sobota, 23 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościJustDrive vs PKN Orlen. Spór dotyczy współpracy między twórcami aplikacji dla...

JustDrive vs PKN Orlen. Spór dotyczy współpracy między twórcami aplikacji dla kierowców a koncernem

1 lutego 2018 roku w Warszawie odbyła się konferencja, podczas której ogłoszono uruchomienie aplikacji JustDrive we współpracy z PKN Orlen – podaje businessinsider.com.pl. Program miał ułatwiać kierowcom tankowanie aut – mogli za jego pomocą dokonywać płatności – czytamy.

W ciągu doby w aplikacji zarejestrowało się kilka tysięcy użytkowników. Następnego dnia po południu doszło jednak do awarii JustDrive. Usterki pojawiły się też w innych systemach Orlenu – klienci nie mogli płacić bezgotówkowo – relacjonuje źródło.

Jak pisze autor tekstu Michał Wąsowski, koncern paliwowy poinformował o awarii technicznej, której powodem miały być rutynowe prace serwisowe. Usterkę usunięto podczas weekendu, a od poniedziałku wszystko działało już poprawnie – z wyjątkiem JustDrive – informuje businessinsider.com.pl.

„Aplikacja w międzyczasie wysłała do użytkowników komunikat, że tankowanie z nią nie będzie możliwe przez »kilka dni« oraz że »ogromne zainteresowanie aplikacją przyczyniło się do przejściowych problemów technicznych«” – opisuje Michał Wąsowski.

15 lutego 2018 roku na facebookowej stronie JustDrive pojawiło się oficjalne oświadczenie.

„Od początku prac nad projektem przyświecał nam jeden cel – JustDrive ma być aplikacją dla każdego, szybką, intuicyjną, wygodną, prostą w obsłudze. Ale produkt musi mieć też odpowiednią skalę. Dlatego do współpracy przy pierwszej fazie projektu zaprosiliśmy PKN ORLEN, Spółkę Skarbu Państwa, która posiada największą sieć stacji benzynowych w Polsce – ponad 1 700. Wierzyliśmy, że polska korporacja jest w stanie w sposób efektywny wesprzeć naszą innowację i sprawić, że wspólnie osiągniemy założone cele” – wyjaśnili twórcy aplikacji.

Przedstawiciele JustDrive napisali dalej, że u ich partnera – PKN Orlen – pojawiły się jednak wątpliwości, które miały dotyczyć obopólnych korzyści z funkcjonowania programu.

„PKN ORLEN, naruszając warunki umowne, bez podania sprecyzowanej przyczyny, 2 lutego o godzinie 17:15 odłączył dostęp do swojej infrastruktury, uprzedzając o tym w krótkim e-mailu zaledwie kwadrans przed” – czytamy w oświadczeniu.

Twórcy aplikacji piszą też, że nie otrzymali od koncernu odpowiedzi, które punkty umowy są niezgodne z interesem partnera. „Umowy, które mieliśmy zawarte na okres trzech lat zostały nam wypowiedziane w trybie natychmiastowym bez zachowania okresu wypowiedzenia” – poinformowali. Zespół JustDrive dodał, że aplikacja została wycofana z appmarketów.

Do sprawy odniósł się także PKN Orlen. „W związku z niewywiązaniem się przez firmę ITMAGINATION AUTOMOTIVE Sp. z o.o. (Just Drive), z postanowień umownych, PKN ORLEN podjął decyzję o wypowiedzeniu umowy o współpracy. Głównym powodem zakończenia współpracy była sytuacja, w której udostępniony klientom przez spółkę ITMAGINATION AUTOMOTIVE Sp. z o.o. model funkcjonowania produktu był inny od uzgodnionego pomiędzy stronami” – brzmi stanowisko koncernu opublikowane na stronie biura prasowego.

W oświadczeniu firma napisała również, że już w dniu wprowadzenia na rynek aplikacji – 1 lutego 2018 roku – podjęła rozmowy z twórcami oprogramowania „aby wypracować takie warunki współpracy, które pozwoliłyby na funkcjonowanie aplikacji JustDrive zgodnie z deklarowanym przez tą firmę i uzgodnionym z PKN ORLEN scenariuszem biznesowym”. Koncern twierdzi, że próby dojścia do porozumienia okazały się nieskuteczne, więc zdecydowano o wstrzymaniu rozmów.

„Jednocześnie pragniemy podkreślić, że PKN ORLEN, myśląc o budowie wartości, niezależnie od perspektywy biznesowej, aktywnie angażuje się w innowacyjne projekty i wspieranie polskiej przedsiębiorczości. (…) Nie ma jednak miejsca w Koncernie na współpracę z nierzetelnymi kontrahentami, którzy nie przestrzegają zobowiązań umownych i zasad etyki biznesowej” – czytamy w końcowej części oświadczenia.

Do stanowiska PKN Orlen odnieśli się przedstawiciele JustDrive w drugim oświadczeniu, które pojawiło się 20 lutego 2018 roku. Twórcy aplikacji wyjaśnili, że koncern nie przedstawił im powodów zerwania współpracy, „które byłyby przekonujące i znajdowały odzwierciedlenie w faktach”.

„Nie zgadzamy się również z oskarżeniami o nieprzestrzeganiu zasad etyki biznesowej i zobowiązań umownych, gdyż godzą w nasze dobre imię i do tej pory nie zostały zaadresowane przez przedstawicieli PKN ORLEN” – czytamy w oświadczeniu.

Firma podkreśliła, że jest otwarta na mediacje z koncernem. Zdaniem twórców aplikacji powinny się one odbyć „w ramach spotkania trójstronnego, gdzie oprócz JustDrive i PKN ORLEN będzie brał też udział przedstawiciel strony rządowej”.

„Publiczne opisywanie istniejącego pomiędzy stronami sporu przez PKN ORLEN w sposób niekompletny prowadzi do niejasności i powstawania mylnych wyobrażeń. Jeśli PKN ORLEN zamierza komentować istniejący pomiędzy stronami spór na forum publicznym, domagamy się transparentności, rzetelnego informowania o wszystkich istotnych okolicznościach sprawy i odróżniania faktów od subiektywnych ocen” – piszą przedstawiciele JustDrive w dalszej części oświadczenia.

Firma poinformowała też, wyraża zgodę „na udostępnienie do publicznej wiadomości dowolnej dokumentacji dotyczącej współpracy PKN ORLEN oraz JustDrive”. (pp)

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj