Nie ma przeszkód prawnych, by spółki kontaktowały się z inwestorami poprzez social media. Są jednak wątpliwości. „Zarządy spółek chcą wyglądać na nowoczesne, ale może się to skończyć tym, że analitycy, zamiast skupić się na pracy, będą przeglądali Facebooka, szukając komunikatów spółek gdzieś między wakacyjnymi zdjęciami koleżanek” – twierdzi Adam Łukojć ze Skarbca TFI.
Komisja Nadzoru Finansowego nie widzi przeciwwskazań, by spółki komunikowały się poprzez social media, ale jest jeden warunek. Komunikat musi najpierw pojawić się w kanale ESPI. Jak tłumaczy Robert Wąchała, dyrektor departamentu nadzoru obrotu w KNF, społecznościówki są dodatkowym kanałem komunikacji, bo nadal najważniejszy jest ESPI. „Trzeba pamiętać, że jesteśmy członkiem Unii Europejskiej i musimy stosować się do europejskich przepisów prawa” – przypomina. Zaś według Łukojcia media społecznościowe są niepraktycznym rozwiązaniem, ponieważ „inwestorzy, zamiast śledzić jeden serwis informacyjny, muszą zaglądać w kilka miejsc w sieci” – czytamy w Pulsie Biznesu.
Spółki giełdowe już od jakiegoś czasu aktywnie korzystają z mediów społecznościowych, choć największy nacisk jest kładziony na poprawę wizerunku. Jak to zwykle bywa, taki kanał komunikacji ma tyle samo zalet, co wad. Anna Pawłowska-Pojawa, odpowiedzialna za relacje inwestorskie w Platformie Mediowej Point Group, docenia szybkość i bezpośredniość komunikacji. Jednak zwraca uwagę, że w Polsce nadal ze społecznościówek korzysta ograniczona liczba użytkowników, przez co jest to wyzwanie dla osób odpowiedzialnych za relacje inwestorskie. Inaczej sprawę postrzega Marzena Mrozik, rzecznik Węglokoksu. „Jeżeli wszystkie zainteresowane strony zaakceptowałyby wykorzystanie tego nośnika komunikacji i byłoby to uregulowane od strony formalnej, to taką formę komunikacji pomiędzy inwestorami i spółkami notowanymi na giełdzie można byłoby rozważyć” – podsumowuje.
Amerykańskie spółki giełdowe mają możliwość przekazywania informacji przez media społecznościowe od kwietnia, o ile poinformują wcześniej inwestorów, że będą korzystać z takiego kanału. (kg)
Jak komunikować się w social mediach? Jak zbudować strategię tej komunikacji? Dowiedz się ze szkolenia Akademii PRoto, bez wychodzenia z domu!