poniedziałek, 20 stycznia, 2025
Strona głównaAktualnościOpinie„Fundamentem w naszej branży powinny być wartości” – o PR i komunikacji...

„Fundamentem w naszej branży powinny być wartości” – o PR i komunikacji w 2025 roku

W prognozach na 2025 rok w obszarze PR i komunikacji eksperci podkreślają, że specjaliści z branży muszą być gotowi przede wszystkim na dynamiczne zmiany, które wynikały będą z jednej strony z rosnących oczekiwań odbiorców, z drugiej zaś z wyzwań, jakie stawia przed nami rozwój technologii. Personalizacja, mądre korzystanie z narzędzi AI oraz odpowiadanie na potrzeby rynku powinny być zatem kluczowymi obszarami działania. Warto skupić się również na znaczeniu kwestii etyczności i transparentności – szczególnie jeśli chodzi o komunikację dotyczącą zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności biznesu. Eksperci przewidują, że w 2025 roku czeka nas bowiem sprawdzian ze skuteczności i właściwej interpretacji realnych potrzeb biznesu i klientów.

Czytaj też: PR w 2024 roku: Nowe technologie i nowe wyzwania

Branża PR musi zacząć wyprzedzać zmiany

Jaki będzie rok 2025 w branży PR i komunikacji?

Ewelina Puławska, Managing Directorka w Good One PR

Zacznę od sztucznej inteligencji, odmienianej w ubiegłym roku przez wszystkie przypadki. W tym roku znaczenie AI będzie tylko rosło. Mamy za sobą rok szkoleń i sprawdzania możliwości. Czas na rok wdrożeń, kampanii tworzonych przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji oraz mierzenia efektywności działań. Jednocześnie nie można pominąć tematu walki z fake newsami i dezinformacją. Szybki postęp technologiczny, w tym coraz większa obecność AI w biznesie i codziennym życiu, stwarza bowiem zarówno szanse, jak i zagrożenia.

Z odpowiedzią przychodzą kampanie edukacyjne, które pomogą odbiorcom zrozumieć, jak rozpoznawać fałszywe informacje, korzystać z wiarygodnych źródeł i podejmować świadome decyzje. W czasach gdy fake newsy mogą z łatwością wpłynąć na reputację marek czy destabilizować opinie publiczne, edukacja stanie się narzędziem ochrony konsumentów, a także budowania zaufania do firm i instytucji. Dzięki takim kampaniom możliwe będzie nie tylko przeciwdziałanie dezinformacji, lecz także kształtowanie bardziej świadomego społeczeństwa, które lepiej zrozumie nowe technologie i będzie potrafiło je efektywnie wykorzystać.

Ponadto jeszcze większe znaczenie będą miały kwestie etyczne i transparentność działań, w tym uczciwa komunikacja dotycząca zrównoważonego rozwoju oraz społecznej odpowiedzialności biznesu. Dzisiejsi konsumenci są coraz bardziej świadomi i wymagający – oczekują od firm nie tylko produktów i usług, lecz także szczerej, opartej na faktach narracji. Potwierdzają to wyniki najnowszej, VI edycji badania EKObarometr (SW Research) – rośnie świadomość Polaków nie tylko w kontekście ESG, lecz także greenwashingu. Ponad połowa z nas przyznaje, że dostrzega greenwashing w reklamach (53 proc.). Z kolei niemal 4 na 10 Polaków zapewnia, że, kupując produkty lub wybierając usługi, zwraca uwagę na to, czy dana firma działa zgodnie z zasadami ESG. Marki, które będą potrafiły w prosty i autentyczny sposób przedstawić swoje działania, wartości i zaangażowanie, zyskają zaufanie i lojalność klientów.

W 2025 roku jako eksperci od komunikacji musimy być gotowi na dynamiczne zmiany, rosnące oczekiwania odbiorców oraz wyzwania wynikające z technologii i globalnych trendów. Transparentność, personalizacja, mądre zarządzanie narzędziami AI i odpowiedź na potrzeby rynku będą kluczowymi obszarami działania, które pozwolą sprostać rosnącym oczekiwaniom i utrzymać konkurencyjność w zmieniającym się świecie.

Adrian Słojewski, Client Service Director w Clue PR

Paradoksalnie trudna sytuacja gospodarcza strefy euro może stanowić dużą szansę dla polskiego rynku PR. Zagraniczny biznes siłą rzeczy będzie poszukiwać kierunków ekspansji w krajach naszego regionu, korzystając z relatywnie pozytywnej koniunktury. Z drugiej strony stawki polskich agencji w dalszym ciągu pozostają wyjątkowo atrakcyjne na tle zachodnich sąsiadów – przy jednocześnie bardzo wysokim poziomie consultingu, który lokalnie wypracowaliśmy. Oczywiście nie możemy pozostawać ślepi na wyzwania, gdyż w ogólnym ujęciu weszliśmy w trudny etap, który wymaga ciągłej optymalizacji i otwierania się na nowe obszary działalności. Bardzo mocno nastawionych na wyniki klientów łatwiej będzie stracić, a trudniej zdobyć. W 2025 roku czeka nas zatem sprawdzian ze skuteczności i właściwej interpretacji realnych potrzeb biznesu.

W obszarze komunikacji spodziewam się rosnącej roli głosu wyrazistych liderów – to właśnie oni będą w decydującej mierze wyznaczać kierunki debaty publicznej i studzić nastroje w czasach niepewności. Wierzę, że thought leadership i wartościowy storytelling zaczną powoli i sukcesywnie odzyskiwać pole w konkurencji z powszechną kulturą clickbaitu. Postępujący wzrost świadomości odbiorców sprawia, że media będą stawiać na coraz lepiej spersonalizowane i jakościowe treści, oparte na wypowiedziach najwybitniejszych ekspertów z branży.

Truizmem byłoby opowiadanie o wzroście roli sztucznej inteligencji w całym sektorze usług kreatywnych. Realnym przełomem w 2025 roku będzie jednak zmiana w podejściu do AI i rozwój umiejętności, które pozwolą na pełne wykorzystanie jej potencjału. Sztuczna inteligencja stała się dla PR-owców narzędziem równie niezbędnym, co laptop czy telefon. Jednak absolutnie nie może nas ona wyręczać w samodzielnym myśleniu. Odwrotnie – powinniśmy dzięki niej wspierać kompetencje merytoryczne i rozwijać kreatywność. Cieszy mnie, że coraz częściej – po okresie niepokoju – widzę w swoim otoczeniu właśnie takie pozytywne podejście to tego narzędzia.

Warto również pamiętać, że nawet w epoce komunikacji nastawionej na krótkofalową realizację wyników fundamentem w naszej branży powinny być wartości. Choć niewątpliwe żyjemy w czasach komunikacyjnej rewolucji, to jednak kompetencje można rozwijać, podczas gdy lojalność, uczciwość i szczerość mają wymiar ponadczasowy. W ostatecznym rozrachunku to właśnie na nich powinna być budowana komunikacja w biznesie – bez względu na panujące realia.

Zebrała Małgorzata Baran

Trendy 2025

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj