wtorek, 19 listopada, 2024
Strona głównaCase studiesEdukacja w Finansach - wspólny projekt Deutsche Bank PBC oraz Agory -...

Edukacja w Finansach – wspólny projekt Deutsche Bank PBC oraz Agory – Gazety Wyborczej i portalu Gazeta.pl

Nazwa projektu:
Edukacja w Finansach – wspólny projekt Deutsche Bank PBC oraz Agory – Gazety Wyborczej i portalu Gazeta.pl

Autor:
Deutsche Bank PBC

Skrócony opis projektu:
Edukacja w finansach to jedyny na polskim rynku multimedialny projekt edukacyjny o tematyce finansowej wykorzystujący różnorodne narzędzia przekazu, prowadzony długofalowo na przestrzeni ostatnich dwóch lat. Projekt opracowany został wspólnie przez „Gazetę Wyborczą”, portal Gazeta.pl oraz Deutsche Bank PBC. Składają się na niego: cykl niemal 70 tekstów redakcyjnych poświęconych produktom oraz usługom bankowym, dedykowany portal internetowy i poradnik w wersji książkowej.

Projekt Edukacja w finansach rozpoczął się w roku 2010 cyklem redakcyjnych 37 artykułów publikowanych na łamach „Gazety Wyborczej” oraz uruchomieniem dedykowanego serwisu internetowego obejmującego m.in. komentarze eksperckie, badania konsumenckie, analizy rynkowe oraz sondaże i materiały filmowe. Zwieńczeniem pierwszego roku cyklu Edukacji w finansach, a jednocześnie pierwszym elementem otwierającym projekt w 2011 r., było wydanie „Przewodnika po domowych finansach” autorstwa Macieja Samcika, redaktora „Gazety Wyborczej”, Gazety.pl i Wyborcza.biz. Przewodnik został wydany w formie książkowej jako dodatek do „Gazety Wyborczej” w nakładzie 55 tys. egzemplarzy. Kolejną odsłoną projektu był cykl 26 materiałów redakcyjnych opublikowanych w 2011 roku. Publikacji wszystkich odcinków cyklu, koncentrujących się za każdym razem na nowym zagadnieniu, towarzyszyły komentarze eksperckie zarówno specjalistów Deutsche Bank, jak i innych instytucji finansowych.

Założenia:
Pomysł na stworzenie pierwszego, długofalowego multimedialnego cyklu edukacyjnego powstał z potrzeby przybliżenia jak najszerszej grupie odbiorców w ciekawy, przekrojowy sposób zagadnień związanych z produktami i usługami bankowymi. Niestety pomimo szerokiej dostępności rozwiązań finansowych, Polacy korzystają z nich rzadziej, niż ma to miejsce w krajach Europy Zachodniej. Widać to chociażby po stosunkowo niskim procencie osób korzystających z tak prostego rozwiązania jak bankowość elektroniczna. Sporym problemem jest też odsuwanie w czasie decyzji o rozpoczęciu regularnego oszczędzania czy inwestowania z myślą o zabezpieczeniu emerytalnym. Przyczyn takiego stanu może być kilka, np. niewystarczający poziom wiedzy na temat konstrukcji czy mechanizmów działania rozwiązań finansowych, zwłaszcza tych bardziej złożonych. Znajomość produktów kredytowych rośnie z roku na rok, wciąż jednak takie pojęcia jak RRSO, spread czy grace period wymagają wyjaśnień i doprecyzowania. Niewystarczający jest także poziom wiedzy nt. rodzajów i możliwości produktów oszczędnościowych i inwestycyjnych. Tymczasem, zwłaszcza w okresie kryzysu, taka świadomość powinna być na jak najwyższym poziomie.

Cel projektu:
Celem projektu jest propagowanie wiedzy o mechanizmach świata finansów, produktach i usługach bankowych, a także promowanie dojrzałego sposobu myślenia o zarządzaniu budżetem domowym, uwzględniającego dłuższą perspektywę i zmienność warunków rynkowych.

Realizacja projektu:
W 2011 r. projekt był kontynuacją działań realizowanych w 2010 r., z wykorzystaniem tych samych narzędzi i kanałów przekazu, poszerzonych dodatkowo w 2010 r. o specjalne wydanie finansowe magazynu Gazety Wyborczej – „Wysokie Obcasy”, a w roku 2011 o książkowe kompendium wiedzy nt. zarządzania budżetem domowym.

Narzędzia wykorzystywane w projekcie:
– „Przewodnik po domowych finansach” autorstwa redaktora Macieja Samcika – kompendium w zakresie finansów indywidualnych, wydany w 2011 r. w formie książkowej jako dodatek do „Gazety Wyborczej”.

– Materiały redakcyjne publikowane w każdy poniedziałek w sekcji finansowej „Gazety Wyborczej” koncentrujące się za każdym razem na nowym zagadnieniu związanym z finansami indywidualnymi wraz z komentarzami eksperckimi zarówno specjalistów Deutsche Bank, jak i innych instytucji finansowych,

– Publikacje artykułów powstających w ramach cyklu dla „Gazety Wyborczej” oraz dodatkowe materiały, m.in. komentarze eksperckie, badania konsumenckie, analizy rynkowe, sondaże i materiały filmowe w dedykowanym projektowi serwisie internetowym.

– Advertoriale promujące cykl a radiu TOK FM oraz kampania dedykowana w mediach Agory

Efekty kampanii – dotarcie do odbiorców:
W serwisie internetowym Edukacja w finansach pojawiło się niemal 215 materiałów w tym: 76 materiałów z cyklu, 83 dodatkowe materiały redakcyjne oraz opinie i porady, 44 filmy video, a także 12 sondaży redakcyjnych.

Od startu w 2010 r. do 01.12. 2011 r. serwis internetowy miał ponad 900 tys. unikalnych użytkowników i prawie dwa miliony odsłon. Ponad 4 mln osób w 2010 i ponad 5 mln w 2011 miało szansę zobaczyć co najmniej jedną z niemal 70 publikacji jakie ukazały się w ramach cyklu Edukacja w finansach w „Gazecie Wyborczej.

„Przewodnik po domowych finansach” został wydany w nakładzie 55 tys. egz.

W 2011 roku projekt otrzymał prestiżową, międzynarodową nagrodę European Excellence Award w kategorii komunikacja finansowa.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj