Amerykański „Forbes” opublikował doroczny ranking najcenniejszych marek świata. Liderem zestawienia niezmiennie zostaje Apple, który wyceniany jest na 154,1 mld dolarów. W zeszłym roku ta wartość wynosiła 145,3 mld.
Tym samym producent iPhone’ów jest obecnie wart o 87 proc. więcej niż druga firma w zestawieniu, czyli Google. Już szósty raz z rzędu Apple otwiera listę rankingu. Skąd ten fenomen? „Wartość marki zależy od tego, jak postrzegają ją klienci” – tłumaczy David Reibstein, profesor z Uniwersytetu Pensylwania. I dodaje, że posiadanie silnej marki daje firmom możliwość ustalania wyższych cen, a klienci i tak kupią ich produkty. (mw)
Poniżej pełna lista zestawienia:
1. Apple
wartość marki: 154,1 mld dol.
zmiana rok do roku: 6 proc.
2. Google
wartość marki: 82,5 mld dol.
wmiana rok do roku: 26 proc.
3. Microsoft
wartość marki: 75,2 mld dol.
zmiana rok do roku: 9 proc.
4. Coca-Cola
wartość marki: 58,5 mld dol.
zmiana rok do roku: 4 proc.
5. Facebook
wartość marki: 52,6 mld dol.
zmiana rok do roku: 44 proc.
6. Toyota
wartość marki: 42,1 mld dol.
zmiana rok do roku: 11 proc.
7. IBM
wartość marki: 41,4 mld dol.
zmiana rok do roku: -17 proc.
8. Disney
wartość marki: 39,5 mld dol.
zmiana rok do roku: 14 proc
9. McDonald’s
wartość marki: 39,1 mld dol.
zmiana rok do roku: -1 proc.
10. GE
wartość marki: 36,7 mld dol.
zmiana rok do roku: -2 proc.