Rynek Podróży publikuje wyniki najnowszego raportu na temat konkurencyjności w turystyce. Z badań rysuje się niezbyt optymistyczny wizerunek Polski i rodzimej branży turystycznej.
Badanie Travel Competitiveness Report objęło 130 krajów. Analizowano trzy główne aspekty potencjału turystycznego badanych krajów – ramy prawne dotyczące turystyki, infrastrukturę oraz kapitał ludzki, kulturowy i przyrodniczy, pisze Joanna Węglarczyk. W pierwszej trójce znalazły się kraje, które zostały najwyżej ocenione we wszystkich trzech aspektach.
Zwycięzcami zestawienia byli kolejno: Szwajcaria, Austria i Niemcy. Natomiast Polska zajęła 56 miejsce. Najlepiej, na 34 miejsce, oceniono nasze zasoby przyrodnicze. Na miejscu 62 jednego z podrankingów znalazły się: polskie otoczenie biznesowe i infrastruktura turystyczna, co dawało nam najgorsze miejsce w tym zakresie wśród krajów nadbałtyckich i Grupy Wyszehradzkiej, pisze Węglarczyk. Warte podkreślenia jest również to, że miejsce 120 – jedno z ostatnich – zajęliśmy pod względem otwartości na turystykę, czyli między innymi stosunku Polaków do odwiedzających nas turystów.
Zdaniem autorki opracowania nie najlepszy wizerunek Polski w oczach turystów mógł mieć wpływ na ostateczną notę przyznaną naszemu krajowi w rankingu. Niestety, publikacja tej oceny dodatkowo pogarsza nasz wizerunek, podsumowuje Węglarczyk. (ał)
Badanie zostało zrealizowane przez Światowe Forum Ekonomiczne. Więcej na www.weforum.org