czwartek, 26 grudnia, 2024
Strona głównaPublikacjeAnaliza ofert pracy dla PR-owców - grudzień 2007

Analiza ofert pracy dla PR-owców – grudzień 2007

W grudniu PR-owcy odpoczywali
Grudniowy raport PRoto zawiera analizę 89 ogłoszeń o pracę dla PR-owców. W tym miesiącu ukazało się aż o 24 proc. ogłoszeń mniej niż w listopadzie tego roku, chociaż prawie o 17 proc. więcej niż w grudniu roku poprzedniego.

W ciągu trzech ostatnich lat przygotowywania raportu można zauważyć pewną tendencję – to właśnie w grudniu zmniejsza się liczba publikowanych ofert pracy. Po kilku jesiennych miesiącach hossy firmy w czasie świątecznym w mniejszym stopniu są zainteresowane poszukiwaniem nowych pracowników. Co więcej, w tym roku grudzień to miesiąc, w którym ukazało się najmniej ogłoszeń w 2007 roku.

W tym miesiącu większość ofert (54 proc.) przyszła bezpośrednio na skrzynkę redakcyjną PRoto.
W analizowanym miesiącu pracowników i stażystów poszukiwały firmy i instytucje, w tym m.in.:
Centrum Zastosowań i Analiz Marketingowych Norte, Coca-Cola HBC Polska, Cyfrowy Polsat, Dziennik Metro Agora, Google, Grupa Lotos, Grupa Pracuj, Honda Poland, HSBC Bank Polska, Interia.pl, L’Oréal, MTV Network Polska, Netia, PKP Intercity, Rossmann, i Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Pracowników poszukiwały również agencje, a wśród nich:
Alert Media Communications, ComPress, Delegata Consulting, Euro RSCG Sensors, Feedback/Hill&Knowlton, Headlines Porter Novelli, ITBC Communication, Kuźnia PR, Mmd Corporate, Multi Communications, Ogilvy Public Relations, On Board Public Relations, Pegasus Public Relations, Pleon, Raczkiewicz Chenczke Consultants, Rainer Communication, Rowland Communications, Superb PR i United PR.

Wykres 1


Najwięcej ogłoszeń w grudniu znalazło się na stronach wortalu PRoto – na skrzynkę redakcyjną nadesłano aż 48 ofert. Na internetowych stronach serwisów rekrutacyjnych wyszukano 29 ogłoszeń, a w prasie – 12. Do czterech najpopularniejszych źródeł ogłoszeń zaliczają się kolejno: PRoto, Pracuj.pl z 16 ofertami, Gazeta Wyborcza – ogólnopolska oraz wydania lokalne – 11 ogłoszeń oraz jobpilot.pl (8). Wszystkie ogłoszenia nadesłane do PRoto zostały umieszczone w dziale „Ogłoszenia o pracę” – w zakładce zatytułowanej „Szukasz pracy?” .

Wykres 2


Tabela 1

Tradycyjnie najwięcej ofert pochodziło z województwa mazowieckiego – 62 ogłoszenia, z czego przeważająca część pracodawców ma swoje biura w Warszawie. Sześć ofert nadesłali pracodawcy z województwa śląskiego, trzy – z województwa wielkopolskiego, po dwa z dolnośląskiego i łódzkiego, a po jednej ofercie z województw małopolskiego i pomorskiego. W 12 ogłoszeniach nie podano miejsca zatrudnienia.

Wykres 3

W grudniu najczęściej poszukiwano specjalistów – 43 ogłoszenia było przeznaczonych właśnie dla nich i tendencja ta utrzymuje się nieprzerwanie przez cały rok. 33 oferty dotyczyły stanowisk managerskich/dyrektorskich, w 7 poszukiwano praktykantów i stażystów, zaś zaledwie w 6 – asystentów/konsultantów (wyk. 4).

Większość ogłoszeń dotyczyła więc stałego zatrudnienia, zdecydowanie spadło natomiast zainteresowanie pracodawców praktykantami (w dwóch poprzednich miesiącach minionego kwartału można było odnaleźć po 18 ofert na analogiczne stanowiska).

Wykres 4. „Kto kogo szuka?” – Instytucja zamieszczająca ogłoszenie (agencja PR/firma/pośrednik) i profil stanowiska (specjalista, manager/dyrektor PR, konsultant/asystent, praktykant/stażysta).

W analizowanym miesiącu pracodawcy oczekiwali od kandydatów głównie znajomości języka angielskiego (aż 68 spośród 89 ogłoszeń). W pojedynczych ofertach poszukiwano osób, które oprócz angielskiego posługiwały się niemieckim, francuskim lub rosyjskim. W jednym ogłoszeniu wskazywano na konieczność znajomości języka francuskiego.

W 16 ofertach ogłoszeniodawcy nie sprecyzowali swoich oczekiwań w tym względzie (wyk. 5).

Wykres 5

W badanym okresie w branży media/marketing pojawiły się 52 ogłoszenia, głównie są to ofert pochodzące z agencji PR-owskich, w większości z Warszawy.

Pięć ofert dotyczyło pracy w branży doradztwa personalnego, 3 – w branży energetycznej, po dwa ogłoszenia zamieścili w prasie i Internecie pracodawcy z branży finansowej, IT, kosmetycznej i motoryzacyjnej, pojedyncze ogłoszenia dotyczyły pracy w branży FMCG i telekomunikacyjnej. (wyk. 6) . Wykres 6


Ze względu na dużą rozbieżność w nazwach stanowisk zajmowanych przez PR-owców, nie została sformułowana zamknięta lista stanowisk. W tym miesiącu wymieniane były następujące nazwy stanowisk:
Account / Senior aaccount manager
Account Coordinator, Dział Healthcare & Life Sciences
Account executive
Account manager/ account executive
Assistant account manager
Brand manager
Communications and public affairs manager
E-marketing&communication specialist
Event account executive
Event manager
Junior brand manager
Junior consultant
Junior PR executive
Kierownik działu marketingu
Kierownik zespołu ds. marketingu i PR
Koordynator projektów PR
Manager ds. komunikacji
PR manager
Marketing and PR specialist
Media&PR Consultant
Młodszy specjalista ds. PR
PR&marketing manager
PR executive
PR manager
PR senior manager
Pracownik działu marketingu i PR
Praktykant, dział healthcare&life sciences
Praktykant/stażysta
Project manager
Public relations account director
Redaktor w departamencie PR i promocji
Senior account manager
Senior PR manager
Specjalista ds. komunikacji internetowej
Specjalista ds. komunikacji społecznej
Specjalista ds. komunikacji w Departamencie PR i Komunikacji
Specjalista ds. marketingu i public relations
Specjalista ds. organizacji debat i seminariów
Specjalista ds. PR
Specjalista ds. promocji i eventów
Specjalista ds. public relations
Specjalista w biurze komunikacji
Specjalista ds. marki

Metodologia badania
Analiza ogłoszeń o pracę obejmuje publikacje z polskimi ofertami pracy w branży PR na różnych stanowiskach. Ogłoszenia pochodzą z:
• tytułów aktualnie monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista jest dostępna na stronie www.instytut.com.pl),
• źródła własnego – ogłoszenia bezpośrednio przysłane do Redakcji PRoto,
• stron internetowych zawierających ogłoszenia o pracę: – www.pracuj.pl
– www.hrk.pl
– www.press.pl
– www.jobpilot.pl
– www.aaaby.pl
– www.gratka.pl
– praca.onet.pl
– www.jobsales.pl
– www.wakaty.com.pl
– www.topjobs.pl
– www.jobs.pl
– www.bigram.pl
– www.grafton.pl
– www.jobaid.pl
Do analizy wybierane są ogłoszenia:
– oferujące pracę dla PR-owców
– z ogólnie rozumianej branży PR oraz z innych, wyspecjalizowanych dziedzin PR, np. eventy, konferencje prasowe;
– oferujące pracę w działach marketingu / promocji, gdy w obowiązkach jest wymieniona obsługa PR.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj