Tytuł:
Dom to praca
Autor:
Symetria dla Instytutu Spraw Obywatelskich
Partnerstwo w słusznym celu
Instytut Spraw Obywatelskich (INSPRO) to niezależna organizacja pożytku publicznego, której misją jest rozwijanie, kształtowanie i promowanie postaw obywatelskich. Jej najbardziej znane kampanie społeczne to „Obywatele decydują”, „Tiry na tory” i „Naturalne geny”.
W listopadzie 2012 roku przy okazji ponownego opracowywania koncepcji innej kampanii – „Dom to praca”, mającej na celu zwrócenie uwagi na wartość pracy wykonywanych nieodpłatnie w domu, organizacja postanowiła zaprosić do współpracy zewnętrzną firmę, która miała wesprzeć INSPRO wiedzą i doświadczeniem z zakresu nowych technologii.
Doceniając dorobek INSPRO w obszarze rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, Symetria przyjęła zaproszenie do wsparcia procesu stworzenia kampanii w modelu non-profit, realizując założoną strategię rozwoju zgodnie z duchem odpowiedzialności społecznej.
Warsztaty – kreatywne starcie różnych podejść
Biorąc pod uwagę charakter projektu, Symetria zaproponowała organizację warsztatów strategicznych wspólnie z przedstawicielami INSPRO, w celu stworzenia koncepcji planowanej kampanii. Warsztaty strategiczne to sesje brainstormingowe, umożliwiające wypracowanie kreatywnych rozwiązań wspólnie z zespołem Klienta. Pozwalają one na odblokowanie mocy kreatywnych zespołu i właściwe zbudowanie priorytetów już na początku projektu. W czasie warsztatów dokonywany jest przegląd pomysłów i informacji posiadanych przez poszczególnych członków zespołu oraz przełożenie ich na projekty konkretnych rozwiązań.
Efekty warsztatów – konkretny plan działań
Połączenie interdyscyplinarnej wiedzy przedstawicieli INSPRO oraz kreatywnych i technologicznych kompetencji Symetrii okazało się doskonałym katalizatorem dużej ilości pomysłów. Dodatkowo w warsztatach wzięli udział także zewnętrzni eksperci z różnych dziedzin, dzięki czemu proces opracowywania koncepcji kampanii nabrał kompleksowości i pozwolił uwzględnić kwestie z obszaru fundraisingu czy efektów biznesowych kampanii już na etapie jej planowania.
Podczas warsztatów opracowano ponad 120 pomysłów, z których 10 najbardziej perspektywicznych zostało opracowanych a 2 wybrano do późniejszego wdrożenia. W efekcie stworzono 2 modele działań w ramach kampanii społecznej dla różnych grup odbiorców. Wśród opracowanych rozwiązań znalazły się: aplikacja do zarządzania pracami domowymi oparta o mechanizmy gier, pozwalająca na uczynienie pracy w domu bardziej atrakcyjną oraz naklejki do oznaczenia wykonanych zadań domowych, umożliwiające bezkonfliktową wymianę informacji pomiędzy partnerami oraz wizualizację wykonanych prac.