piątek, 22 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościWiadomościPonad połowa Polaków myśli o przebranżowieniu się. Raport Pracuj.pl

Ponad połowa Polaków myśli o przebranżowieniu się. Raport Pracuj.pl

Co drugi Polak rozważa zmianę branży lub specjalizacji – wynika z badania przeprowadzonego dla Pracuj.pl. Większość badanych przegląda ogłoszenia z różnych branż, a dla niemal 1/4 poszukujących nowego miejsca pracy to właśnie chęć zmiany branży jest tego głównym powodem.

W obliczu szybko zmieniającego się rynku pracy coraz więcej Polaków rozważa nie tylko zmianę miejsca pracy, lecz także przebranżowienie się. Pracownicy mają świadomość, że aby sprostać nowym wyzwaniom zawodowym oraz wymaganiom dzisiejszego rynku, muszą skupić się na nabywaniu nowych umiejętności i poszerzaniu swoich kompetencji.

>>> Szukasz pracy? Zobacz najnowsze ogłoszenia na PRoto.pl!

Polacy są otwarci na zmiany i to niezależnie od wieku

Z badań wynika, że Polacy są otwarci na zmianę branży lub specjalizacji zawodowej. Aż 7 na 10 badanych deklaruje, że szuka ofert pracy z wielu różnych branż.

Okazuje się, że nie tylko młodzi ludzie są skłonni zmienić dotychczasowy zakres obowiązków. Coraz częściej również pracownicy z dłuższym stażem pracy rozważają taki krok. Jak wynika z badania, największy odsetek przeglądających ogłoszenia z różnych branż stanowią przedstawiciele grup wiekowych 45-54 lat (76 proc.) oraz 55-65 lat (74 proc.).

Powody chęci przebranżowienia się

Wśród powodów chęci do zmiany branży badani wymieniają: wysoki poziom stresu w obecnym miejscu zatrudnienia (25,9 proc.), niezgodność pracy z zainteresowaniami pracownika (25,5 proc.), chęć dalszego rozwoju (21 proc.) czy, jak podaje ponad połowa respondentów, pobudki ekonomiczne – mówi Alina Michałek, ekspertka ds. rekrutacji w Pracuj.pl.

Elastyczność – najbardziej ceniona cecha na rynku pracy?

Pracodawcy poszukują osób, które potrafią dostosować się do zmieniających się warunków i szybko nabywać nowe umiejętności. Zmiana branży jest zatem aktualnie postrzegana jako dowód otwartości na nowe wyzwania i gotowości do rozwoju kompetencji.

Wśród respondentów zauważalna jest również otwartość na zmianę miejsca zamieszkania oraz gotowość do wyjazdu za granicę. Niemal 1/3 badanych ma już doświadczenie pracy za granicą, a 39 proc. deklaruje gotowość do wyjazdu z kraju w celu podjęcia pracy. Wśród motywacji do emigracji dominuje czynnik ekonomiczny, jednak coraz istotniejsza staje się również możliwość rozwoju oraz chęć zdobycia nowych doświadczeń i umiejętności cenionych na międzynarodowym rynku pracy.

Polacy nowych ofert pracy szukają… w pracy

Z danych wynika, że w zdecydowanej większości (69 proc.) badani poszukują nowych możliwości zawodowych za pośrednictwem portali z ofertami pracy. Dla 34 proc. to media społecznościowe stanowią źródło poszukiwań, a 28 proc. badanych decyduje się na przekazanie swojego CV znajomym, licząc na polecenie. Wśród sposobów na poszukiwanie pracy respondenci wymieniają ponadto agencje pracy, korzystanie z programów poleceń pracowniczych czy udział w rekrutacjach wewnętrznych.

Przeprowadzający badanie zwracają jednak uwagę na miejsce poszukiwania nowej pracy. Zdecydowanym liderem jest pod tym względem dom (79 proc.). Niemniej jednak niemal 4 na 10 Polaków przyznaje, że zdarzyło się im przeglądać oferty w trakcie wykonywania obowiązków służbowych w obecnym miejscu pracy.

>>> Szukasz pracownika? Dodaj ogłoszenie na PRoto.pl!

Wyniki badania w liczbach:

  • 51,4 proc. Polaków rozważa zmianę branży lub specjalizacji zawodowej;
  • 7 na 10 respondentów deklaruje, że szuka pracy w różnych branżach;
  • 51 proc. badanych pokolenia Z deklaruje gotowość podjęcia pracy za granicą;
  • 69 proc. badanych poszukuje pracy za pośrednictwem portali z ofertami pracy;
  • 37 proc. badanych przyznaje, że przegląda oferty w trakcie pracy. (kn)

O badaniu

Badanie „Polacy a zmiany w karierze” zostało przeprowadzone w marcu 2024 roku przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie serwisu Pracuj.pl. Analizę wykonano na próbie 2059 Polaków w wieku 18-65 lat. Struktura próby była kontrolowana, biorąc pod uwagę takie kryteria, jak: płeć, wiek i miejsce zamieszkania respondentów.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj