Jak wynika z tegorocznej edycji raportu Brand Finance Global 500, wartość marki Apple wzrosła o 23 proc., osiągając w tym roku poziom 128 mld dolarów.
Drugie miejsca w rankingu najbardziej wartościowych marek zajęła firma Samsung – wyceniono ją na niecałe 82 mld dolarów, trzecie przypadło Google (niecałe 77 mld). Firmy z branży technologicznej (Samsung, Apple, Google i Microsoft) oraz komunikacyjnej (Verizon, AT&T i China Mobile) zdominowały pierwszą dziesiątkę – najwyżej notowana firma spoza tych sektorów (General Electric) zajęła dopiero 8 miejsce.
W raporcie zestawiono także najbardziej wpływowe marki na świecie, uwzględniając Brand Strength Index. W tym przypadku pierwsze miejsce zajęło duńskie Lego. Jak czytamy w komentarzu, firma zawdzięcza swoją pozycję produkcji „Lego.The Movie” oraz umiejętności dotarcia do kolejnych pokoleń dzieci. Na wartość tej marki nie miał wpływu viral, stworzony przez Greenpeace (czytaj więcej na ten temat), a sama firma „wybrała mądrze, nie przedłużając kontraktu z firmą Shell”.
Brand Finance szacuje wartość marek z uwzględnieniem m.in. wyników finansowych firm (obecnych i prognozowanych), opinii o firmie wśród pracowników i udziałowców, jej rozpoznawalności i emocjonalnej więzi klientów z marką. (ks)