Na łamach tygodnika Wprost Aleksandra Pawlicka zastanawia się, czy za fizyczną przemianą Jarosława Kaczyńskiego stoi również przemiana wewnętrzna.
Jak zaznacza autorka artykułu, przemiana Kaczyńskiego to leitmotiv kampanii wyborczej PiS-u, w ramach której Adam Bielan, Michał Kamiński i Jacek Kurski usunęli się w cień. Ich miejsce zajęli: posiadająca trójkę dzieci Joanna Kluzik – Rostkowska oraz ojciec czwórki dzieci Paweł Poncyljusz, stanowiący wizerunkowe uzupełnienie tego, czego prezesowi PiS brakuje, czyli rodziny – czytamy we Wprost. Aleksandra Pawlicka cytuje w artykule jednego ze strategów PiS-u Adama Bielana, który przyznaje, że jego partia wyciągnęła wnioski z porażki z Platformą w 2007 roku. Zaznacza on, że kampania nie może opierać się tylko na rozliczaniu innych, że trzeba mieć także pomysły na przyszłość. Jak zauważa natomiast psycholog biznesu Jacek Santorski, zmiana wizerunku Jarosława Kaczyńskiego oraz całego PiS-u rozpoczęła się jeszcze przed katastrofą w Smoleńsku. Widać to było w wystąpieniu Kaczyńskiego, wygłoszonym na marcowej konwencji jego partii, gdy mówił on o potrzebie uczynienia Polski szczęśliwszą, zamożniejszą i zasobniejszą niż dziś.
W artykule Pawlicka zwraca także uwagę na inny aspekt – czas żałoby po katastrofie prezydenckiego samolotu wyłączył przeżywających ją ludzi z normalnej aktywności. „W rzeczywistości jest to kampania bez kandydata PiS na prezydenta” – czytamy, a nieliczne wystąpienia Kaczyńskiego „odbywają się w warunkach niemal hermetycznych, bez stwarzania okazji do konfrontacji z wyborcami”. (ks)