poniedziałek, 25 listopada, 2024
Strona głównaPublikacjeAnaliza ofert pracy dla PR-owców – lipiec 2009

Analiza ofert pracy dla PR-owców – lipiec 2009

Rekordowy lipiec. Świetny początek trzeciego kwartału
Lipcowy raport PRoto zawiera analizę 142* nowych ogłoszeń o pracę dla PR-owców. To aż o 40 ogłoszeń więcej (39 proc.) niż w czerwcu tego roku i niewiele ponad 5 proc. więcej w porównaniu z lipcem roku poprzedniego. Warto jednak zaznaczyć, że lipiec to pierwszy miesiąc w tym roku, kiedy liczba ofert pracy dla PR-owców jest wyższa w porównaniu m/m z rokiem poprzednim.

Czy liczba ogłoszeń w lipcu pokazuje, że branża trzyma się nieźle i firmy także w czasach kryzysu zrozumiały rolę PR-u, czy raczej świadczy o tym, że w lipcu, podobnie jak w czerwcu 2009 firmy szukają praktykantów i stażystów? Mniejsza liczba ofert dla tych ostatnich (w tym miesiącu stanowiły one 17 proc. wszystkich ogłoszeń, podczas gdy w czerwcu sięgnęły 30 proc.) świadczyłoby o tym, że wzrasta chęć zatrudnienia PR-owców na stałe. Ale odpowiedź na te pytania zweryfikują zapewne kolejne, niewakacyjne już miesiące.

W analizowanym miesiącu pracowników poszukiwały głównie firmy, instytucje i stowarzyszenia (66 ofert), a w tym:
Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna, Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości, Bahlsen, Bankowy Fundusz Leasingowi, BBEU, CANAL+ Cyfrowy, Estee Lauder Poland, GETIN Holding, GRAAL Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Osobowości Dzieci, Grupa Inwestycyjna Hossa, mBank, New Yorker, PGNiG, Play Mobile, Polska Organizacja Pracodwaców Osób Niepełnosprawnych, Polski Komitet Normalizacyjny, Real i Wirtualna Polska.

PR-owców poszukiwały także agencje (53 oferty), a wśród nich:
180°Public Relations, Ciszewski Marketing Sportowy, Ciszewski PR, Cumulus, ComPress, E.C.H.O. Communications, Euro RSCG Sensors, Garden of Words, Neuron PR, , Egzo Group, Grupa Adweb, ITBC Communication, Magnifico PR, Multi Communications, Ogilvy Public Relations, On Board Public Relations, Publicis Consultants Rowland, Raczkiewicz Chenczke Consultants (Rc2), Sigma International (Poland), Task Force Consluting i Twenty Four Seven PR.

Pozostałe ogłoszenia (aż 23 spośród 142) zamieszczali w mediach i na serwisach rekrutacyjnych pośrednicy, którzy szukali specjalistów ds. PR głównie w imieniu firm.
Wykres 1.

W lipcu w zakładce „Ogłoszenia o pracę” na portalu PRoto zarejestrowano ponad 42 tysiące wizyt (dokładnie 42 388). To o ponad 3 tysiące wizyt więcej niż w poprzednim miesiącu. Co ciekawe, oglądalność wzrosła mimo sezonu urlopowego. Jest to niewątpliwie spowodowane większą liczbą ogłoszeń.(wyk.2)
Wykres 2.

W analizowanym miesiącu najwięcej ogłoszeń pochodziło z PRoto – aż 70 ze 142. Na wszystkich innych serwisach rekrutacyjnych łącznie pojawiły się 62 oferty przeznaczone dla PR-owców.

Większość ogłoszeń była związana ze stałym zatrudnieniem i skierowana do potencjalnych specjalistów. 17 proc. ogłoszeń dotyczyło staży lub praktyk.
Wykres 3.

Do najpopularniejszych źródeł ogłoszeń zaliczają się: PRoto.pl, Pracuj.pl oraz www.infopraca.pl. (tab. 1)
Tab.1

Warto zwrócić uwagę na to, że w tym miesiącu pracodawcy – pomimo rysującej się już od pewnego czasu tendencji do coraz częstszego wykorzystywania Internetu – zdecydowali się na umieszczenie ogłoszeń w prasie – w dodatku Praca Gazety Wyborczej. Pojawiło się nim 10 ofert, co sprawiło, że Gazeta jest czwartym najpopularniejszym źródłem ogłoszeń.

Wszystkie ogłoszenia nadesłane do PRoto zostały umieszczone w dziale „Ogłoszenia o pracę” – w zakładce zatytułowanej „Szukasz pracy?” .

Najwięcej ofert, już tradycyjnie, dotyczyło zatrudnienia w województwie mazowieckim –były to 73 spośród 142 ogłoszeń. Bardzo dużo, bo aż 23 oferty, pochodziły z woj. małopolskiego, 9 – z dolnośląskiego, pięć – z województwa kujawsko-pomorskiego, a po cztery z województw: łódzkiego, śląskiego, pomorskiego i wielkopolskiego. Trzy ogłoszenia zamieścili pracodawcy z województwa lubelskiego, a pojedyncze oferty zamieścili ogłoszeniodawcy z województw: podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego.

5 pracodawców nie podało miejsca zatrudnienia.

Wykres 4.

W lipcu pracodawcy najczęściej, tradycyjnie już, poszukiwali specjalistów zajmujących się PR-em w firmach i agencjach – do nich właśnie skierowano 57 spośród 142 ofert. Co ciekawe, niewiele mniej – bo 48 ogłoszeń było natomiast przeznaczonych dla potencjalnych managerów/dyrektorów. Poszukiwano za to mniej niż w poprzednim miesiącu praktykantów i stażystów.
Wykres 5.

W analizowanym miesiącu pracodawcy oczekiwali od kandydatów w większości znajomości języka angielskiego (69 spośród 142 ogłoszeń). W sześciu ogłoszeniach liczono na znajomość niemieckiego – obok języka angielskiego, w trzech – rosyjskiego, a w dwóch atutem była znajomość francuskiego lub niemieckiego. W pojedynczych przypadkach oczekiwano znajomości języka angielskiego i/lub drugiego języka europejskiego, takiego, jak włoski, hiszpański, francuski czy niemiecki. W pojedynczych ogłoszeniach wymogiem koniecznym była znajomość niemieckiego, węgierskiego i włoskiego.

Aż w 52 ofertach ogłoszeniodawcy nie sprecyzowali swoich oczekiwań w tym względzie. Być może jednak przyjęli, że znajomość języka angielskiego jest oczywistością, której nie trzeba zaznaczać.

Wykres 6.

W badanym okresie w branży media i marketing pojawiło się aż 60 ofert pracy, z czego większość pochodziła z agencji PR-owskich. Sześć ofert pochodziło od pracodawców działających w branży FMCG, po pięć zaś zamieścili pracodawcy związani z branżami finansowo-ubezpieczeniową, handlem i pośrednictwem pracy. Po cztery ogłoszenia zaś pochodziły z firm budolwanych/deweloperskich, konsultingowych i wydawniczych.

W 11 ofertach pracodawcy woleli nie ujawniać branży, w której działają, to właśnie ci ogłoszeniodawcy zdali się na pośredników.
Wykres 7.

Ze względu na dużą rozbieżność w nazwach stanowisk zajmowanych przez PR-owców, nie została sformułowana zamknięta lista stanowisk. W tym miesiącu wymieniane były następujące nazwy stanowisk:
• Account executive
• Account manager w dziale Corporate & Financial Relations
• Asystent ds. marketingu i PR
• Asystent kierownika ds. komunikacji
• Asystent/ka działu marketingu – Praktyka
• Brand manager
• Brand manager
• Communication manager
• Corporate PR assistant
• Doradca ds. promocji
• Dyrektor ds. marketingu i PR
• Dyrektor ds. public and media relations
• Dyrektor handlowy ds. marketingu, sprzedaży i PR
• E-marketing PR specialist
• Employer branding and recruitment specialist
• Event & PR manager
• Event associate
• Junior account executive
• Junior account manager
• Junior event manager/Specjalista ds. eventów
• Kierownik ds. marketingu i promocji
• Kierownik regionalny ds. merchandisingu i promocji
• Konsultant ds. marketingu
• Koordynator ds. promocji
• Manager ds. PR
• Manager PR i marketingu
• Marketing & PR manager marki ADSEO
• Marketing & PR trainee
• Marketing manager
• Marketing SEO/SEM
• Menedżer projektów
• Młodszy specjalista ds. PR
• New business manager
• Osoby do marketingu i public relations
• PR assistant
• PR consultant
• PR manager
• PR specialist
• Pracownik ds. PR/ koordynator projektów wydawniczych
• Praktykant/ stażysta w dziale Programy Społeczne
• Praktykant działu marketingu i PR
• Praktykant PR
• Praktykant/ka w dziale FMCG
• Product manager
• Project manager
• Senior brand manager
• Specjalista ds. eventów
• Specjalista ds. fundraisingu i marketingu
• Specjalista ds. komunikacji/PR
• Specjalista ds. marketingu
• Specjalista ds. marketingu i PR
• Specjalista ds. marketingu i sprzedaży
• Specjalista ds. marketingu sportowego
• Specjalista ds. organizacji eventów
• Specjalista ds. PR
• Specjalista ds. PR – account manager
• Specjalista ds. PR i działań marketingowych
• Specjalista ds. PR i marketingu
• Specjalista ds. promocji
• Specjalista ds. promocji i PR
• Specjalista ds. promocji i reklamy
• Starszy specjalista ds. marketingu
• Stażysta do działu komunikacji zewnętrznej
• Stażysta w dziale PR
• Stażysta w dziale WOMM & PR

Metodologia badania
Analiza ogłoszeń o pracę obejmuje publikacje z polskimi ofertami pracy w branży PR na różnych stanowiskach. Ogłoszenia pochodzą z:
• tytułów aktualnie monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista jest dostępna na stronie www.instytut.com.pl),
• źródła własnego – ogłoszenia bezpośrednio przysłane do Redakcji PRoto. • stron internetowych zawierających ogłoszenia o pracę:
– www.pracuj.pl
– www.hrk.pl
– www.press.pl
– www.aaaby.pl
– www.gratka.pl
– praca.onet.pl
– www.infopraca.pl
– www.jobsales.pl
– www.wakaty.com.pl
– www.topjobs.pl
– www.jobs.pl
– www.bigram.pl
– www.grafton.pl
– www.jobaid.pl
Do analizy wybierane są ogłoszenia:
– oferujące pracę dla PR-owców
– z ogólnie rozumianej branży PR oraz z innych, wyspecjalizowanych dziedzin PR, np. eventy, konferencje prasowe
– oferujące pracę w działach marketingu / promocji, gdy w obowiązkach jest wymieniona obsługa PR.

*Jedna oferta dotyczyła zatrudnienia w czeskiej Pradze i nie została uwzględniona w raporcie.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj