Tytuł:
The Most Wanted App
Autor:
DDB Warszawa dla Komendy Stołecznej Policji
Opis celu kampanii
Podstawowym zadaniem aplikacji jest popularyzacja wizerunków najbardziej niebezpiecznych przestępców, dostarczenie wygodnego narzędzia, dzięki któremu można poinformować Policję o miejscu pobytu osób ściganych listami gończymi, a dzięki temu zwiększenie bezpieczeństwa obywateli.
Grupa docelowa
Podstawową grupą docelową byli młodzi mieszkańcy miast, spędzający dużo czasu poza domem, lubiący nowinki techniczne, korzystający ze smartfonów, ale liczyliśmy na dotarcie do wszystkich użytkowników.
Strategia
Jednym z podstawowych zadań policji jest chwytanie osób poszukiwanych w związku z podejrzeniem popełnienia przestępstwa. Tu policja często liczy na pomoc obywateli. W końcu wszyscy czulibyśmy się bezpieczniej w świecie bez przestępców. Jest jednak pewien problem. Zwykle ludzie nie wiedzą, jak wyglądają osoby poszukiwane przez policję. Wprawdzie policja umieszcza w internecie na stronie poszukiwani.policja.pl zdjęcia osób podejrzanych, ale mało kto wchodzi na tę stronę. Zadaliśmy sobie pytanie co zrobić, by obywatele rozpoznawali poszukiwanych, gdy zobaczą ich na ulicy? Jak sprawić, byśmy wiedzieli jak poszukiwani wyglądają?
Chcieliśmy wykorzystać zwyczaje naszej grupy docelowej i zaangażować ją w rozpoznawanie osób niebezpiecznych. Ponieważ nasza grupa docelowa spędza dużo czasu na mieście, to właśnie ona z większym prawdopodobieństwem niż przeciętny obywatel ma szansę spotkać na ulicy osoby podejrzane. Chcieliśmy też wykorzystać fakt, że nasza grupa docelowa nie rozstaje się ze swoimi smartfonami.
“The Most Wanted App” to aplikacja bazująca na mechanizmie znanego powszechnie ćwiczenia trenującego zapamiętywanie. Jednak zamiast dziecinnych obrazków w Most Wanted używamy wizerunków osób poszukiwanych przez policję. Aplikacja jest również bazą danych, można więc szybko sprawdzić kto i za co jest poszukwiany. I w każdej chwili gdy zobaczymy lub przypomnimy sobie, że widzieliśmy osobę poszukiwaną możemy zgłosić to na policję.
Opis przebiegu kampanii
Pierwszym filarem kampanii była oczywiście sama aplikacja „The Most Wanted App”. Stworzyliśmy dedykowaną stronę www, na której można było obejrzeć film informujący o aplikacji i z której można było pobrać aplikację. Drugim filarem kampanii była zakrojona na szeroką skalę akcja PR. Tematem udało się nam zainteresować główne polskie media (TVN, TVP 1), a także media regionalne, media zagraniczne oraz serwisy internetowe.
Wykorzystanie narzędzi komunikacji
Ze względu na ograniczony budżet nie korzystaliśmy z żadnych klasycznych narzędzi komunikacji reklamowej, chyba że jako takie potraktować landing page aplikacji i umieszczony na niej film promocyjny. Aplikacja miała jedynie wsparcie PR-owe.
http://themostwantedapp.com/pl
Efektywność
Pierwsza na świecie aplikacja ułatwiająca zapamiętywanie twarzy poszukiwanych przestępców pomimo bardzo ograniczonego budżetu okazała się bardzo interesująca dla grupy docelowej. Ponad 15 000 osób pobrało aplikację w pierwszym tygodniu po jej premierze. Na samej popularności aplikacji się jednak nie skończyło. Okazało się, że w przeciągu miesiąca od jej premiery zostało przesłanych ponad 200 zgłoszeń o rozpoznanych podejrzanych, a policja zatrzymała o 17% więcej podejrzanych dzięki tym zgłoszeniom! W sieci pojawiło się ponad 27000 artykułów o aplikacji, w tym były to artykuły na najbardziej prestiżowych i opiniotwórczych portalach.
Kampanijność
Z tego, co wiemy The Most Wanted App była pierwszym takim działaniem na świecie. Planujemy rozwój aplikacji, który sprawi, że będzie jeszcze bardziej angażująca.