RYNEK USŁUG ZDROWOTNYCH NADAL SIŁĄ NAPĘDOWĄ AGENCJI PR. POWRÓT ZAPOWIADA IT.
Rynek usług i produktów zdrowotnych jest w dalszym ciągu najważniejszym klientem agencji public relations; największym odbiorcą usług PR może stać się ponownie branża IT (Internet Technology). Prognozy wskazują jednak, że rok 2004 nie przyniesie jeszcze radykalnych zmian. Są to główne wyniki najnowszego Raportu International Communication Consulting Organisation (ICCO), który składa się z raportów związków branżowych, reprezentujących agencje PR w 12 krajach na świecie.
”Takie informacje pozwalają na stworzenie spójnego obrazu odzwierciedlającego obecny kierunek, w jakim zmierza rynek PR na świecie. Tym samym łatwiejsza staje się współpraca z zagranicznymi partnerami i określenie własnej pozycji na rynku. Raport dostarcza niezbędnej wiedzy na temat branży i pozwala na znalezienie odpowiedzi na wiele nurtujących nas pytań” powiedział Paweł Trochimiuk, Wiceprezes Związku Firm Public Relations. W raporcie wzięły udział kraje ze wschodniej i zachodniej Europy, Azji i po raz pierwszy z Afryki (Nigeria).
Zawarto w nim następujące wnioski:
• zwiększają się możliwości biznesowe dla agencji w krajach Europy Wschodniej, dzięki powstającym w tych krajach programom rządowym, które regulują prawodawstwo, dostosowując je do wymagań rynku wspólnotowego,
• zauważalna jest ciągła presja na osiągane marże, stosowana przez wchodzące na rynek jednoosobowe agencje i freelanserów,
• wzrasta determinacja agencji PR do podwyższania jakości usług, dzięki zainicjowanym przez PRCA standardom (Conultancy Management Standard), zaakceptowanym w 7 krajach.
W uwagach do Raportu Sekretarz Generalny ICCO Simon Quarendon powiedział: “Nasz raport jest użytecznym, w skali globalnej, miernikiem bieżącego statusu branży PR. Wynika z niego jasno, że agencje PR na całym świecie powinny dostosować swoje firmy do radzenia sobie z postępującym rozwojem warunków wymiany handlowej, zamiast czekać na radykalne zmiany, których nie będzie jeszcze w tym roku, jeśli w ogóle nastąpią. Cieszymy się widząc tak wiele krajów podejmujących aktywne kroki w kierunku podniesienia profesjonalizmu, który w dłuższej perspektywie może być wyłącznie korzyścią dla klienta”. Z krajów europejskich, obok Polski, w Raporcie ICCO wzięły udział Austria, Republika Czeska, Finlandia, Irlandia, Nigeria, Rosja, Słowacja, Szwecja, Szwajcaria, Turcja i Wielka Brytania.
Źródło: Piar.pl