Na forbes.pl pojawił się artykuł, w którym zamieszczono wyniki badania domu mediowego MediaCom. Zapytani przez Katarzynę Dębek eksperci, na podstawie autorskiego wskaźnika indeks wpływu (ang. Influence Power Index), zbadali, jaką wartość mają polskie gwiazdy showbiznesu. Sprawdzano, z kim reklamodawcy mieliby największą szansę na sukces w przypadku kampanii wizerunkowej.
Okazuje się, że w pierwszej trójce znalazły się gwiazdy, które szczególnie cenią swoją prywatność i preferują rozmowę o swoim życiu zawodowym. To z nimi Polacy czują największą bliskość, im najmocniej ufają – podaje źródło.
Wiąże się to między innymi z tym, że najbardziej wpływowe gwiazdy mają swoje historie. Pierwsze miejsce przyznano Martynie Wojciechowskiej, dziennikarce, która – jak wspomina źródło – po poważnej kontuzji kręgosłupa wspięła się na Mount Everest. Drugą lokatę zajmuje Dorota Wellman, również dziennikarka, która przekazała swoje wynagrodzenie za reklamę Lidla (300 tys. zł) na cele charytatywne. Trzeci jest piłkarz Jakub Błaszczykowski, który w dzieciństwie przeżył tragedię, a mimo to dotarł na szczyt futbolowego świata – czytamy.
„Sukces dobrej kampanii ze znaną osobą polega na dobrym doborze tych wspólnych wartości reklamującego się brandu i wizerunku danej osoby. Oraz tego jednego elementu, który chcemy pożyczyć z wizerunku celebryty” – mówi w tekście Tomasz Skowroński z MediaComu.
Czytaj więcej:
Wywiad z Łukaszem Klujem o celebrytach w promocji marek
Zaraz potem przytoczono przykład marki W.Kruk, która nawiązała współpracę z Martyną Wojciechowską. Jak czytamy, dziennikarka, mimo że nie kojarzy się z branżą jubilerską – w telewizji pokazuje się bez makijażu, w stroju polowym i ciężkich butach – miała zaprojektować pierścionki, kolczyki i naszyjniki. „Martyna mimo bojówek i ciężkich skórzanych butów jest ciepła i kobieca. Wiele naszych klientek chętnie poszłoby z nią na kawę. Sprawia, że nasza marka jest bliżej klientek, a równocześnie dodaje jej pazura” – wyjaśnia w tekście Daria Szajnar, dyrektor marketingu w W.Kruk.
Redaktorka forbes.pl, Katarzyna Dębek, przekonuje też, że nawet jeśli gwiazda jest bardzo rozpoznawalna, to wcale nie musi być też lubiana. Przykładami są Barbara Kurdej-Szatan (w zestawieniu miejsce 4.) oraz Małgorzata Rozenek (poza listą 25 najbardziej wpływowych gwiazd) – druga z nich, mimo udziału w popularnych programach (Azja Express, Perfekcyjna pani domu, Projekt Lady), jest mniej lubiana niż Kurdej-Szatan. Ankietowani uznali ponadto, że ta aktorka jest najbardziej kobieca – czytamy.
Artykuł porusza też wątek „medialnego zużycia” gwiazd. Porównano Roberta Lewandowskiego (15. miejsce) oraz Jakuba Błaszczykowskiego – według ekspertów, napastnik Bayernu Monachium wystąpił w tak dużej liczbie reklam, że nikt nie pamięta, kogo reprezentował. Piłkarz jest ponadto od dłuższego czasu na ustach wszystkich w związku z narodzinami córki, a mimo tego sprawia wrażenie niedostępnej gwiazdy. Ankietowani wolą znanych, którzy cenią swoją prywatność, ale od czasu do czasu opowiadają swoją historię, stąd duża sympatia dla innych sportowców: Jakuba Błaszczykowskiego i Adama Małysza – czytamy. „Wydobyli się z jakichś kłopotów. To tworzy poczucie bliskości” – tłumaczy na forbes.pl Tomasz Romaniuk.
Pełen ranking znajduje się poniżej.
1. Martyna Wojciechowska (dziennikarka) – 122 pkt
2. Dorota Wellman (dziennikarka) – 121 pkt
3. Jakub Błaszczykowski (piłkarz) – 119 pkt
4. Barbara Kurdej-Szatan (aktorka) – 116 pkt
5. Dorota Szelągowska (dziennikarka) – 116 pkt
6. Grażyna Torbicka (dziennikarka) – 115 pkt
7. Anna Starmach (autorka książek kulinarnych) – 114 pkt
8. Ewa Wachowicz (dziennikarka) – 114 pkt
9. Kinga Preiss (aktorka) – 113 pkt
10. Marcin Gortat (koszykarz) – 113 pkt
11. Katarzyna Dowbor (dziennikarka) – 112 pkt
12. Marcin Prokop (dziennikarz) – 112 pkt
13. Małgorzata Kożuchowska (aktorka) – 112 pkt
14. Janusz Gajos (aktor) – 112 pkt
15. Robert Lewandowski (piłkarz) – 112 pkt
16. Wojciech Cejrowski (dziennikarz) – 111 pkt
17. Agata Kulesza (aktorka) – 110 pkt
18. Marcin Dorociński (aktor) – 110 pkt
19. Beata Tyszkiewicz (aktorka) – 110 pkt
20. Maciej Sthur (aktor) – 110 pkt
21. Katarzyna Bujakiewicz (aktorka) – 110 pkt
22. Adam Małysz (sportowiec) – 109 pkt
23. Szymon Hołownia (dziennikarz) – 109 pkt
24. Paulina Sykut-Jeżyna (prezenterka telewizyjna) – 108 pkt
25. Katarzyna Zielińska (aktorka) – 108 pkt
Dom mediowy MediaCom przeprowadził badanie na 11 tysiącach konsumentów – czytamy. Szerzej opisana metodologia rankingu znajduje się na stronie.
Zdjęcie główne autorstwa Pokazylotniczepl (praca własna) [GFDL or CC BY 3.0], via Wikimedia Commons