W styczniu 2025 roku spółka informatyczna IBM i marka kosmetyczna L’Oréal poinformowały o nawiązaniu współpracy, w wyniku której generatywna sztuczna inteligencja ma zostać wykorzystana do analizy danych dotyczących receptur kosmetycznych. Metoda ta ma pozwolić na zastosowanie bardziej zrównoważonych surowców oraz redukcję zużycia energii i odpadów.
Jak przekazują firmy w komunikacie prasowym, należący do IBM model AI ma za zadanie zwiększyć możliwości zespołów badawczo-rozwojowych marki L’Oréal i przełożyć się na większą wydajność, podnosząc tym samym poziom zadowolenia konsumentów w każdej kategorii kosmetycznej na każdym rynku.
Współpraca łączy wiedzę L’Oréala w dziedzinie nauk kosmetycznych z technologiami IBM w zakresie sztucznej inteligencji. Obie firmy chcą osiągnąć punkt, w którym nauka i technologia będą wspierać tworzenie ekologicznych i innowacyjnych rozwiązań. Według nich, aby chronić zasoby naturalnie, w produktach konsumenckich należy wykorzystywać odnawialne i zrównoważone surowce.
Projekt ten ma przyczynić się także do realizacji celu marki kosmetycznej – L’Oréal For the Future, który zakłada, że do 2030 roku większość formulacji produktów będzie oparta na surowcach pochodzenia biologicznego lub pozyskanych z gospodarki obiegu zamkniętego.
Wiele zadań i procesów realizowanych przez L’Oréal zostanie przyspieszonych dzięki wykorzystaniu do tworzenia modelu AI dużej liczby receptur i punktów danych składowych. Marka będzie mogła na większą skalę zarówno tworzyć nowe produkty, jak i zmieniać formulację istniejących już kosmetyków i optymalizować procesy pod kątem produkcji. IBM Consulting będzie wspierać markę także w dążeniu do ponownego przeanalizowania i przeprojektowania procesu odkrywania nowych formulacji. Pozwoli to na tworzenie bardziej spersonalizowanych i zrównoważonych produktów w przyszłości. (ao)