Pod koniec kwietnia 2024 roku wystartowała realizowana przez Kraków kampania społeczna „Różni, ale Równi. Zobaczyć człowieka”. Jej celem jest dotarcie do mieszkańców z informacjami na temat problemów osób z niepełnosprawnościami, a także – o możliwościach i sposobach wzajemnego porozumiewania się. Akcja jest efektem realizacji miejskiego projektu „Jej Kraków”. Podczas spotkań uczestniczki zgłaszały bowiem potrzebę poruszenia tego tematu.
Miasto przekazuje w komunikacie prasowym, że na terenie Krakowa zamieszkuje ponad 60 tys. osób z ważnym orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności oraz ponad 2 tys. osób, które nie ukończyły 16 lat i są osobami niepełnosprawnymi na podstawie wydanych ważnych orzeczeń o niepełnosprawności. Najczęstszymi przyczynami niepełnosprawności ustalanej w Krakowie są schorzenia narządu ruchu, choroby neurologiczne z wyłączeniem epilepsji, choroby układu oddechowego i krążenia oraz choroby psychiczne. W przypadku orzeczeń o niepełnosprawności osób przed ukończeniem 16 lat wśród najczęstszych przyczyn są m.in. choroby układu oddechowego i krążenia, choroby neurologiczne, schorzenia narządu ruchu, choroby psychiczne.
Kampanię podzielono na kilka etapów o tematyce związanej z deficytami narządu wzroku i słuchu, niepełnosprawnością intelektualną, całościowym zaburzeniem rozwojowym oraz problemem niepełnosprawności ruchowej. W ramach akcji powstał krótki przekaz, dzięki któremu odbiorcy dowiedzą się, na co powinni zwracać uwagę, jak zachować się w obecności osób z niepełnosprawnościami oraz jak im pomóc, aby mogły czuć się w swoim towarzystwie dobrze i komfortowo.
„Niejednokrotnie to nie brak empatii czy wrażliwości, ale lęk i bojaźń przed nieznanym i innym powoduje, że osoby zdrowe nie potrafią właściwie zachować się w różnych sytuacjach, w których mają kontakt z osobą z niepełnosprawnościami. Z tego powodu planujemy stworzyć taki savoir-vivre – jak można, trzeba się zachować, jak reagować, co zrobić, o co i jak pytać i, czy trzeba pytać” – mówi Andrzej Kulig, zastępca prezydenta Krakowa.
Pierwszym etapem akcji była inauguracja, która odbyła się 25 kwietnia 2024 roku w Klastrze Innowacji Społeczno-Gospodarczych. W spotkaniu wzięli udział wiceprezydent Krakowa oraz przedstawiciele środowisk osób z niepełnosprawnościami, w tym Grażyna Banach-Kociołek ze Stowarzyszenia Rodziców i Przyjaciół Dzieci z Zespołem Downa „Tęcza” oraz Społecznej Kaffki, Adam Stromidło z Polskiego Związku Głuchych Oddziału Małopolskiego, Agnieszka Małota ze Stowarzyszenia Razem Dla Integracji, Rafał Pawłowski z Fundacji Brak Barier oraz Marcin Ryszka, dziennikarz radiowy i paraolimpijczyk, z Fundacji Nie widząc przeszkód.
Każdy z etapów kampanii będzie promowany w mediach społecznościowych z wykorzystaniem istniejących profili, takich jak Krakowski Generator Społeczny czy Kraków bez barier, a także za pomocą filmów edukacyjnych z udziałem osób z niepełnosprawnościami i ekspertów z tłumaczeniem na język migowy i transkrypcją. (ao)