Jak zniszczyć reputację w przysłowiowe pięć minut opisuje na przykładzie Lehman Brothers w The Irish Times John Keilthy, partner zarządzający Reputation Inc. Pretekstem do napisania artykułu jest kryzys ekonomiczny, w wyniku którego wiele instytucji finansowych straciło dobre imię i zaufanie społeczeństwa.
Warto zauważyć, podkreśla autor artykułu, że to nie kryzys finansowy jest bezpośrednią przyczyną utraty czy nadszarpnięcia reputacji firm z sektora finansowego. Winne temu są same firmy.
Proces utraty dobrego imienia odbywa się zazwyczaj według jednego schematu. Kiedy pojawiają się pierwsze symptomy problemu, są one bagatelizowane. Zarządzający liczą, że z czasem same znikną. Problemy jednak nie znikają, więc stosuje się „spychologię”, przekazując problematyczne kwestie personelowi niższego szczebla do ich rozwiązania. Gdy jest już bardzo źle, zaczyna się zatajanie prawdy, które ma wyciszyć temat. Z czasem opinia publiczna nabiera pewnych podejrzeń, co rozpoczyna grę o nazwie „kto jest winny”. Tak zaczyna się kryzys, którego pierwszą ofiarą jest, budowana często latami, reputacja firmy, pisze Keilthy. (ał)