piątek, 20 grudnia, 2024
Strona głównaRaportyRynek pracy w PR w I kwartale 2020: wyraźny spadek w marcu

Rynek pracy w PR w I kwartale 2020: wyraźny spadek w marcu

W pierwszym kwartale 2020 roku na PRoto.pl pojawiło się zaledwie 211 ofert pracy dla PR-owców. To sporo mniej niż przed rokiem – w analogicznym okresie 2019 roku zamieszczono 274 ogłoszenia o pracę. Liczba ta jest jednak minimalnie wyższa niż w ostatnim kwartale 2019 roku – wtedy pojawiło się tylko 205 ofert.

Czytaj także: Rok 2019 nie sprzyjał szukaniu pracy w PR

Początek 2020 roku nie był najgorszy. W styczniu opublikowano 95 ogłoszeń, a w lutym 71. Znaczny spadek odnotowano jednak w marcu – pojawiło się wówczas tylko 45 ofert pracy. Ma to z pewnością związek z ogólnoświatowym kryzysem wywołanym pandemią koronawirusa. W kwietniu również widoczna jest tendencja spadkowa liczby prowadzonych rekrutacji.

W pierwszym kwartale 2020 roku agencje zamieściły 54 proc. ogłoszeń, a 46 proc. opublikowanych ofert pochodziło od firm i instytucji. Widoczna jest drobna zmiana w porównaniu z pierwszym kwartałem poprzedniego roku – zwiększył się odsetek ofert od firm i instytucji (w 2019 roku wynosił 36,6 proc.). W analizowanym okresie nie było za to ogłoszeń pochodzących od pośredników.

Szukasz pracownika? Dodaj bezpłatne ogłoszenie na PRoto.pl!

 

Agencje najchętniej zatrudniały konsultantów i asystentów – do nich skierowana była blisko połowa (49 proc.) ofert zamieszczonych przez firmy PR-owe. Na drugim miejscu znaleźli się specjaliści – ogłoszenia na tego rodzaju stanowiska stanowiły 25 proc. tych zamieszczonych przez agencje. 17 proc. ofert dotyczyło praktykantów i stażystów. Najrzadziej na zatrudnienie mogli liczyć managerowie i dyrektorzy (9 proc.).

W firmach i instytucjach sytuacja wyglądała zupełnie inaczej. Najczęściej poszukiwały one specjalistów, czyli bardziej doświadczonych pracowników. Do nich skierowane było 77 proc. ogłoszeń opublikowanych przez instytucje i przedsiębiorstwa. Do konsultantów i asystentów skierowane było 8,5 proc. ofert. Tyle samo dotyczyło stanowisk dyrektorskich i menedżerskich. Najrzadziej poszukiwano stażystów i praktykantów (6 proc.).

Podobnie jak do tej pory, zdecydowana większość ogłoszeń pochodziła z województwa mazowieckiego – pracy tam dotyczyło 83 proc. ofert. W większości miejscem zatrudnienia była Warszawa.

Pracodawcy od większości kandydatów oczekiwali bardzo dobrej lub dobrej znajomości języka angielskiego. Agencje przeważnie nie informowały o tym, dla klientów z jakich branż mają pracować nowo zatrudnione osoby. Wśród firm i instytucji najczęściej poszukiwały pracowników te z branż: finanse i ubezpieczenia; kultura, sztuka, rozrywka; medycyna i farmacja; media; przemysł. Pod względem liczby ogłoszeń wyróżniały się także NGOsy oraz urzędy, samorządy i instytucje publiczne. (mb)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj