niedziela, 22 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościGeneracja Z nie czuje się gotowa do rozpoczęcia kariery zawodowej?

Generacja Z nie czuje się gotowa do rozpoczęcia kariery zawodowej?

Zaledwie 35 proc. reprezentantów pokolenia Z, w wieku od 18 do 24 lat, deklaruje, że czuje się odpowiednio przygotowane do wkroczenia na rynek pracy – tak wynika z badania Pracuj.pl „Młodzi nie czują się przygotowani do wejścia na rynek pracy”. 

Deklaracje respondentów dotyczące poczucia niegotowości rozpoczęcia kariery zawodowej mogą wynikać z „luk w edukacji lub z braku doświadczenia praktycznego” – dowiadujemy się. 

Jak czytamy, tylko 35 proc. badanych uważa, że szkoły zawodowe i technika w Polsce skutecznie dostarczają wiedzę przydatną na rynku pracy. Jeśli chodzi o licea – 16 proc. ankietowanych przyznaje, że stanowią one źródła wiedzy użytecznej w karierze zawodowej.

>>>Szukasz pracy? Zobacz najnowsze ogłoszenia na PRoto.pl!

Co więcej, tylko 23 proc. osób biorących udział w badaniu przyznało, że uczelnie wyższe odpowiednio przygotowują studentów do rozpoczęcia pracy w zawodzie. Jednocześnie 24 proc. badanych uważa, że wykształcenie wyższe jest niezbędne do osiągnięcia sukcesu zawodowego. 

Jolanta Lewandowska-Bitkowska, ekspertka ds. rekrutacji i rozwoju pracowników w Pracuj.pl, twierdzi, że aktualne podejście młodych będzie „kształtować rzeczywistość pracy jutra”. Podkreśla ona różnice między poszczególnymi zawodami i zauważa, że niektóre z nich, m.in. z dziedzin marketingu czy grafiki, rzeczywiście nie wymagają formalnego wykształcenia, a rekruterom często bardziej zależy na portfolio czy znajomości specyficznych narzędzi i technologii. 

Co więcej, odsetek osób, które czują, że są odpowiednio przygotowane do wejścia na rynek pracy, wzrasta do 42 proc. wśród respondentów w wieku od 25 do 34 lat. Dane te sugerują, że „nabywane w pierwszych latach na rynku doświadczenie zawodowe i dalsze kształcenie w miejscach pracy przyczyniają się do wzrostu poczucia gotowości do wykonywania zawodowych obowiązków” – dowiadujemy się. 

>>>Szukasz pracownika? Dodaj ogłoszenie na PRoto.pl!

Konstancja Zyzik, ekspertka ds. rekrutacji i rozwoju talentów w Pracuj.pl, twierdzi, że „aby na rynek wchodzili pracownicy pewniejsi siebie, pewną pracę muszą wykonać instytucje edukacyjne”. Podkreśla ona również istotę roli pracodawców w procesach przygotowania pracowników do pierwszych dni pracy oraz wykorzystania ich naturalnych talentów.

Czytaj więcej: Czego młodzi oczekują od pracy w PR?

Z badania wynika również, że 66 proc. reprezentantów pokolenia z najmłodszej grupy wiekowej deklaruje, że ich aspiracje zawodowe są „mocno związane z ich pasjami i hobby”. „Taka tendencja wskazuje na rosnącą wagę realizacji osobistych zainteresowań w kontekście zawodowym i oznacza, że dla osób wchodzących właśnie na rynek pracy, kluczowa będzie nie tylko stabilność finansowa, ale także spełnienie” – dowiadujemy się. 

Wśród respondentów w przedziale wiekowym od 25 do 34 lat obserwujemy spadkową tendencję tego zjawiska. 56 proc. badanych z tej kategorii deklaruje, że istotny jest dla nich związek wykonywanego zawodu z ich zainteresowaniami. Z kolei aż 48 proc. najmłodszych zatrudnionych podkreśla, że perspektywy rozwoju kariery są dla nich ważniejsze niż wysokość pierwszego wynagrodzenia. (an)

O badaniu: Badanie „Pokolenie Z w pracy” zostało przeprowadzone w marcu 2024 roku przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie serwisu Pracuj.pl. Pomiar wykonany metodą CAWI wykonano na próbie 721 Polaków w wieku 18–34 lata. Struktura próby była kontrolowana biorąc pod uwagę płeć, wiek i wielkość miejscowości zamieszkania odpowiadających.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj