czwartek, 28 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościMarcin Mastalerek: nie można liczyć, że tylko hasłem wygrywa się wybory

Marcin Mastalerek: nie można liczyć, że tylko hasłem wygrywa się wybory

Slogan, hasło wyborcze to ważny element każdej kampanii, zarówno kampanii partii politycznych jak i firm. Dobry slogan może pomoc, nietrafiony zaszkodzić. Warto jednak pamiętać, że slogan jest częścią całości, jednym z elementów szerszego procesu, jakim jest komunikacja z wyborcami. Nawet najlepsze hasło wyborcze nie sprawi, że partia, która ma przed kampanią wyborczą 4 procentowe poparcie, nagle poszybuje do 30 procent. Skuteczna komunikacja z wyborcami, wymaga ciągłości, konsekwencji, systematyczności, spójności i nie może ograniczać się tylko do kilkunastu tygodni kampanii wyborczych, tym bardziej tylko do jej jednego elementu. Niemniej przez fakt, że slogan jest bardzo widoczny, bo jest eksponowany na nośnikach reklamowych, w spotach wyborczych, jest to element ważny w każdej kampanii.

W moim przekonaniu doby slogan musi spełniać kilka kryteriów.

Musi być krótki, najlepiej jak składa się z kilku krótkich wyrazów. Im krótszy, tym łatwiej wyborcy go zapamiętają. To także wymóg czysto techniczny, krótkie hasło wyborcze jest bardziej widoczne na nośnikach reklamowych. Im dłuższe hasła, bądź składające się z wyrazów wielosylabowych, tym większe prawdopodobieństwo, że mało kto je zapamięta.

Slogan jako istotna część kampanii musi być spójny z pozostałymi jej elementami, a nawet szerzej – z wartościami istotnymi dla danej partii. Slogan nie może być zaprzeczeniem tego wszystkiego co dana partia głosiła i robiła przez poprzednie lata. Slogan musi być wiarygodny, spójny z całym przekazem ugrupowania.

Lepiej unikać haseł dwuznacznych, takie które łatwo przekręcić, wyśmiać, lub coś do nich złośliwie dopisać.

Dobry slogan streszcza przesłanie partii, to co jest dla niej ważne, to co chce zrobić, to co jest ważne dla jej elektoratu, jakie sprawy uznaje za priorytetowe. Oczywiście nie jest to łatwe, bo jak w kliku wyrazach streścić to, co zapisane jest na wielu stronach dokumentów programowych. Ale warto o taką próbę się pokusić.

Slogan musi być zrozumiały dla odbiorców, jeśli jest jakąś grą słów, to powinna być ona czytelna dla wyborców.

Hasło wyborcze może też uwypuklać atuty partii, pokazywać czym jest lepsza od konkurencji. Liczne są przykłady haseł wyborczych, które skupiały się na zniechęcaniu do konkurencji.

W kampanii samorządowej startowaliśmy z hasłem: „Słuchać Polaków, zmieniać Polskę”.

Hasło jest krótkie, łatwo je powtórzyć, zapamiętać. Niesie też przesłanie, jak wyobrażamy sobie naszą działalność w polityce. Pierwszy człon hasła był częścią naszego sloganu z kampanii wyborczej do Parlamentu Europejskiego, powtarzając go pokazujemy, że ważny jest dla nas słuchanie Polaków, wysłuchiwanie ich problemów, oczekiwań, postulatów, tak by zmieniać Polskę.

Na koniec powtórzę raz jeszcze, że hasło to ważny element, ale część większej całości i nie można liczyć, że tylko hasłem wygrywa się wybory, aczkolwiek można wskazać liczne kampanie, szczególnie w USA czy Wielkiej Brytanii, kiedy slogany wyborcze tworzyły historię.

Marcin Mastalerek, rzecznik prasowy PiS

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj