Czerwcowy spadek
Czerwcowy raport PRoto zawiera analizę 96 ogłoszeń o pracę dla PR-owców. W tym miesiącu ukazało się o 28 ogłoszeń mniej niż w maju tego roku, ale aż o 36 więcej niż w czerwcu roku poprzedniego. Jest to jednak pierwszy tak wyraźny spadek liczby ofert pracy dla PR-owców w drugim kwartale i w całym roku.
W analizowanym miesiącu pracowników poszukiwały firmy i instytucje, w tym m.in.: Agencja informacyjna Penetrator, Agencja Mienia Wojskowego, Akademia Medyczna w Warszawie, Bank Zachodni WBK, Centrala Narodowego Funduszu Zdrowia, Centralwings, Centrum Medyczne Damiana, Ekstraklasa, Ericsson, Federacja Polskich Banków Żywności, LG Electronics, Maspex Wadowice, Orbis, PKN ORLEN, Provident, Samsung Electronics, Techland, TNT, Urząd Miejski w Grodzisku Mazowieckim i Vector.
Pracowników poszukiwały również agencje, a wśród nich: Ad rem, Aurora Communication, BIEL PR, Ciszewski PR, Constans, Euro RSCG, Europort media, FineArt Communications, Genesis PR, Image Line Communication, Imago public relations, Kuźnia PR, Ogilvy, PLEON, PR Kwadrat, Profit Communication, Rowland communication, Tauber Promotion i Weber Shandwick.
Wykres 1
Najwięcej ogłoszeń w czerwcu znalazło się na stronach serwisów rekrutacyjnych – 41, 37 nadesłano na skrzynkę redakcyjną PRoto, a 18 było zamieszczonych w prasie. Wszystkie oferty nadesłane do PRoto zostały umieszczone w dziale „Ogłoszenia o pracę” – w zakładce zatytułowanej „Szukasz pracy?”. Większość z nich była związana ze stałym zatrudnieniem i skierowana była do potencjalnych specjalistów, dziewięć ofert przesłanych do PRoto dotyczyło stażu lub praktyk, zwłaszcza w miesiącach wakacyjnych.
Wykres 2
Tradycyjnie najwięcej ofert pochodziło z województwa mazowieckiego – 50 ogłoszeń, z czego przeważająca część pracodawców ma swoje biura w Warszawie. Po cztery oferty nadesłali pracodawcy z województw dolnośląskiego i małopolskiego, po trzy – z łódzkiego, pomorskiego i wielkopolskiego, a po jednej – z kujawsko-pomorskiego, śląskiego i świętokrzyskiego. 26 pracodawców nie podało miejsca zatrudnienia.
Wykres 3
W czerwcu najczęściej poszukiwano specjalistów – 50 ogłoszeń. 19 ofert dotyczyło stanowisk managerskich/dyrektorskich, 15 ofert – stanowisk przeznaczonych dla asystentów/konsultantów. Pracodawcy poszukiwali także 12 praktykantów i/lub asystentów (wyk. 4).
Wykres 4. „Kto kogo szuka?” – instytucja zamieszczająca ogłoszenie (agencja PR/firma/pośrednik) i profil stanowiska (specjalista, manager/dyrektor PR, konsultant/asystent, praktykant/stażysta)
W analizowanym miesiącu pracodawcy oczekiwali od kandydatów głównie znajomości języka angielskiego (67 spośród 96 ogłoszeń). W trzech ogłoszeniach oprócz znajomości języka angielskiego dobrze widziana była także umiejętność posługiwania się innym językiem obcym. Coraz częściej pracodawcy doceniają znajomość języków francuskiego i rosyjskiego. W 17 ofertach ogłoszeniodawcy nie sprecyzowali swoich oczekiwań w tym względzie (wyk. 5).
Wykres 5
W badanym okresie w branży media/marketing pojawiły się 33 ogłoszenia. Pięć ofert pochodziło z branży nieruchomości, po cztery – z branży IT, finanse/ubezpieczenia, farmaceutyczna/medyczna, po trzy – z branży doradztwa personalnego, FMCG, telekomunikacyjnej. Po dwie branży elektronicznej i wydawniczej, a po jednej – z branży edukacyjnej i energetycznej (wyk. 6).
Wykres 6
Ze względu na dużą rozbieżność w nazwach stanowisk zajmowanych przez PR-owców, nie została sformułowana zamknięta lista stanowisk. W tym miesiącu wymieniane były następujące nazwy stanowisk:
• Account executive
• Account manger
• Asystent do działu marketingu i PR
• Asystent ds. PR-u
• Asystent ds. marketingu i PR-u
• Asystentka ds. komunikacji i marketingu
• E-PR operator
• Event manager
• Główny specjalista ds. PR-u
• Internal communication coordinator
• Junior account executive
• Junior account manager
• Junior coordinator
• Junior PR manager
• Junior/account executive
• Kierownik działu marketingu i PR-u
• Kierownik ds. projektów PR-owskich
• Konsultant ds. PR
• Koordynator ds. marketingu i PR-u
• Manager ds. eventów
• Menedżer ds. komunikacji wewnętrznej
• Podinspektor ds. PR-u
• PR account executive
• PR account manager
• PR Coordinator for the Polish Markets
• PR manager
• Pracownik do działu marketingu i PR-u
• Praktykant w zespole komunikacji wewnętrznej
• Praktykant/Stażysta
• Public relations senior
• Regionalny koordynator ds. komunikacji i PR
• Rzecznik prasowy
• Rzecznik prasowy/koordynator PR
• Specjalista ds. komunikacji
• Specjalista ds. komunikacji i promocji
• Specjalista ds. komunikacji wewnętrznej
• Specjalista ds. komunikacji zewnętrznej
• Specjalista ds. marketingu i PR-u
• Specjalista ds. PR-u
• Specjalista ds. PR-u/rzecznik prasowy
• Specjalista ds. komunikacji
• Specjalista ds. komunikacji marketingowej i PR
• Specjalista ds. marketingu i PR-u
• Starszy referent – specjalista w biurze komunikacji
Metodologia badania
Analiza ogłoszeń o pracę obejmuje publikacje z polskimi ofertami pracy w branży PR na różnych stanowiskach.
Ogłoszenia pochodzą z:
• tytułów aktualnie monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista jest dostępna na stronie www.instytut.com.pl),
• źródła własnego – ogłoszenia bezpośrednio przysłane do Redakcji PRoto,
• stron internetowych zawierających ogłoszenia o pracę:
– www.pracuj.pl
– www.hrk.pl
– www.press.pl
– www.jobpilot.pl
– www.aaaby.pl
– www.gratka.pl
– praca.onet.pl
– www.jobsales.pl
– www.wakaty.com.pl
– www.topjobs.pl
– www.jobs.pl
– www.bigram.pl
– www.grafton.pl
– www.jobaid.pl
Do analizy wybierane są ogłoszenia:
– oferujące pracę dla PR-owców;
– z ogólnie rozumianej branży PR oraz z innych, wyspecjalizowanych dziedzin PR, np. eventy, konferencje prasowe;
– oferujące pracę w działach marketingu / promocji, gdy w obowiązkach jest wymieniona obsługa PR.