Grudniowy raport PRoto zawiera analizę jedynie 87 nowych ogłoszeń o pracę dla PR-owców. To najgorszy wynik w skali minionego, 2008 roku. Można powiedzieć, że w grudniu utrzymała się tendencja z listopada 2008, kiedy to liczba ofert zatrudnienia drastycznie spadła. Z drugiej jednak strony – grudzień jako miesiąc świąteczny – zwykle był czasem, kiedy to pracodawcy zamieszczali najmniej ogłoszeń.
W analizowanym miesiącu pracowników poszukiwały głównie firmy i instytucje (48 ofert): Bacardi-Martini Polska, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, British American Tobacco, Commercial Union, Ergo Hestia, Euro RTV AGD, Fortis Bank Polska, Grupa Allegro, Grupa Pracuj.pl, Hewlett Packard, Interia.pl, Kieleckie Kopalnie Surowców Mineralnych, KS Cracovia, LG Electronics, Opoczno, Piotr i Paweł Supermarket i Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie.
Pracowników poszukiwały również agencje (23 oferty), a wśród nich: ComPress, Effective PR, KaMODUS, Network PR, On Board, Partner of Promotion czy Twenty Four Seven PR.
Wykres 1.
W grudniu w zakładce „Ogłoszenia o pracę” na portalu PRoto zarejestrowano blisko 30 tys. wizyt. To o ponad 3 tys. wizyt mniej niż miesiąc temu. Nie można więc do końca oszacować, czy spadek zainteresowania zakładką był spowodowany niewiele mniejszą liczbą ogłoszeń (zaledwie o dwie oferty mniej niż w listopadzie 2008), czy raczej „krótszym”, ze względu na urlopy świąteczne, miesiącem. (wyk.2)
Wykres 2
W grudniu najwięcej ogłoszeń pochodziło z internetowych serwisów rekrutacyjnych – aż 50 z 87, 26 nadesłano bezpośrednio na skrzynkę redakcyjną PRoto, a 11 – znaleziono w prasie. Większość z ofert była związana ze stałym zatrudnieniem i skierowana do potencjalnych specjalistów, 11 ogłoszeń dotyczyło staży lub praktyk.
Wykres 3.
Najwięcej ofert, podobnie jak w poprzednich miesiącach, dotyczyło województwa mazowieckiego – 44 z 87 ogłoszeń. 9 ofert pochodziło z woj. małopolskiego, 8 – z województwa wielkopolskiego, 5 – z pomorskiego, 4 – z dolnośląskiego, 3 – z zachodniopomorskiego, po 2 z województw: lubelskiego, łódzkiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego, a jedno z kujawsko-pomorskiego. Pięciu pracodawców nie podało miejsca zatrudnienia.
Wykres 4.
W grudniu pracodawcy najczęściej poszukiwali specjalistów – do nich właśnie skierowane było 49 ogłoszeń. 15 ofert przeznaczonych było dla zaś potencjalnych managerów/dyrektorów.
Wykres 5.
W analizowanym miesiącu pracodawcy oczekiwali od kandydatów głównie znajomości języka angielskiego (59 spośród 87 ogłoszeń). W pojedynczych przypadkach oczekiwano znajomości języka angielskiego i/lub drugiego języka. Były to następujące języki: niemiecki, francuski i rosyjski. W 16 ofertach ogłoszeniodawcy nie sprecyzowali swoich oczekiwań w tym względzie.
Wykres 6.
W badanym okresie w branży media/marketing pojawiły się 23 ogłoszenia. To dokładnie tyle, ile zamieścili zarządzający agencjami PR-owskimi. Większość ogłoszeń zamieszczały firmy/korporacje/instytucje, dlatego przeznaczone są dla PR-owców z wielu branż.
Po 5 ofert pochodziło z branży FMCG, handlowej i IT, 4 – z branży ubezpieczenia i finanse, a po 3 z branży: budowlanej, elektronicznej i firm zajmujących się pośrednictwem pracy.
Wykres 7.
Ze względu na dużą rozbieżność w nazwach stanowisk zajmowanych przez PR-owców, nie została sformułowana zamknięta lista stanowisk. W tym miesiącu wymieniane były następujące nazwy stanowisk:
Asystent ds. marketingu i PR
Brand manager
Business coordinator
Consultant
Dyrektor marketingu
Eventowiec
Junior account
Junior brand manager
Junior PR manager
Kierownik marketingu i promocji
Koordynator projektów PR
Marketing communications specialist
Menadżer ds. marketingu internetowego
Młodszy specjalista ds. PR
PR account executive
PR asystent
PR manager
PR new business specialist
PR team leader
Praktykant
Rzecznik prasowy
Senior account manager
Specjalista ds. e-Marketingu
Specjalista ds. komunikacji
Specjalista ds. marketingu
Specjalista ds. marketingu i public relations
Specjalista ds. marketingu i reklamy
Specjalista ds. PR
Specjalista ds. promocji
Specjalista ds. relacji inwestorskich
Specjalista ds. zarządzania, marketigu i PR
Specjalista e-PR
Specjalista PR/PR manager
Specjalista/Konsultant PR z doświadczeniem w PR korporacyjnym
Starszy specjalista ds. marketingu
Stażysta
Metodologia badania
Analiza ogłoszeń o pracę obejmuje publikacje z polskimi ofertami pracy w branży PR na różnych stanowiskach. Ogłoszenia pochodzą z:
• tytułów aktualnie monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista jest dostępna na stronie www.instytut.com.pl),
• źródła własnego – ogłoszenia bezpośrednio przysłane do Redakcji PRoto.
• stron internetowych zawierających ogłoszenia o pracę:
– www.pracuj.pl
– www.hrk.pl
– www.press.pl
– www.aaaby.pl
– www.gratka.pl
– praca.onet.pl
– www.jobsales.pl
– www.wakaty.com.pl
– www.topjobs.pl
– www.jobs.pl
– www.bigram.pl
– www.grafton.pl
– www.jobaid.pl
Do analizy wybierane są ogłoszenia:
– oferujące pracę dla PR-owców
– z ogólnie rozumianej branży PR oraz z innych, wyspecjalizowanych dziedzin PR, np. eventy, konferencje prasowe;
– oferujące pracę w działach marketingu / promocji, gdy w obowiązkach jest wymieniona obsługa PR.