
Guy Abrahams, strategic marketing director ZenithOptimedia: Wyjechałem z Wielkiej Brytanii w 2006 roku, aby planować działania komunikacyjne w Azji Południowo – Wschodniej. Powróciłem stamtąd trzy miesiące temu i zająłem się planowaniem działań komunikacyjnych o zasięgu globalnym. Takie planowanie jest ważne w przypadku każdego rynku na świecie, włączając Polskę. Z doświadczenia wiem, że na każdym rynku coraz większą rolę odgrywa technologia cyfrowa i na rynku takim jak polski, zdominowanym przez reklamy telewizyjne, poza tradycyjnymi spotami reklamowymi istnieje wiele możliwości innowacyjnego reklamowania. Planowanie komunikacji pomaga w ustaleniu sposobu osiągnięcia efektywności poprzez odmienne wykorzystanie tradycyjnych oraz nowych mediów.
Red.:Czy planowanie mediów można uznać za element działań komunikacyjnych?
GA:Nie można prawidłowo zaplanować wykorzystania mediów, jeśli nie wiadomo, jaką wiadomość chcemy przekazać.
Red.:Czy planowanie wykorzystania mediów może mieć wpływ na wizerunek produktu lub firmy?
GA:Zdecydowanie ma. Dysponujemy wieloma przykładami pochodzącymi z różnych rynków, kiedy firma, dzięki prawidłowemu planowaniu wykorzystania mediów, osiągnęła zwrot z inwestycji w postaci poprawy wizerunku marki.
Red.:Czy możemy przyjąć, że konkretne produkty powinny być promowane za pomocą konkretnych mediów, ponieważ tylko w ten sposób promocja ta będzie efektywna?
GA: Priorytetem przy zakupie mediów jest efektywność i zapewnienie odpowiedniego zwrotu z tej inwestycji poprzez zakup mediów w odpowiedniej cenie. Istotą planowania działań komunikacyjnych jest osiągnięcie efektywności poprzez odpowiedni dobór mediów do przekazywanych informacji. Aby zmaksymalizować zyski z wykorzystania mediów należy zwrócić uwagę zarówno na ich cenę, jak i adekwatność do przekazywanych informacji.
Rozmawiała Kinga Kubiak
Guy Abrahams – strategic marketing director ZenithOptimedia w Wielkiej Brytanii. Wcześniej zajmował stanowisko dyrektora regionalnego ds. planowania komunikacji w regionie Azji i Pacyfiku. Jest odpowiedzialny za komunikację ZenithOptimedia i możliwości planowania strategicznego w regionie. Zajął jedno z czołowych miejsc w rankingu brytyjskiego magazynu Campaign „Top Ten Best Media Thinkers”.