Jak można przeczytać na portalu Reuters.com, firma marketingowa R3 wraz z firmą badawczą CSM Media Research, ogłosiły wyniki badania rozpoznawalności sponsorów Olimpiady przeprowadzone wśród chińskich konsumentów. Po raz pierwszy blisko 50 proc. respondentów spontanicznie wskazywało na Coca-Colę jako na sponsora Igrzysk – czytamy w raporcie Olympic Performance Index.
Według badania zyskały głównie firmy, które zainwestowały w lekkoatletykę. Analiza udowadnia także, że sponsoring ma bezpośrednie przełożenie na wyniki sprzedażowe zaangażowanych w Igrzyska firm; zdaniem jej autorów firma taka jak Yili nie osiągnęłaby wzrostu sprzedaży o ponad 20 proc. w pierwszym kwartale 2008, gdyby konsumenci nie kojarzyliby jej z Olimpiadą
Co ciekawe, w ostatnich trzech miesiącach wzrosły o 65 proc., w porównaniu z poprzednim kwartałem, wydatki sponsorów na reklamy telewizyjne. Celują w tym Coca-Cola, Samsung i Lenovo, a także lokalna firma produkująca mleko Mengniu.
Najbardziej rozpoznawalni sponsorzy światowi to kolejno:
1. Coca-Cola,
2. Yili,
3. Lenovo,
4. China Mobile,
5. Adidas.
Do 10 najbardziej rozpoznawalnych sponsorów z Chin należą:
1. Yili,
2. Mengniu,
3. Lenovo,
4. China Mobile,
5. Li Ning,
6. Bank of China,
7. Haier,
8. Tsingdao,
9. Arawana,
10. China Netcom.
Najmniej kojarzone z Olimpiadą są firmy: Sinopec, Air China, China Netcom.
Badanie miało charakter wywiadów face-to-face z 1500 Chińczykami z 10 najważniejszych chińskich miast, które są realizowane regularnie co trzy miesiące, przed Olimpiadą, podczas jej trwania oraz będą przeprowadzane także po jej zakończeniu. Ponad 93 proc. respondentów deklaruje duże zainteresowanie Olimpiadą. (kk)