W marcu ofert mniej niż w lutym
Raport PRoto.pl za marzec 2010 roku zawiera analizę 139 ofert pracy przeznaczonych dla PR-owców. To o 15 proc. mniej niż w zeszłym, krótszym miesiącu lutym, za to o 16 proc. więcej niż w marcu 2009. W kontekście bardzo dobrych dla szukających pracy w PR dwóch poprzednich miesięcy 2010 roku (odpowiednio 183 i 164 ogłoszenia) marzec ze 139 ofertami rokuje PR-owcom najgorzej.
W analizowanym miesiącu pracowników PR-owców poszukiwały głównie właśnie firmy i instytucje (aż 65 ofert).
AA Cosmetics, Amnesty International Polska, ARC Rynek i Opinia, Colliers International, Emerson Polska, ENEA, GG Network, Comarch, Hewlett – Packard, Korporacja Badawcza Pretendent, Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris, Levi Strauss Poland, MAKRO Cash and Carry Polska, NUTRICIA Polska, Philip Morris Polska, Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego, Radisson Blu Hotel Kraków, Samsung Electronics Polska, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Telewizja Tele5, Polska Warszawska Szkoła Reklamy i WBS Bank.
Niewiele mniej ofert zamieściły agencje (56 ogłoszeń), a w tym:
Alert Media Communications, Ciszewski Financial Communications, Ciszewski Public Relations, ComPress, Dobra Communications, E. P. Creative Services, E.C.H.O. COMMUNICATIONS / PR Agency, EGO Public Relations, Euro RSCG Sensors, Garden of Words, Glaubicz Garwolińska Consultants, Grayling Poland (dawne Mmd), Grupa Adweb, Headlines Porter Novelli, ITBC Communication, Multi Communications, On Board Public Relations – ECCO International Communications Network, Telma Group Communication, Twenty Four Seven PR i United PR.
Pozostałe ogłoszenia (dość dużo, bo 18 spośród 139 ofert) zamieszczali w mediach i na serwisach rekrutacyjnych pośrednicy.
Wykres 1.
Warto zwrócić uwagę, że w tym miesiącu pracodawcy z branży PR zdecydowanie postawili na PRoto.pl, które w marcu, podobnie, jak w lutym i styczniu było bezkonkurencyjnym źródłem ofert dla zatrudnianych w public relations. Nawet popularny serwis Pracuj.pl zamieścił niemal dwa razy mniej ogłoszeń niż PRoto.pl (relacja 77 do 41)
Większość ogłoszeń była związana ze stałym zatrudnieniem i skierowana do potencjalnych specjalistów. 22,3 proc. ofert było przeznaczonych dla stażystów/praktykantów.
To niemal dokładnie tyle samo, co w lutym (różnica 0,1 proc.).
Wszystkie ogłoszenia nadesłane do PRoto.pl zostały umieszczone w dziale „Ogłoszenia o pracę” – w zakładce zatytułowanej „Szukasz pracy?”.
Wykres 2.
Do najpopularniejszych źródeł ogłoszeń zaliczają się niezmiennie:PRoto.pl, www.pracuj.pl oraz www.infopraca.pl. (tab. 1)
Tab.1.
Najwięcej ofert, już tradycyjnie, dotyczyło zatrudnienia w województwie mazowieckim –było to aż 92 spośród 139 ogłoszeń. 12 ogłoszeń pochodziło z województwa dolnośląskiego, 10 – z województwa małopolskiego, 8 – z wielkopolskiego, a 5 – z łódzkiego. 4 oferty zamieścili pracodawcy z województwa śląskiego, trzy – z pomorskiego, a po jednym – z kujawsko-pomorskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego. W jednym ogłoszeniu nie podano miejsca zatrudnienia.
Wykres 3.
W marcu, podobnie jak w lutym i styczniu, pracodawcy najczęściej poszukiwali specjalistów. To do nich właśnie skierowano 49 spośród 139 ofert. Najrzadziej poszukiwano konsultantów/asystentów (22 oferty – niewielki spadek w porównaniu z lutym, o dwie oferty). Zwraca także uwagę relatywnie wysoka liczba ogłoszeń przeznaczonych dla praktykantów-stażystów. Poszukują ich w niemal równym stopniu firmy (13), co agencje (19). Ze zrozumiałych względów ogłoszeń na te stanowiska nie zamieszczają pośrednicy.
Wykres 4.
W analizowanym miesiącu pracodawcy oczekiwali od kandydatów w większości znajomości języka angielskiego (w 82 spośród 139 ogłoszeń). W dwóch podwójnych ogłoszeniach liczono na znajomość innego – obok języka angielskiego – języka obcego – francuskiego lub niemieckiego. W pojedynczych ogłoszeniach wskazywano na to, że atutem byłby inny, niesprecyzowany bliżej język obcy, a także japoński, niemiecki, hiszpański czy rosyjski. W jednej ofercie znajomość języka rosyjskiego była koniecznością.
W aż 46 ofertach ogłoszeniodawcy nie sprecyzowali swoich oczekiwań w tym względzie. Być może jednak przyjęli, że znajomość języka angielskiego jest oczywistością, której nie trzeba zaznaczać, być może jednak jest to związane ze specyfiką wykonywanego zawodu i koniecznością komunikacji z mediami i liderami opinii w Polsce, a nie zagranicą.
Wykres 5.
W badanym okresie w branży media i marketing pojawiło się 66 ofert pracy, z czego większość pochodziła z agencji PR-owskich, interaktywnych i marketingowych lub firm działających na rynku mediów, osiem pochodziło z branży FMCG, po pięć – z branży IT i nieruchomości, po cztery z branż: handel, konsulting i odzieżowa, a po trzy z branż – edukacyjnej, finansowej, kosmetycznej i non-profit.
W czterech ofertach pracodawcy nie podali branży, w której działają. Były to wyłącznie oferty przesyłane przez pośredników.
Wykres 6.
Ze względu na dużą rozbieżność w nazwach stanowisk zajmowanych przez PR-owców, nie została sformułowana zamknięta lista stanowisk. W tym miesiącu wymieniane były następujące nazwy stanowisk:
- Asystent / Asystentka ds. Mediów i PR
- Asystent ds. PR i Marketingu
- Asystent/ka ds. marketingu i PR
- Asystent/ka ds. reklamy i PR
- Asystent/ka w dziale PR
- Brand Executive
- Brand Manager Retail Business
- Communication Project Manager
- Consumer Marketing Manager EE
- Dyrektor Biura Informacji i Promocji
- ePR account manager
- Event & PR Specialist
- Event manager
- Główny Specjalista ds. wizerunku banku w Dziale Marketingu
- Junior Account Executive
- Junior Consultant
- Junior PR Consultant/ PR Consultant
- Junior PR Specialist
- Junior/Account Manager
- Kierownik ds. public relations
- Konsultant PR
- Koordynator ds. Marketingu i PR
- Manager ds. marketingu
- Młodszy Specjalista ds. Promocji i PR
- New Business Manager
- PR & Event Specialist
- PR & Marketing Specialist
- PR & Promotion Manager
- PR Account Executive
- PR Account Manager
- PR Consultant
- PR i Marketing Manager
- PR Manager
- PR Specialist
- Pracownik PR
- Praktykant w dziale FMCG
- Praktykant w Dziale Komunikacji Korporacyjnej
- Praktykant w dziale Public Relations
- Praktykant/ka Działu Marketingu i PR
- Praktykant/ka w Dziale Marketingu
- Product manager
- Referent ds. PR
- Rzecznik prasowy
- Social Media Manager
- Specjalista ds. eventów (Junior Event Manager)
- Specjalista ds. Internet PR
- Specjalista ds. marketingu
- Specjalista ds. marketingu i PR
- Specjalista ds. marketingu i public relations
- Specjalista ds. marketingu i sprzedaży
- Specjalista ds. PR
- Specjalista ds. PR i komunikacji wewnętrznej
- Specjalista ds. promocji
- Specjalista ds. promocji i PR
- Specjalista ds. promocji i reklamy
- Specjalista ds. public relations/Rzecznik prasowy
- Specjalista ds. reklamy i public relations
- Stażysta w Dziale PR
- Stażysta/Stażystka w Dziale PR i Komunikacji Wewnętrznej (Biuro Zarządu)
Metodologia badania
Analiza ogłoszeń o pracę obejmuje publikacje z polskimi ofertami pracy w branży PR na różnych stanowiskach. Ogłoszenia pochodzą z:
• tytułów aktualnie monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista jest dostępna na stronie www.instytut.com.pl),
• źródła własnego – ogłoszenia bezpośrednio przysłane do Redakcji PRoto.
• stron internetowych zawierających ogłoszenia o pracę:
– www.pracuj.pl
– www.hrk.pl
– www.aaaby.pl
– www.gratka.pl
– praca.onet.pl
– www.infopraca.pl
– www.jobsales.pl
– www.jobexpress.pl
– www.wakaty.com.pl
– www.topjobs.pl
– www.jobs.pl
– www.bigram.pl
– www.grafton.pl
– www.jobaid.pl
Do analizy wybierane są ogłoszenia:
– oferujące pracę dla PR-owców
– z ogólnie rozumianej branży PR oraz z innych, wyspecjalizowanych dziedzin PR, np. eventy, konferencje prasowe
– oferujące pracę w działach marketingu / promocji, gdy w obowiązkach jest wymieniona obsługa PR