sobota, 21 grudnia, 2024
Strona głównaPublikacjeAnaliza ofert pracy dla PR-owców - kwiecień 2008

Analiza ofert pracy dla PR-owców – kwiecień 2008

Wakacje coraz bliżej – PR-owcy do pracy!

Kwietniowy raport PRoto zawiera analizę 174 ogłoszeń o pracę dla PR-owców. To absolutnie rekordowa liczba w historii raportu. W opisywanym miesiącu ukazało się o 61% więcej ofert niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Natomiast w porównaniu do marcowego rekordu ogłoszeń jest o prawie 7,5% więcej.

W kwietniu ponad połowa ofert przyszła bezpośrednio na skrzynkę redakcyjną PRoto. W analizowanym okresie pracowników i stażystów poszukiwały firmy i instytucje, w tym m.in.:
Agora, Archibald, Biuro Komunikacji Społecznej Ministerstwa Skarbu Państwa, Biuro Projektowania Systemów Cyfrowych, Francuski Instytut Gospodarki Polska, Grupa Allianz, Grupa Maspex Wadowice, ING Bank Śląski, Krajowa Izba Doradców Podatkowych, Telewizja TVN.

Pracowników poszukiwały również agencje, a wśród nich:
IMR advertising by PR, Edelman Polska, PR Kwadrat, On Board Public Relations, Cumulus PR, mcf Investor Relations, ComPress, Headlines Porter Novelli, Ciszewski Public Relations, Tokyo PR, Kuźnia PR, Effective Public Relations, GENESIS PR oraz Sigma International Poland.

Wykres 1

Najwięcej ogłoszeń w kwietniu znalazło się na stronach wortalu PRoto – na skrzynkę redakcyjną nadesłano aż 90 ofert. Na internetowych stronach serwisów rekrutacyjnych wyszukano 74 ogłoszenia, a w prasie – 10.

Do czterech najpopularniejszych źródeł ogłoszeń zaliczają się kolejno: PRoto (90), Pracuj.pl (32), Infopraca.pl (19) i Jobpilot.pl (15), przy czym warto zwrócić uwagę na zdecydowaną różnicę w liczbie ogłoszeń pomiędzy pierwszym miejscem, które zajął wortal PRoto, a kolejnymi w zestawieniu.

Wszystkie ogłoszenia nadesłane do PRoto zostały umieszczone w dziale „Ogłoszenia o pracę” – w zakładce zatytułowanej „Szukasz pracy?” .

Wykres 2

Tabela 1

Tradycyjnie najwięcej ofert pochodziło z województwa mazowieckiego – 123 ogłoszenia, z czego przeważająca część pracodawców ma swoje biura w Warszawie. Po 8 ogłoszeń dotyczyło województw: dolnośląskiego i małopolskiego. 7 pracodawców oferowało zatrudnienie w województwie śląskim. 6 ofert dotyczyło zatrudnienia w woj. pomorskim, a 4 – w województwie łódzkim. Po dwie oferty pracy można było znaleźć w lubelskim i świętokrzyskim, a po jednej – w województwie podlaskim i wielkopolskim. W przypadku aż 12 ofert nie podano miejsca zatrudnienia. (wyk.3)

Wykres 3


W kwietniu ponownie najczęściej poszukiwano specjalistów – 91 ogłoszeń było przeznaczonych właśnie dla nich. Tendencja ta utrzymywała się nieprzerwanie przez cały poprzedni rok, a także w tym, włącznie z marcem 2008. 38 ofert dotyczyło stanowisk managerskich/dyrektorskich. Poszukiwano także 12 konsultantów i 33 stażystów, przy czym ogłoszenia skierowane do tych ostatnich zawsze zamieszczane są bezpośrednio przez pracodawcę. (wyk. 4).

Wykres 4. „Kto kogo szuka?” – Instytucja zamieszczająca ogłoszenie (agencja PR/firma/pośrednik) i profil stanowiska (specjalista, manager/dyrektor PR, konsultant/asystent, praktykant/stażysta).

Wśród wymagań pracodawców nadal pierwszą pozycję zajmuje język angielski, (aż 121 spośród 174 ogłoszeń). Natomiast w 4 ogłoszeniach poszukiwano także pracowników, którzy oprócz angielskiego posługiwaliby się biegle niemieckim.

W 3 przypadkach pracodawcy oczekiwali znajomości jedynie języka francuskiego. W kwietniu ukazały się także po dwie oferty, w których oczekiwano znajomości francuskiego i/lub angielskiego oraz angielskiego i/lub rosyjskiego.

W 36 ogłoszeniach pracodawcy nie sprecyzowali swoich oczekiwań w tym względzie (wyk. 5). Wykres 5

W badanym miesiącu w branży media/marketing pojawiło się 81 ogłoszeń, głównie są to oferty pochodzące z agencji PR-owskich i marketingowych w większości z Warszawy. 10 ofert dotyczyło pracy w sektorze finansowym, 9 – w branży IT.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że aż 7 ogłoszeń dla PR-owców zamieściła branża administracyjna.

6 ofert dotyczyło branży kosmetycznej, a 5 – telekomunikacyjnej. Po 3 ogłoszenia oferowały pracę w branżach: wydawniczej, motoryzacyjnej, FMCG, edukacyjnej, budowlanej i farmaceutycznej. (wyk. 6) .Wykres 6

Ze względu na dużą rozbieżność w nazwach stanowisk zajmowanych przez PR-owców, nie została sformułowana zamknięta lista stanowisk. W tym miesiącu wymieniane były następujące nazwy stanowisk:

• Account assistant
• Account director
• Account executive
• Account manager
• Asystent/asystentka dyrektora marketingu
• Asystent ds. e-Marketingu i e-PR
• Asystent ds. marketingu
• Asystent ds. PR i IR
• Asystent w dziale PR
• Brand manager
• Consultant
• Creative director
• Dyrektor marketingu
• Event coordinator
• Event manager
• Events specialist
• General manager marketing and sales
• Inspektor ds. public relations
• Junior account coordinator
• Junior account executive
• Junior account manager
• Junior brand manager
• Junior consultant
• Junior PR executive
• Junior PR manager
• Kierownik działu redakcji
• Koordynator biura
• Koordynator ds. marketingu
• Koordynator grupy promocyjnej
• Koordynator projektów marketingowych
• Manadżer ds. marketingu
• Manager marketingu i PR
• Managing director
• Marketing communication specialist
• Marketing director
• Pracownik Departamentu PR
• PR executive
• PR manager
• PR marketing specjalist
• Praktykant/praktykantka
• Product manager
• Project coordinator
• Project manager
• Senior account manager
• Senior client executive
• Specjalista ds. ePR
• Specjalista ds. eventów/PR
• Specjalista ds. komunikacji i PR
• Specjalista ds. komunikacji wewnętrznej
• Specjalista ds. marketingu i PR
• Specjalista ds. reklamy i PR
• Specjalista ds. współpracy z mediami
• Specjalista investor relations
• Stażysta w dziale PR i IR
• Supervisor

Metodologia badania
Analiza ogłoszeń o pracę obejmuje publikacje z polskimi ofertami pracy w branży PR na różnych stanowiskach. Ogłoszenia pochodzą z: 
– tytułów aktualnie monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista jest dostępna na stronie www.instytut.com.pl), 
– źródła własnego – ogłoszenia bezpośrednio przysłane do Redakcji PRoto, 
– stron internetowych zawierających ogłoszenia o pracę: 
– www.pracuj.pl
– www.hrk.pl
– www.press.pl
– www.jobpilot.pl
– www.aaaby.pl
– www.gratka.pl
– praca.onet.pl
– www.jobsales.pl
– www.wakaty.com.pl
– www.topjobs.pl
– www.jobs.pl
– www.bigram.pl
– www.grafton.pl
– www.jobaid.pl
Do analizy wybierane są ogłoszenia:

– oferujące pracę dla PR-owców
– z ogólnie rozumianej branży PR oraz z innych, wyspecjalizowanych dziedzin PR, np. eventy, konferencje prasowe:
– oferujące pracę w działach marketingu / promocji, gdy w obowiązkach jest wymieniona obsługa PR.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj