sobota, 23 listopada, 2024
Strona głównaPublikacjeAnaliza ofert pracy dla PR-owców – marzec 2010

Analiza ofert pracy dla PR-owców – marzec 2010

W marcu ofert mniej niż w lutym

Raport PRoto.pl za marzec 2010 roku zawiera analizę 139 ofert pracy przeznaczonych dla PR-owców. To o 15 proc. mniej niż w zeszłym, krótszym miesiącu lutym, za to o 16 proc. więcej niż w marcu 2009. W kontekście bardzo dobrych dla szukających pracy w PR dwóch poprzednich miesięcy 2010 roku (odpowiednio 183 i 164 ogłoszenia) marzec ze 139 ofertami rokuje PR-owcom najgorzej.

W analizowanym miesiącu pracowników PR-owców poszukiwały głównie właśnie firmy i instytucje (aż 65 ofert).

AA Cosmetics, Amnesty International Polska, ARC Rynek i Opinia, Colliers International, Emerson Polska, ENEA, GG Network, Comarch, Hewlett – Packard, Korporacja Badawcza Pretendent, Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris, Levi Strauss Poland, MAKRO Cash and Carry Polska, NUTRICIA Polska, Philip Morris Polska, Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego, Radisson Blu Hotel Kraków, Samsung Electronics Polska, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Telewizja Tele5, Polska Warszawska Szkoła Reklamy i WBS Bank.

Niewiele mniej ofert zamieściły agencje (56 ogłoszeń), a w tym:

Alert Media Communications, Ciszewski Financial Communications, Ciszewski Public Relations, ComPress, Dobra Communications,  E. P. Creative Services, E.C.H.O. COMMUNICATIONS / PR Agency, EGO Public Relations, Euro RSCG Sensors, Garden of Words, Glaubicz Garwolińska Consultants, Grayling Poland (dawne Mmd), Grupa Adweb, Headlines Porter Novelli, ITBC Communication, Multi Communications, On Board Public Relations – ECCO International Communications Network, Telma Group Communication, Twenty Four Seven PR i United PR.

Pozostałe ogłoszenia (dość dużo, bo 18 spośród 139 ofert) zamieszczali w mediach i na serwisach rekrutacyjnych pośrednicy.

Wykres 1.

 

 

Warto zwrócić uwagę, że w tym miesiącu pracodawcy z branży PR zdecydowanie postawili na PRoto.pl, które w marcu, podobnie, jak w lutym i styczniu było bezkonkurencyjnym źródłem ofert dla zatrudnianych w public relations. Nawet popularny serwis Pracuj.pl zamieścił niemal dwa razy mniej ogłoszeń niż PRoto.pl (relacja 77 do 41) 

Większość ogłoszeń była związana ze stałym zatrudnieniem i skierowana do potencjalnych specjalistów. 22,3 proc. ofert było przeznaczonych dla stażystów/praktykantów.

To niemal dokładnie tyle samo, co w lutym (różnica 0,1 proc.).

Wszystkie ogłoszenia nadesłane do PRoto.pl zostały umieszczone w dziale „Ogłoszenia o pracę” – w zakładce zatytułowanej „Szukasz pracy?”.

Wykres 2.

 

Do najpopularniejszych źródeł ogłoszeń zaliczają się niezmiennie:PRoto.pl, www.pracuj.pl oraz www.infopraca.pl. (tab. 1)

Tab.1.

Najwięcej ofert, już tradycyjnie, dotyczyło zatrudnienia w województwie mazowieckim –było to aż 92 spośród 139 ogłoszeń. 12 ogłoszeń pochodziło z województwa dolnośląskiego, 10 – z województwa małopolskiego, 8 – z wielkopolskiego, a 5 – z łódzkiego. 4 oferty zamieścili pracodawcy z województwa śląskiego, trzy – z pomorskiego, a po jednym – z kujawsko-pomorskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego. W jednym ogłoszeniu nie podano miejsca zatrudnienia.
Wykres 3.

W marcu, podobnie jak w lutym i styczniu, pracodawcy najczęściej poszukiwali specjalistów. To do nich właśnie skierowano 49 spośród 139 ofert. Najrzadziej poszukiwano konsultantów/asystentów (22 oferty –  niewielki spadek w porównaniu z lutym, o dwie oferty). Zwraca także uwagę relatywnie wysoka liczba ogłoszeń przeznaczonych dla praktykantów-stażystów. Poszukują ich w niemal równym stopniu firmy (13), co agencje (19). Ze zrozumiałych względów ogłoszeń na te stanowiska nie zamieszczają pośrednicy.

Wykres 4.

 

W analizowanym miesiącu pracodawcy oczekiwali od kandydatów w większości znajomości języka angielskiego (w 82 spośród 139 ogłoszeń). W dwóch podwójnych ogłoszeniach liczono na znajomość innego – obok języka angielskiego – języka obcego – francuskiego lub niemieckiego. W pojedynczych ogłoszeniach wskazywano na to, że atutem byłby inny, niesprecyzowany bliżej język obcy, a także japoński, niemiecki, hiszpański czy rosyjski. W jednej ofercie znajomość języka rosyjskiego była koniecznością.

W aż 46 ofertach ogłoszeniodawcy nie sprecyzowali swoich oczekiwań w tym względzie. Być może jednak przyjęli, że znajomość języka angielskiego jest oczywistością, której nie trzeba zaznaczać, być może jednak jest to związane ze specyfiką wykonywanego zawodu i koniecznością komunikacji z mediami i liderami opinii w Polsce, a nie zagranicą.

Wykres 5.

 

 

W badanym okresie w branży media i marketing pojawiło się 66 ofert pracy, z czego większość pochodziła z agencji PR-owskich, interaktywnych i marketingowych lub firm działających na rynku mediów, osiem pochodziło z branży FMCG, po pięć – z branży IT i nieruchomości, po cztery z branż: handel, konsulting i odzieżowa, a po trzy z branż – edukacyjnej, finansowej, kosmetycznej i non-profit.

W czterech ofertach pracodawcy nie podali branży, w której działają. Były to wyłącznie oferty przesyłane przez pośredników.

Wykres 6.

 

Ze względu na dużą rozbieżność w nazwach stanowisk zajmowanych przez PR-owców, nie została sformułowana zamknięta lista stanowisk. W tym miesiącu wymieniane były następujące nazwy stanowisk:

  • Asystent / Asystentka ds. Mediów i PR
  • Asystent ds. PR i Marketingu
  • Asystent/ka ds. marketingu i PR
  • Asystent/ka ds. reklamy i PR
  • Asystent/ka w dziale PR
  • Brand Executive
  • Brand Manager Retail Business
  • Communication Project Manager
  • Consumer Marketing Manager EE
  • Dyrektor Biura Informacji i Promocji
  • ePR account manager
  • Event & PR Specialist
  • Event manager
  • Główny Specjalista ds. wizerunku banku w Dziale Marketingu
  • Junior Account Executive
  • Junior Consultant
  • Junior PR Consultant/ PR Consultant
  • Junior PR Specialist
  • Junior/Account Manager
  • Kierownik ds. public relations
  • Konsultant PR
  • Koordynator ds. Marketingu i PR
  • Manager ds. marketingu
  • Młodszy Specjalista ds. Promocji i PR
  • New Business Manager
  • PR & Event Specialist
  • PR & Marketing Specialist
  • PR & Promotion Manager
  • PR Account Executive
  • PR Account Manager
  • PR Consultant
  • PR i Marketing Manager
  • PR Manager
  • PR Specialist
  • Pracownik PR
  • Praktykant w dziale FMCG
  • Praktykant w Dziale Komunikacji Korporacyjnej
  • Praktykant w dziale Public Relations
  • Praktykant/ka Działu Marketingu i PR
  • Praktykant/ka w Dziale Marketingu
  • Product manager
  • Referent ds. PR
  • Rzecznik prasowy
  • Social Media Manager
  • Specjalista ds. eventów (Junior Event Manager)
  • Specjalista ds. Internet PR
  • Specjalista ds. marketingu
  • Specjalista ds. marketingu i PR
  • Specjalista ds. marketingu i public relations
  • Specjalista ds. marketingu i sprzedaży
  • Specjalista ds. PR
  • Specjalista ds. PR i komunikacji wewnętrznej
  • Specjalista ds. promocji
  • Specjalista ds. promocji i PR
  • Specjalista ds. promocji i reklamy
  • Specjalista ds. public relations/Rzecznik prasowy
  • Specjalista ds. reklamy i public relations
  • Stażysta w Dziale PR
  • Stażysta/Stażystka w Dziale PR i Komunikacji Wewnętrznej (Biuro Zarządu)

Metodologia badania
Analiza ogłoszeń o pracę obejmuje publikacje z polskimi ofertami pracy w branży PR na różnych stanowiskach. Ogłoszenia pochodzą z:
• tytułów aktualnie monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista jest dostępna na stronie www.instytut.com.pl),
• źródła własnego – ogłoszenia bezpośrednio przysłane do Redakcji PRoto.
• stron internetowych zawierających ogłoszenia o pracę:
– www.pracuj.pl
– www.hrk.pl 
– www.aaaby.pl
– www.gratka.pl
– praca.onet.pl
– www.infopraca.pl
– www.jobsales.pl
– www.jobexpress.pl
– www.wakaty.com.pl 
– www.topjobs.pl
– www.jobs.pl
– www.bigram.pl
– www.grafton.pl
– www.jobaid.pl
Do analizy wybierane są ogłoszenia:
– oferujące pracę dla PR-owców
– z ogólnie rozumianej branży PR oraz z innych, wyspecjalizowanych dziedzin PR, np. eventy, konferencje prasowe
– oferujące pracę w działach marketingu / promocji, gdy w obowiązkach jest wymieniona obsługa PR

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj