Praktykanci w cenie, dyrektorzy niepotrzebni
Wrześniowy raport PRoto zawiera analizę 139 nowych ofert pracy dla PR-owców. To o 10 ogłoszeń więcej (8 proc.) niż w sierpniu tego roku i jedynie o 5 ofert mniej w porównaniu z wrześniem roku poprzedniego.
Liczba ogłoszeń dla pracowników branży PR razem z początkiem roku szkolnego wzrosła, jednak wciąż duży procent ogłoszeń (26 proc.) stanowią oferty przeznaczone dla praktykantów i stażystów. Podobny odsetek ofert dla stażystów odnotowano w mediach w poprzednich, letnich miesiącach. Być może więc realnych ofert nie jest tak wiele, jak można by szacować po statystykach, a kryzys w branży wyraża się tym, że zamiast regularnych pracowników zadania PR-owskie powierza się praktykantom.
W analizowanym miesiącu pracowników poszukiwały głównie firmy, instytucje i stowarzyszenia (61 ofert), a w tym:
Alma Market, Amnesty International Polska, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Drogerie Natura, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Fundacja Orange, Grupa Gumułka – Kancelaria Prawa Finansowego, HBO Polska, Interia.pl, Klub Wytwórnia, Konfederacja Pracodawców Polskich, Ministerstwo Skarbu Państwa, Morski Instytut Rybacki w Gdyni, Pekaes, Polski Koncern Naftowy ORLEN, Społeczny Instytut Wydawniczy, Spółka GG Network, Vistula Group, Stowarzyszenie WIOSNA i Towarzystwo Ubezpieczeń EUROPA.
PR-owców poszukiwały także agencje (54 oferty), a wśród nich:
Ciszewski Financial Communications, Ciszewski PR, ComPress, Edelman, Eskadra Publica, EURO RSCG SENSORS, Headlines Porter Novelli, Hill&Knowlton Poland, On Board, Partner of Promotion, Solski Burson-Marsteller, Telma Group Communications, Testa Communications i United PR.
Pozostałe ogłoszenia (aż 24 spośród 139 ofert) zamieszczali w mediach i na serwisach rekrutacyjnych pośrednicy, którzy szukali specjalistów ds. PR głównie w imieniu firm.
Wykres 1.
We wrześniu w zakładce „Ogłoszenia o pracę” na portalu PRoto zarejestrowano ponad 42 tysiące wizyt (dokładnie 42 507). To o ponad 2 tysiące wizyt więcej niż w poprzednim miesiącu. Jak widać więc oglądalność zakładki rośnie wprost proporcjonalnie do liczby opublikowanych ogłoszeń. (wyk.2)
Wykres 2.
W analizowanym miesiącu najwięcej ogłoszeń pochodziło z PRoto – aż 79 ze 139 (57 proc.). Na wszystkich innych serwisach rekrutacyjnych łącznie pojawiło się 59 ofert przeznaczonych dla PR-owców. Zaledwie jedno ogłoszenie znaleziono w prasie.
Większość ogłoszeń była związana ze stałym zatrudnieniem i skierowana do potencjalnych specjalistów. 26 proc. ogłoszeń dotyczyło staży lub praktyk.
Wykres 3.
Do najpopularniejszych źródeł ogłoszeń zaliczają się niezmiennie: PRoto.pl, Pracuj.pl oraz www.infopraca.pl. (tab. 1)
Tab.1.
Warto zwrócić uwagę na to, że w tym miesiącu pracodawcy w zdecydowanej większości postawili na PRoto.pl, które było liderem wśród portali, na których pojawiały się ogłoszenia branżowe. Ogłoszenia zamieszczone za pośrednictwem skrzynki redakcyjnej stanowią blisko 60 proc. wszystkich ofert.
Wszystkie ogłoszenia nadesłane do PRoto zostały umieszczone w dziale „Ogłoszenia o pracę” – w zakładce zatytułowanej „Szukasz pracy?”.
Najwięcej ofert, już tradycyjnie, dotyczyło zatrudnienia w województwie mazowieckim –było to 72 spośród 139 ogłoszeń. 15 ogłoszeń pochodziło z województwa dolnośląskiego, 12 – z małopolskiego. Pracodawcy z województwa śląskiego zamieścili 10 ofert pracy dla PR-owców, z wielkopolskiego – 9, natomiast z łódzkiego – 7. 5 ogłoszeń dotyczyło zatrudnienia w województwie pomorskim, po 2 – w województwach kujawsko-pomorskim, lubelskim i podkarpackim, a po jednej – w lubuskim i warmińsko-mazurskim.
Zaledwie jeden pracodawca nie podał miejsca zatrudnienia.
Wykres 4.
We wrześniu pracodawcy najczęściej poszukiwali specjalistów zajmujących się PR-em w firmach i agencjach – do nich właśnie skierowano 50 spośród 139 ofert. Co ciekawe, praktykanci i stażyści są najczęściej – zaraz po specjalistach – poszukiwanymi pracownikami w działach PR firm oraz w agencjach public relations. Zmalało natomiast zainteresowanie zatrudnieniem managerów/ dyrektorów. ( w poprzednim miesiącu było to 30 proc. wszystkich ofert, podczas gdy we wrześniu jest to 22 proc. ogółu ofert)
Wykres 5.
W analizowanym miesiącu pracodawcy oczekiwali od kandydatów w większości znajomości języka angielskiego (73 spośród 139 ogłoszeń). W dwóch ogłoszeniach liczono na znajomość niemieckiego – obok języka angielskiego lub niemieckiego i włoskiego. W pojedynczych przypadkach oczekiwano znajomości języka włoskiego, niemieckiego, francuskiego lub rosyjskiego – oprócz angielskiego.
Aż w 58 ofertach ogłoszeniodawcy nie sprecyzowali swoich oczekiwań w tym względzie. Być może jednak przyjęli, że znajomość języka angielskiego jest oczywistością, której nie trzeba zaznaczać.
Wykres 6.
W badanym okresie w branży media i marketing pojawiło się aż 71 ofert pracy, z czego większość pochodziła z agencji PR-owskich. Osiem ofert nadesłali pracodawcy działający w branży IT, siedem – z branży budowlanej, a po sześć – od pracodawców zajmujących się handlem i z organizacji non-profit.
Zaledwie w jednej ofercie pracodawca nie podał branży, w której działa.
Wykres 7.
Ze względu na dużą rozbieżność w nazwach stanowisk zajmowanych przez PR-owców, nie została sformułowana zamknięta lista stanowisk. W tym miesiącu wymieniane były następujące nazwy stanowisk: • Account director/Senior account manager, PR Healthcare
• Asystent PR
• Asystent rzecznika prasowego
• Asystent w dziale marketingu
• Asystent w dziale PR
• Brand manager
• Business events director
• Dyrektor ds. marketingu
• Dyrektor ds. marketingu i PR
• Event manager
• Kierownik marketingu
• Konsultant ds. promocji
• Konsultant PR
• Koordynator ds. komunikacji
• Koordynator ds. marketingu
• Koordynator promocji
• Manager ds. promocji
• Manager marketingu i PR-u
• Marketing & PR assistant
• Marketing manager
• PR consultant
• PR manager
• Project coordinator
• Project manager
• Specjalista ds. komunikacji
• Specjalista ds. komunikacji wewnętrznej
• Specjalista ds. marketingu
• Specjalista ds. PR
• Specjalista ds. produktu
• Specjalista ds. promocji
• Specjalista ds. promocji i PR
• Specjalista ds. promocji i rozwoju
• Starszy specjalista ds. marketingu
• Staż w biurze komunikacji, PR, IR
• Stażysta w dziale promocji i PR
Metodologia badania Analiza ogłoszeń o pracę obejmuje publikacje z polskimi ofertami pracy w branży PR na różnych stanowiskach. Ogłoszenia pochodzą z:
• tytułów aktualnie monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista jest dostępna na stronie www.instytut.com.pl),
• źródła własnego – ogłoszenia bezpośrednio przysłane do Redakcji PRoto.
• stron internetowych zawierających ogłoszenia o pracę: v – www.pracuj.pl
– www.hrk.pl
– www.press.pl
– www.aaaby.pl v – www.gratka.pl
– praca.onet.pl
– www.infopraca.pl
– www.jobsales.pl
– www.wakaty.com.pl
– www.topjobs.pl
– www.jobs.pl
– www.bigram.pl
– www.grafton.pl
– www.jobaid.pl
Do analizy wybierane są ogłoszenia:
– oferujące pracę dla PR-owców
– z ogólnie rozumianej branży PR oraz z innych, wyspecjalizowanych dziedzin PR, np. eventy, konferencje prasowe
– oferujące pracę w działach marketingu / promocji, gdy w obowiązkach jest wymieniona obsługa PR.