czwartek, 21 listopada, 2024
Strona głównaWywiadyTEDxWarsawWomen: kluczowa jest idea

TEDxWarsawWomen: kluczowa jest idea

PRoto.pl: W tym roku hasło przewodnie TEDxWarsawWomen brzmi „Two steps forward”. Co się za nim kryje i co oznacza ono dla kandydatów na mówców tegorocznej edycji?

Monika Dąbrowska, lider zespołu mentorzy TEDxWarsawWomen: Jeszcze nie wybraliśmy kandydatów, więc trudno byłoby odpowiedzieć na pytanie co dla nich oznacza „dwa kroki naprzód”.

Nasze hasło przewodnie dla każdej osoby może oznaczać co innego. Dla jednych będzie to postęp, dla innych chwila zatrzymania, po której będą mogli pójść we właściwym kierunku. Jedno z pytań w formularzu dla osób, które zgłaszają swoją kandydaturę, dotyczy interpretacji naszego hasła. Na te odpowiedzi zwracam szczególną uwagę podczas zapoznawania się z treścią zgłoszenia.

PRoto.pl: W jaki sposób przebiega wybór mówców, którzy wystąpią na TEDxWarsawWomen?

M.D.: Jednym z głównych zadań mojego zespołu jest analiza otrzymanych zgłoszeń – zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych. Po stworzeniu longlisty kandydatek i kandydatów następuje etap burzliwej dyskusji, podczas którego każdy broni wybranych przez siebie osób. W taki sposób powstaje shortlista, którą stanowią kandydatki i kandydaci na mówczynie i mówców, z którymi osobiście się kontaktuję.

Po wstępnej prezentacji zasad naszego procesu wybrane osoby decydują, czy chcą wziąć w nim udział. Dla tej grupy mamy przygotowane warsztaty z zakresu formuły TED, zasad wystąpień przed kamerą, opanowania stresu oraz opanowania aparatu mowy, a także wyznaczoną mentorkę lub mentora.

Praca przebiega dwutorowo: w grupie podczas warsztatów oraz podczas indywidualnych sesji z trenerką lub trenerem wystąpień publicznych. Decydującym etapem jest próba, która odbywa się mniej więcej miesiąc przed wydarzeniem. To moment, po którym zaczynamy ogłaszać, kto stanie na czerwonej kropce.

PRoto.pl: Jakie warunki trzeba spełnić, by wystąpić na TEDx?

M.D.: Do aplikowania zapraszamy wszystkich, ale zgodnie z hasłem przewodnim TED, wybieramy tylko idee warte rozpowszechniania. Zależy nam na tym, aby idee były oryginalne lub pokazywały popularne kwestie z zupełnie nowej perspektywy.

Ze statusu kandydatki/kandydata jest bardzo krótka droga do tego, aby stanąć na czerwonej kropce. Wystarczy zaangażować się w proces przygotowania swojej mowy i sumiennie współpracować z mentorką/mentorem.

PRoto.pl: Jakie cechy i umiejętności są kluczowe, by wystąpienie na TEDx odniosło sukces?

M.D.: Dla mnie kluczową cechą dobrej mówczyni/dobrego mówcy jest autentyczność. Wierzę, że prawdziwe zaangażowanie w ideę może pokazać tylko osoba, która całkowicie się z nią identyfikuje.

Samo wystąpienie ma szansę na większą popularność, jeśli idea ma istotne znaczenie dla innych. Nie musi to wcale oznaczać, że bezpośrednio ich dotyczy, ale powinna w istotny sposób ich poruszać.

PRoto.pl: Czy to jest miejsce tylko dla doświadczonych mówców, czy można też zadebiutować?

M.D.: Nasi kandydaci otrzymują kompleksowe wsparcie, dlatego nie muszą mieć wcześniejszego przygotowania scenicznego. Wierzę, że każdy może trafić na czerwoną kropkę, jeśli tylko posiada odpowiednią ideę. Dzięki zespołowi mentorek i mentorów wszystkie mowy na naszej scenie są świetnie przygotowane i wygłoszone. To ogrom pracy, której często publiczność nie widzi. Jednak słuchanie „swojej mówczyni/swojego mówcy” podczas wydarzenia, ze świadomością progresu, jaki nastąpił od rozpoczęcia pracy nad mową, jest bezcenne.

PRoto.pl: Na co należy położyć nacisk w zgłoszeniu?

M.D.: Zdecydowanie na odpowiednie opisanie idei. Przez odpowiednie mam na myśli zrozumiałe dla wszystkich, ale też uzasadnione. Czytałam zgłoszenia, w których trudno było odnaleźć jakąkolwiek ideę.

Wiem też, że wiele osób nie do końca rozumie różnicę pomiędzy tematem a ideą. Dla mnie temat może być bardziej ogólny, a idea powinna być konkretna. Najlepiej, jeśli zawiera informację, jakie korzyści odniosą poszczególne osoby, implementując daną ideę w swoim życiu.

PRoto.pl: Na co muszą przygotować się potencjalni mówcy?

M.D.: Często ludzie nie uświadamiają sobie ilości pracy, którą należy wykonać w ramach procesu przygotowań do wystąpienia. Z pewnością należy się przygotować na spore zaangażowanie czasowe, ale również wejść w postawę rozwojową, która umożliwia przyjęcie konstruktywnej krytyki. Całkiem istotnym elementem procesu są również interakcje z innymi mówczyniami, mówcami, a także członkami zespołu TEDxWarsawWomen. Dla osób introwertycznych może być to wyzwaniem.

Całym zespołem staramy się, aby doświadczenie wejścia w świat TED było przyjemne i satysfakcjonujące.

PRoto.pl: Dobry temat to jedno, drugie – to umiejętność wystąpień publicznych. Z jakimi trudnościami w tym zakresie przychodzą potencjalni mówcy? Czemu poświęcacie najwięcej czasu podczas szkoleń?

M.D.: Każda osoba ma inne przygotowanie i inne predyspozycje. Dlatego w procesie przygotowań może potrzebować unikalnego wsparcia. Są tacy, którzy mają doświadczenie sceniczne i potrzebują zmienić swoje nawyki, są osoby, które nigdy nie stały przed dużą publicznością i potrzebują popracować nad opanowaniem stresu. Dlatego nasz proces przygotowań jest dwutorowy. Przez warsztaty dajemy wiedzę i narzędzia, a dzięki naszym mentorkom i mentorom – indywidualne wsparcie, dopasowane do potrzeb danej osoby.

PRoto.pl: Jak zbudowana już marka osobista wpływa najpierw na wybór prelegenta, a potem – sukces wystąpienia? A może widzicie odwrotną zależność – gdy udane wystąpienie jest początkiem rozpoznawalności i budowania własnej marki?

M.D.: Zbudowana konsekwentnie autentyczna marka osobista wspiera ideę, ale nie jest niezbędna do osiągnięcia sukcesu. Głęboko wierzę w siłę idei.

Znam mnóstwo przypadków, w których sukces zawodowy był następstwem wystąpienia na czerwonej kropce. Wiele zależy od siły idei oraz umiejętności marketingowych danej osoby. W przypadku samego wydarzenia sukcesem może być reakcja publiczności, w przypadku nagrania opublikowanego na kanale YouTube TEDx Talks – liczba odtworzeń, polubień, udostępnień. Wszystko zależy od celu, jaki postawi przed sobą mówczyni/mówca. Czasami sukcesem może być zmiana na lepsze życia kilku osób, a nawet jednej osoby.

PRoto.pl: Kładziecie duży nacisk na selekcję tematów, przygotowania, szkolenia. Czy jest w ogóle ryzyko, że wystąpienie nie zakończy się sukcesem?

M.D.: Ryzyko jest zawsze. Mieliśmy takie przypadki, choćby w pandemii, gdy nie dochodziło do wystąpienia ze względów losowych. Jednak, jeśli już ktoś wejdzie na naszą czerwoną kropkę, pozostawia za sobą niezapomniane wrażenia. Wystarczy zapytać uczestniczek i uczestników naszych wydarzeń. Do mnie docierają wspaniałe informacje zwrotne, a co za tym idzie, mam ogromną satysfakcję z tego, że odpowiednio dobraliśmy i przygotowaliśmy skład sceniczny.

PRoto.pl: W tym roku można zgłosić nie tylko siebie, lecz także zaproponować kogoś. Skąd ta zmiana?

M.D.: Jedyną zmianą jest rozdzielenie formularzy. Do tej pory można było zgłosić siebie i kogoś przy użyciu tego samego formularza. W tym roku postanowiliśmy nieco zróżnicować pytania do zgłaszających. Jestem przekonana, że pomoże to nam w dokonaniu lepszego wyboru mówczyń i mówców na tegoroczne wydarzenie.

Zapraszam – jeszcze do 14 lipca można taki formularz wypełnić.

PRoto.pl jest patronem medialnym TEDxWarsawWomen.

Monika Dąbrowska, lider zespołu mentorzy TEDxWarsawWomen – mentorka, coach, doświadczona i energiczna liderka, która zajmuje się brandingiem, marketingiem i komunikacją marek. Niezmiennie ciekawa świata i ludzi, a także nowych technologii. Wierzy, że budowanie autentycznych marek jest receptą na nieustannie zmieniające się oczekiwania konsumentów. Zwolenniczka inteligentnej komunikacji i turkusowego zarządzania.

Rozmawiała Małgorzata Baran

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj