Marka odzieżowa The North Face Brazil prowadziła internetową kampanię wraz z agencją Leo Burnett Tailor Made. Celem działań było poprawienie widoczności logotypu marki w wynikach wyszukiwania graficznego w Google’u. Obie firmy spróbowały do tego wykorzystać Wikipedię. Zostały jednak przyłapane przez administratorów strony na łamaniu zasad społeczności, a teraz przepraszają – informuje adage.com.
Marka i agencja próbowały wykorzystać zwyczaje ludzi udających się w podróż. Swoje planowanie rozpoczynają oni często od wpisania celu w internetową wyszukiwarkę, by przejrzeć najważniejsze informacje o miejscu i rzucić okiem na zdjęcia. The North Face i Leo Burnett zwróciły uwagę, że zazwyczaj najwyżej w wynikach pojawiają się fotografie zamieszczone w zbiorach Wikipedii. Firmy wysłały więc ludzi do różnych turystycznych miejscowości, żeby fotografowali je w taki sposób, by widoczne było logo marki. Zdjęcia były potem podmieniane na stronach Wikipedii.
Adage.com zauważa, że obie firmy nie ukrywały się ze swoimi działaniami – nagrały nawet film, w którym opisują swój pomysł, i udostępniły go w celach publikacji. Jak podało źródłu Leo Burnett Tailor Made, największą trudnością miało być podmienienie zdjęć na tyle dyskretnie, by uszło to uwadze moderatorów.
Nie udało się, między innymi ze względu na to, że marka chciała się pochwalić na łamach adage.com sprytnym, w jej opinii, działaniem. Na wiadomość portalu zwrócili uwagę wikipedyści, którzy usunęli materiały opublikowane przez markę. Zarzucili jej wykorzystywanie neutralnej strony do promocyjnych celów bez podawania informacji o intencjach – czytamy.
Wikimedia Foundation, administrator internetowej encyklopedii, opublikował nawet wpis, w którym potępił działanie marki i agencji. „Wikipedia i Wikimedia Foundation nie były stroną tego projektu, jak fałszywie podaje The North Face. (…) Dodawanie treści służących promowaniu sprzedaży jest niezgodne z naszymi celami, polityką i misją dostarczania światu neutralnej i opartej na faktach wiedzy” – czytamy na wikimediafoundation.org.
Zdjęcie, które The North Face próbował załadować do Wikipedii. Źródło: adage.com
Leo Burnett Tailor Made spodziewało się negatywnej reakcji – wynika z oświadczenia przesłanego adage.com. Jak komentuje portal, „w tego typu działaniach powszechna atencja i powstające kontrowersje mogą być częścią celów kampanii i całej strategii”.
The North Face w związku z krytyką przeprosił za kampanię i poinformował o jej wycofaniu. „Głęboko wierzymy w misję i zasady funkcjonowania Wikipedii i przepraszamy za zaangażowanie w niezgodne z nimi działania. Ze skutkiem natychmiastowym zakończyliśmy kampanię. Zobowiązujemy się także do zadbania o to, że członkowie naszych zespołów i nasi dystrybutorzy zostaną przeszkoleni i lepiej poznają zasady, zgodnie z którymi funkcjonuje Wikipedia” – zapewniła firma w przesłanym PRoto.pl oświadczeniu.
Leo Burnett Tailor Made również wystosował oświadczenie. „Zawsze szukamy kreatywnych sposobów na dotarcie do konsumentów. Rozumiemy, że nasze działania naruszyły wytyczne społeczności Wikipedii. Z tego powodu zakończyliśmy kampanię” – czytamy. (mp)