poniedziałek, 18 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościPrzewartościowanie wartości dodanej

Przewartościowanie wartości dodanej

Liczba marek na rynku powoduje, że coraz bardziej istotna jest odpowiedź na pytanie: czego tak naprawdę oczekują klienci? Jak czytamy w miesięczniku Marketing w Praktyce, promocje, przedłużanie gwarancji, upominki czy czasowe obniżki nie są już wartością dodaną. Dlatego firmy coraz większą wagę przykładają do komunikacji z klientami i obsługi klienta.

 

Obecnie zmienia się pojęcie wartości dodanej. Dzieje się tak, ponieważ tworzenie nowych marek to element strategii marketingowej wielu firm, co spowodowało znaczny wzrost ich liczby. Same przedsiębiorstwa często decydują się wręcz na zaprzestanie wytwarzania danych produktów, skupiając się tylko na zarządzaniu markami. Przenoszenie produkcji do krajów z niższymi kosztami pracy wpłynęło na jakość markowych produktów. Wiele firm nie było w stanie pogodzić wieloletniej jakości produktów z obniżeniem kosztów ich wytwarzania, co doprowadzało do „pauperyzacji” marek. Dodatkowo klienci coraz częściej mają świadomość, że koszty promocji, konkursów, czasowych obniżek cen, upominków i przedłużania gwarancji są wliczone w cenę produktu. A więc trudno traktować je jako wartość dodaną marki.

 

Jak zatem na nowo zdefiniować „markowość”? Jedne firmy decydują się na zindywidualizowane produkty dostosowane do potrzeb poszczególnych klientów i dzięki temu wyjątkowe. W przypadku innych marek podkreślana jest tradycja wytwarzania danych produktów i utrzymywanie przez wiele lat stałej jakości. Inne szybko reagują na powstającą modę, stając się wyznacznikiem „kultowości”. Niektóre firmy starają się tworzyć marki wokół wyjątkowych właściwości technicznych swoich produktów. Inne stawiają na opatentowane technologie.

 

Teraz o wartości dodanej zaczynają także decydować opinie innych konsumentów. Ten element zyskał na znaczeniu po upowszechnieniu mediów społecznościowych, dzięki czemu opinie klientów trafiają do szerokiego grona odbiorców. Obecnie marki coraz częściej dają potencjalnym klientom czas na przetestowanie produktu lub usługi. Jak czytamy, obecnie „modele biznesowe wartości dodanej” opierają się na przesłaniu: wypróbuj, poznaj, kup, bądź lojalny. (ks)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj