„Dialog na temat modelu funkcjonowania i otwarcia we Wrocławiu nie wyszedł jeszcze poza fazę kilku obietnic i rzucanych mimochodem – szczególnie przez kandydatkę PiS – komunałów: że miasto powinno być otwarte, powinno rozmawiać i słuchać mieszkańców” – pisze w serwisie wroclaw.gazeta.pl Szymon Sikorski, odnosząc się do minionej kampanii wyborczej.
Zdaniem Sikorskiego to, że prezydent Rafał Dutkiewicz zacznie więcej korzystać z Twittera i FB oraz spotykać się z mieszkańcami to za mało. Jednak już na wstępie zauważa, że problemem nie są złe decyzje, bowiem w dużym mieście nie da się stosować rozwiązań, które zadowolą wszystkich. Problem jest natomiast sposób komunikacji z mieszkańcami.
Jak zauważa prezes PSPR, we Wrocławiu „powstała dychotomia”: z jednej strony mamy „dwór Dutkiewicza”, z drugiej miejskich aktywistów. Władze miasta korzystają z serwisów społecznościowych, ma także własne media. Funkcjonują one jednak jak tablica informacyjna. „Ponieważ funkcjonują w modelu nadawca – odbiorca, brakuje sprzężenia zwrotnego, czyli możliwości i zachęty do angażowania się w życie miasta. To stwarza wrażenie komunikacji ex cathedra, co odbiorcy mogą odczytać jako arogancję. Ten model »jednomyśli« wrocławskich władz widać też w innych aktywnościach miasta” – zaznacza Sikorski. Jego zdaniem w trakcie kampanii wyborczej zabrakło silnych jednostek, które stanęłyby murem za polityką dotychczasowego prezydenta. Co zatem powinien zrobić Dutkiewicz?
Zdaniem autora prezydent powinien zaangażować liderów i w ten sposób wzmocnić otoczenie. Poza tym władze miasta powinny zadbać o język, jakim komunikuje się z mieszkańcami. „Tu świetne standardy ustaliła Hanna Zdanowska – ponownie wybrana w pierwszej turze na prezydenta Łodzi. Potrafi się komunikować językiem prostym, autentycznym, wykorzystuje media takie jak Wykop.pl, komunikuje w czasie rzeczywistym. Odpowiada na wszystkie pytania i robi to, unikając urzędowego żargonu. Odpowiednio wyważa treści przekazywane słowem i obrazem. I – co chyba najważniejsze – potrafi operować ironią, potrafi śmiać się ze swoich błędów, okazuje tak lubiany przez internautów dystans względem własnej osoby” – pisze Sikorski. Dodatkowo Dutkiewicz powinien zadbać o dywersyfikację komunikatów dzięki stosowaniu rozmaitych kanałów komunikacji (spotkania bezpośrednie, media lokalne, media społecznościowe, fora, blogi). (ks)