We wrześniu 2004 r. w analizowanych materiałach znaleziono 38 ogłoszeń o pracę dla PR-owców, wszystkie związane były ze stałym zatrudnieniem. Większość z nich – 22 – pojawiła się na stronach internetowych. Oferowano stanowiska o następujących profilach: 3 oferty dla asystenta, 1 dla konsultanta, 10 dla dyrektora/managera PR, a 24 dla specjalistów związanych z branżą PR. Najwięcej ogłoszeń zamieściły działy PR firm. Spośród ogłoszeń, które podawały przyszłe miejsce pracy (a było ich 33 na 38), 19 dotyczyło ofert pracy z województwa mazowieckiego. Najczęściej wymienianymi stanowiskami były: PR manager, specjalista ds. marketingu i PR oraz specjalista ds. PR.
Opis
• We wrześniu 2004 r. w analizowanych materiałach znaleziono 38 ogłoszeń o pracę dla PR-owców, wszystkie związane były ze stałym zatrudnieniem.
• Większość z nich (22) pojawiła się na stronach internetowych, 14 można było przeczytać w prasie, a 2 pochodzą z innych źródeł.
• Oferowano stanowiska o następujących profilach: 3 oferty dla asystenta, 1 dla konsultanta, 10 dla dyrektora/managera PR, a 24 dla specjalistów związanych z branżą PR.
• 6 ogłoszeń pochodziło bezpośrednio od agencji PR, 17 z działów PR firm, a 15 zamieścili pośrednicy.
• Spośród ogłoszeń, które podawały przyszłe miejsce pracy (a było ich 33 na 38), 19 dotyczyło ofert pracy z województwa mazowieckiego.
• Wymieniane nazwy stanowisk:
– account assistant,
– account manager,
– asystent ds. komunikacji marketingowej,
– asystentka ds. komunikacji korporacyjnej,
– asystentka ds. PR ,
– event manager,
– external media relations,
– główny specjalista ds. PR,
– investors relations manager,
– kierownik PR,
– konsultant ds. PR,
– PR & marketing manager,
– PR coordinator,
– PR director,
– PR manager,
– pracownik PR,
– reporter spec. ds. PR,
– specjalista ds. eventów,
– specjalista ds. komunikacji,
– specjalista ds. komunikacji wewnętrznej,
– specjalista ds. marketingu,
– specjalista ds. marketingu i PR,
– specjalista ds. marketingu międzynarodowego,
– specjalista ds. organizacji konferencji,
– specjalista ds. PR,
– specjalista ds. PR i komunikacji.
Szczegółowe informacje – wykresy
Wykres 1. Źródło ogłoszeń (internet/prasa).
Wykres 2. Województwa, w których oferowana jest praca.
Wykres 3. „Kto kogo szuka?” – instytucja zamieszczająca ogłoszenie (agencja PR/firma/pośrednik) i profil stanowiska (specjalista, manager/dyrektor, konsultant, asystent).
Metodologia badania
Analiza ogłoszeń o pracę obejmuje publikacje z polskimi ofertami pracy w branży PR na różnych stanowiskach. Ogłoszenia pochodzą z:
• tytułów aktualnie monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista jest dostępna na stronie www.instytut.com.pl),
• stron internetowych zawierających ogłoszenia o pracę:
– www.press.pl
– www.mediarun.pl
– www.jobpilot.pl
– www.jobnews.pl
– www.gazeta.pl– praca
– www.gratka.pl
– www.praca.pl
– www.pracuj.pl
– praca.onet.pl
– www.jobsales.pl
– praca.money.pl/ofertypracy.cm
– www.wakaty.com.pl
– www.topjobs.pl
– www.praca.gov.pl
– www.epuls.praca.gov.pl
– www.bankkadr.com.pl
– www.ipk.com.pl
– www.jobs.pl
– www.bigram.pl
– www.lfs.com.pl
– www.hill.com.pl
– www.grafton.pl
– www.jobaid.pl
Do analizy wybierane są ogłoszenia:
– oferujące pracę dla PR-owców z ogólnie rozumianej branży PR oraz z wyspecjalizowanych dziedzin PR, np. eventy, konferencje prasowe;
– oferujące pracę w działach marketingu / promocji, gdy w obowiązkach jest obsługa PR.
Ze względu na dużą rozbieżność w nazwach stanowisk zajmowanych przez PR-owców, nie została sformułowana zamknięta lista stanowisk. Obecnie są to m.in.:
– specjalista ds. PR,
– PR manager,
– specjalista ds. eventów,
– asystent/ka ds. PR.
Pełne informacje na temat ogłoszeń znajdują się w sekcji ogłoszenia o pracę na www.proto.pl/ogloszenia/praca