Na PR-owskim rynku pracy spowolnienie
Wrześniowy raport PRoto zawiera analizę 111 nowych ogłoszeń o pracę dla PR-owców. W tym miesiącu ukazały się o dwa ogłoszenia mniej niż w sierpniu tego roku, ale o 33 więcej niż we wrześniu roku poprzedniego. Już prawie połowa ogłoszeń ukazuje się bezpośrednio na PRoto.
W analizowanym miesiącu pracowników poszukiwały firmy i instytucje, w tym m.in.: Allegro.pl, BRE Bank, Deutsche Bank PBC, Dziennik Metro, Edipresse, emFinance, Emperia Holding, Fundacja ORIMARI, Główny Inspektorat Sanitarny, Hotel Rialto, Hyundai Motor Poland, ICI Polska, Impel, Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna, Kompania Piwowarska, KRUK, MARKETING MIX, Marvipol Development, Metro Warszawskie, Paisa Films, PKN ORLEN, Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych, Tygodnik Powszechny i Warszawska Szkoła Filmowa.
Pracowników poszukiwały również agencje, a wśród nich: 180º Public Relations, A propos, BIEL public relations, Ciszewski PR, CORE PR, E.C.H.O. COMMUNICATIONS, FIRST Public Relations, Glaubicz Garwolińska Consultants, Headlines, Kuźnia PR, Multi Communications, Ogilvy Public Relations, On Board PR, PR Solutions, PRESTIGE Public Relations, PRIMUM Public Relations, Tauber Promotion, TBWAPR, Twenty Four Seven PR, YASNA Communications i Wzorcownia Promocja & PR.
Wykres 1
Najwięcej ogłoszeń we wrześniu znalazło się na stronach wortalu PRoto – na skrzynkę redakcyjną nadesłano aż 54 oferty. Na internetowych stronach serwisów rekrutacyjnych wyszukano 37 ogłoszeń, a w prasie – 20. Do najpopularniejszych źródeł ogłoszeń zaliczają się kolejno: PRoto, portal Pracuj.pl (23) oraz Gazeta Wyborcza – ogólnopolska oraz wydania regionalne (18). Wszystkie ogłoszenia nadesłane do PRoto zostały umieszczone w dziale „Ogłoszenia o pracę” – w zakładce zatytułowanej „Szukasz pracy?”. Większość z nich dotyczyła stałego zatrudnienia i adresowana była do potencjalnych praktykantów i stażystów (16), po 14 ofert dotyczyło stanowisk menedżerskich i specjalistycznych, a nieco mniej – asystenckich (10).
Wykres 2
Tabela 1
Tradycyjnie najwięcej ofert pochodziło z województwa mazowieckiego – 77 ogłoszeń, z czego przeważająca część pracodawców ma swoje biura w Warszawie. Osiem ofert nadesłali pracodawcy z województwa dolnośląskiego, po cztery – z województw małopolskiego i wielkopolskiego, po trzy – z łódzkiego, śląskiego i pomorskiego, natomiast po jednym ogłoszeniu – z warmińsko-mazurskiego, lubelskiego i lubuskiego. W 6 ogłoszeniach nie podano miejsca zatrudnienia. Wykres 3
W sierpniu najczęściej poszukiwano specjalistów – 45 ogłoszeń. 29 ofert dotyczyło stanowisk managerskich/dyrektorskich, 18 ofert przeznaczonych było dla praktykantów i stażystów, zaś 15 – asystentów/konsultantów (wyk. 4).
Wykres 4. „Kto kogo szuka?” – instytucja zamieszczająca ogłoszenie (agencja PR/firma/pośrednik) i profil stanowiska (specjalista, manager/dyrektor PR, konsultant/asystent, praktykant/stażysta)
W analizowanym miesiącu pracodawcy oczekiwali od kandydatów głównie znajomości języka angielskiego (70 spośród 111 ogłoszeń). W pięciu ogłoszeniach oprócz znajomości języka angielskiego dobrze widziana była także umiejętność posługiwania się językiem niemieckim, w trzech angielski był traktowany jako atut, w dwóch poza angielskim oczekiwano znajomości dodatkowego języka. W 28 ofertach ogłoszeniodawcy nie sprecyzowali swoich oczekiwań w tym względzie (wyk. 5).
Wykres 5
W badanym okresie w branży media/marketing pojawiło się 65 ogłoszeń. Sześć ofert dotyczyło pracy w branży finansowej, a po 4 – w teleinformatycznej i handlu. W branżach: budowlanej, doradczej, edukacyjnej, farmaceutycznej, FMCG, produkcyjnej oraz fundacji były po dwa ogłoszenia. (wyk. 6).
Wykres 6
Ze względu na dużą rozbieżność w nazwach stanowisk zajmowanych przez PR-owców, nie została sformułowana zamknięta lista stanowisk. W tym miesiącu wymieniane były następujące nazwy stanowisk:
• Account executive
• Account manager
• Asystent / Asystentka działu PR
• Dyrektor ds. marketingu i PR
• Event manager
• Główny specjalista ds. kontaktów
• Internal PR manager
• Junior account executive
• Junior account manager
• Junior PR manager
• Junior PR coordinator
• Key account manager
• Konsultant klientów strategicznych
• Media&PR consultant
• Menedżer ds. RI
• Menedżer ds. PR
• PR account manager
• PR account executive
• Praktykant
• Senior account executive
• Senior account manager
• Specjalista w dziale informacji i promocji
• Specjalista ds. komunikacji i PR
• Specjalista ds. marketingu i PR
• Specjalista ds. PR
• Specjalista ds. promocji
• Specjalista ds. promocji i PR
• Specjalista ds. kontaktów z mediami
• Stażysta
Metodologia badania
Analiza ogłoszeń o pracę obejmuje publikacje z polskimi ofertami pracy w branży PR na różnych stanowiskach. Ogłoszenia pochodzą z:
• tytułów aktualnie monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista jest dostępna na stronie www.instytut.com.pl),
• źródła własnego – ogłoszenia bezpośrednio przysłane do Redakcji PRoto,
• stron internetowych zawierających ogłoszenia o pracę:
– www.pracuj.pl
– www.hrk.pl
– www.press.pl
– www.jobpilot.pl
– www.aaaby.pl
– www.gratka.pl
– praca.onet.pl
– www.jobsales.pl
– www.wakaty.com.pl
– www.topjobs.pl
– www.jobs.pl
– www.bigram.pl
– www.grafton.pl
– www.jobaid.pl
Do analizy wybierane są ogłoszenia:
– oferujące pracę dla PR-owców
– z ogólnie rozumianej branży PR oraz z innych, wyspecjalizowanych dziedzin PR, np. eventy, konferencje prasowe;
– oferujące pracę w działach marketingu / promocji, gdy w obowiązkach jest wymieniona obsługa PR.