.

 

Branża kreatywna ma sporo do nadrobienia w kwestii różnorodności. Gala Karty Różnorodności za nami

dodano: 
04.12.2023
komentarzy: 
0

28 listopada 2023 roku w warszawskim Centralnym Domu Technologii odbyła się Gala Karty Różnorodności. W tym roku w programie wydarzenia znalazły się eksperckie wystąpienia oraz panele dyskusyjne, dotyczące m.in. mierzenia DEI, zarządzania wiekiem czy różnorodności w branży kreatywnej.

Galę Karty Różnorodności otworzyło wystąpienie gościa specjalnego Tomasza Stawiszyńskiego – filozofa i eseisty, autora bestsellerowych książek takich jak „Reguły na czas chaosu” czy „Ucieczka od bezradności” – który starał się odpowiedzieć na pytanie, co zagraża racjonalności i jak ją ocalić w czasach chaosu.

Swoją prelekcję zaczął od definicji racjonalności. Jak stwierdził, myślenie racjonalne to myślenie bliskie rzeczywistości, a im dalej znajdujemy się od rzeczywistości, tym w gorszej sytuacji się znajdujemy, jeśli chodzi o poczucie chaosu. Stawiszyński wyliczył pięć zjawisk: zagrożeń, przeszkód, które zagrażają rzeczywistości – oddalają nas od tego, jak sprawy wokół nas się mają:

1. Apokaliptyzm – pragnienie prostego, błyskawicznego rozwiązania skomplikowanych złożonych problemów; przekonanie, że nadchodzi jeden punktowy koniec wszystkiego, koniec świata

2. Emocjonalizm – przekonanie, że emocje mówią wyłączną i jedyną prawdę; że emocje mają wyższy status niż myślenie i posługiwanie się rozumem, emocje są rękojmią i kryterium tego, co rzeczywiste

3. Polaryzacja – jest pewnym szczególnym przypadkiem podziału politycznego i społecznego na dwa, w którym  funkcjonuje przekonanie, że istnieją dwie grupy, ale każda z tych grup twierdzi, że przeciwnik nie ma racji bytu i legalność drugiej strony jest wysoce problematyczna, przekonanie, że źródłem wszystkich problemów są „tamci”, „oni”

4. Kult siły i sukcesu – przekonanie, że życie wartościowe to życie, które spełnia pewien standard (ekonomiczny, umysłowy, estetyczny itd.), niezgoda na własną i cudzą bezradność, brak współczucia

5. Myślenie spiskowe – myślenie oparte o takie założenie, że istotnego nie widać, to co prawdziwe jest ukryte; myślenie, które formułuje tezy, które nie sposób jest weryfikować; wszystko, co się dzieje, jest dziełem jakichś sił, które kierują światem

Stawiszyński przedstawił także pięć panaceuów na te zagrożenia, środków zaradczych, które sprzyjają racjonalności – możliwych do wdrożenia indywidualnie, ale i kulturowo i społecznie:

1. Cierpliwość
2. Dystans
3. Skromność
4. Współczucie
5. Powściągliwość

Kolejnym punktem programu było omówienie badania Diversity IN Check, czyli narzędzia, które umożliwia diagnozę stopnia dojrzałości pracodawców w zakresie zarządzania różnorodnością i inkluzji. Wnioski ze wszystkich trzech realizowanych dotąd edycji przedstawiła prof. Ewa Lisowska ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Więcej o wnioskach z badania można przeczytać tutaj.

Podczas panelu „Gdy HR nie nadąża za kreacją i sprzedażą – paradoks DEI w branży kreatywnej” omówiono m.in. wyniki pilotażowego badania DEI w branży kreatywnej – Diversity IN Check Creative, a także przyjrzano się kwestiom różnorodności w branży kreatywnej oraz wyzwaniom, jakie stroją obecnie przed tym sektorem. Okazuje się, że branża kreatywna jest jeszcze w tyle jeśli chodzi o rozwój pod względem tego, jakie miejsca pracy należy obecnie tworzyć.

W panelu moderowanym przez Marzenę Strzelczak, doradczynię zarządu FOB ds. DEI, uczestniczyli:

Sylwia Jedyńska – arbitrzyni Komisji Etyki Reklamy w Radzie Reklamy/Sustainability Manager w Group One)

Anna Kiedrzyńska-Tui – dyrektorka Generalna Propsy PR

Ewa Sobiech – Manager People Engagement I&D, Philip Morris Polska

Paweł Tyszkiewicz – dyrektor Zarządzający Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR

Paweł Tyszkiewicz powiedział m.in. o globalnym badaniu Global Census DEI, w którym Polska wzięła udział po raz pierwszy, a jednocześnie – miała największą frekwencję (1300 respondentów). Jak ujawnił, wyniki wypadły słabo – nasze wskaźniki były 10-15 proc. gorsze niż średnie globalne. Pracownicy uważają m.in., że praca im szkodzi, a work-life balance w branży marketingowej nie funkcjonuje.

Sylwia Jedyńska zwróciła z kolei uwagę, że nie jest to niczym nowym, ale branża marketingowa jest bardzo dynamiczna, a przez to bardzo wyniszczająca, oznacza bowiem m.in. pracę pod presją czasu. Jak wspomniała, przed tą branżą jeszcze sporo do zrobienia w tym zakresie.

Anna Kiedrzyńska-Tui opowiedziała z kolei o podejściu, jakie praktykuje w biznesie, którego jest współzałożycielką. Opowiedziała o dbaniu o wartości i rozwiązaniach wprowadzonych w Propsy PR, które mają „zasypywać podziały”. Wśród tych wartości wymieniła m.in. wrażliwość społeczną – w przypadku wybory tematów, którymi zajmuje się firma, a także w sposobie ich promowania. Jak podkreśliła, branża kreatywna tworzy przekazy, które docierają do milionów. „To nie jest tylko radość, to jest też odpowiedzialność” – zaznaczyła. Drugą wartością, o której wspomniała, jest szacunek do drugiego człowieka, niezależnie od jego pochodzenia, poglądów, orientacji seksualnej itd., a trzecią – rozwój ludzi i zespołów. Różnorodność – jak podkreśliła – przekłada się na lepsze efekty zespołów.  

Gala była także okazją do podsumowania rocznej pracy grupy roboczej poświęconej sytuacji osób 50+ na rynku pracy. Wprowadzeniem uczestników do tematu zajęła się Natalia Tomkiewicz, liderka GSK Poland Global Hub, w wystąpieniu pod hasłem „Różnorodność +”, w którym opowiedziała m.in. o strukturze wiekowej w firmie oraz nadchodzących w związku z tym zmianach.

Kolejnym punktem programu była dyskusja na temat sytuacji demograficznej Polski, programów rozwojowych oraz wizerunku medialnego grupy pracowników 50+. W debacie, prowadzonej przez Agatę Malec, dziennikarkę WP, swoją wiedzą i rekomendacjami podzielili się:

Paweł Śliwowski, zastępca dyrektora Polskiego Instytutu Ekonomicznego

dr Barbara Frątczak-Rudnicka, konsultantka ds. badań i Członkini Zarządu, 4P

prof. Irena Kotowska, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

Tomasz Schimanek, ekspert Akademii Rozwoju Filantropii

Uczestnicy dyskusji zwrócili uwagę, że coraz dłuższe życie oznacza też coraz dłuższą aktywność zawodową. Doświadczeni pracownicy chcą czuć się potrzebni, a ich wiedza może być ważnym zasobem dla firm. Organizacje powinny mysleć o tym, jak wykorzystać ich potencjał i życiowe doświadczenie. Co więcej, okazuje się, że pracownicy i konsumenci ze starszej grupy wiekowej wciąż często przedstawiani są stereotypowo, a to coś, co bardzo im przeszkadza. Jest to także czynnik potęgujący lęk przed starością, który w polskim społeczeństwie jest znacznie wyższy niż w innych europejskich krajach.

Ponadto, w trakcie wydarzenia zapowiedziano 4. edycję badania Diversity In Check. Nabór do badania rozpocznie się 10 stycznia 2024 roku.

Ogłoszono także start naboru do kolejnej edycji Nagrody Karty Różnorodności. Inicjatywy DEI w kategoriach sektor prywatny, organizacje pozabiznesowe oraz samorząd można wysyłać do 23 lutego 2024 przez formularz.

Podczas gali powitano również nowych Sygnatariuszy Karty Różnorodności, a także kolejne organizacje, które podpisały Kartę Praw Dziecka w Biznesie. Obie inicjatywy są koordynowane przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Pierwsza z nich ma wymiar międzynarodowy i od lat funkcjonuje w 26 krajach Unii Europejskiej pod auspicjami Komisji Europejskiej, zaś druga została zainicjowana przez firmę Orange we współpracy z Forum Odpowiedzialnego Biznesu i organizacje partnerskie we wrześniu 2023 r.

PRoto.pl było patronem medialnym wydarzenia. (mb)

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin