sobota, 23 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościKłopotów wizerunkowych ciąg dalszy? Edelman buduje PR Arabii Saudyjskiej przed szczytem klimatycznym

Kłopotów wizerunkowych ciąg dalszy? Edelman buduje PR Arabii Saudyjskiej przed szczytem klimatycznym

Arabia Saudyjska, potentat wydobycia ropy naftowej na Bliskim Wschodzie, rozpoczęła działania PR, by pokazać światu zaangażowanie w dyskusję na temat globalnych zmian w klimacie. Światowa Konferencja na ten temat (COP21) rozpoczyna się 30 listopada pod Paryżem.

„Ich asem w rękawie jest nie kto inny, jak gigant PR – agencja Edelman, która jest mocno zainteresowana obszarem zmian klimatycznych” – czytamy w artykule portalu everything-pr.com.

„W tym wypadku nie mogło być lepszego wyboru. Arabia Saudyjska posiada 16 proc. światowych zasobów ropy naftowej, co plasuje ten kraj na drugiej pozycji za Wenezuelą, a na jej obszarze znajdują się piąte na świecie, pod względem wielkości, złoża gazu ziemnego. Poza tym, każda agencja, której sukces jest związany z polityką zmian klimatycznych, miałaby własny interes w budowaniu pozytywnego wizerunku w tym obszarze” – czytamy.

Edelman jest największą agencją PR na świecie. Artykuł przypomina, że firma regularnie traci klientów z powodu niechęci do zajęcia konkretnego stanowiska w sprawie zmian klimatycznych. I przytacza liczne przykłady kłopotów wizerunkowych Edelmana. We Mean Business, kolektyw ponad 100 firm, które działają na rzecz poprawy środowiska i zrównoważonej gospodarki zasobami naturalnymi, zerwał kontrakt z agencją w 2006 r. z powodu jej pracy na rzecz klientów z branży paliw kopalnianych. Nike odmówił zaangażowania Edelmana w projekt związany z klimatem.

Pomimo tego, że Richard Edelman, dyrektor zarządzający agencji, jest znany z zaangażowania w inicjatywy związane ze zrównoważonym rozwojem, pozycja jego agencji jest niejednoznaczna. Centrum zajmujące się sprawami klimatycznymi (CIC) ujawniło wsparcie Edelmana na rzecz amerykańskiego instytutu odpowiedzialnego za wydobycie paliw (API) i oponentów prawnego uregulowania kwestii zanieczyszczenia klimatu. Edelman doradził także firmie TransCanada wzięcie na celownik ekologów protestujących przeciwko budowie gazociągu East Energy. Ta porada spowodowała zresztą zakończenie współpracy firmy z Edelmanem.

„Po tym wydarzeniu, Edelman ogłosił, że nie będzie »akceptował żądań klientów, których celem jest zaprzeczanie zmianom klimatycznym«, po czym, po cichu wciąż doradzał klientom z branży paliw kopalnianych albo na rzecz wierceń arktycznych firmy Shell czy eksploracji kanadyjskich piasków roponośnych” – czytamy.

Sceptycy zaangażowania Arabii Saudyjskiej po stronie unormowań dotyczących zmian klimatycznych podejrzewają, że eko-kampania jest raczej propagandą niż chęcią rzeczywistej zmiany. Arabia Saudyjska ma teraz najlepszą na świecie firmę PR, która będzie zajmować się wyjaśnianiem skłonności tego kraju do zaprzeczania naukowym faktom i ataków na ekologię. Arabia Saudyjska, podobnie jak Edelman, dogadza opinii publicznej i autorytetom, kiedy ma słaby PR, po to by móc kontynuować „pod stołem” destrukcyjne pod względem ekologii biznesy, kiedy publiczna presja odpuszcza – podsumowuje źródło. (jj)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj