Jak informuje serwis bloomberg.com, FIFA postanowiła upodobnić swój model współpracy ze sponsorami do tego stosowanego przez Manchester United. W ramach zmian światowa federacja piłkarska wprowadzi nową kategorię sponsorów Mundialu.
Od 2006 roku sponsorzy tych rozgrywek byli podzieleni na trzy grupy: partnerów FIFA, sponsorów Mistrzostw Świata oraz partnerów narodowych. Dwie pierwsze kategorie pozostaną bez zmian, natomiast trzecia zostanie zastąpiona przez kategorię partnerów kontynentalnych.
Dzięki tej zmianie FIFA ma pozyskiwać od sponsorów kontynentalnych o 30 proc. środków więcej, niż pozyskiwała od partnerów krajowych. Obecnie partnerzy krajowi odpowiadają za 15 proc. przychodów światowej federacji, uzyskiwanych z przekazywania praw do sponsorowania Mistrzostw Świata. 35 proc. pochodzi od marek mających status sponsorów Mistrzostw Świata a 50 proc. od marek będących partnerami FIFA.
Jak zaznacza serwis bloomberg.com, model przyjęty przez FIFA jest podobny do tego stosowanego przez Manchester United, będący jedną z najbardziej wartościowych marek sportowych na świecie. Klub ten wprowadził w 2008 roku kategorię sponsorów regionalnych, którzy mają prawa do posługiwania się marką MU na określonych rynkach, choć nie pojawiają się na koszulkach piłkarzy ani na stronie klubu. Obecnie klub ten współpracuje na cały świecie z ponad 30 firmami. (ks)
Jak współpracować ze sponsorami? Jak pozyskiwać kolejnych? Dowiesz się z kursu Akademii PRoto – Sponsoring sportowy!